• looo

    Ersättnig för ärr - barn

    Visste inte alla var jag skulle lägga denna tråd..

    Jag har Folksams stora barnförsäkring. Min son har fått ett sår i ansiktet, som inte kräver läkarbehandling men som antagligen kommer lämna ett något cm stort ärr efter sig i pannan.
    Jag trodde att man kunde få ersättning för detta iom att det sitter i ansiktet, men enligt kundtjänsten på Folksam krävs det att skadan först blir behandlad av läkare. Tycker detta låter lite konstigt då jag inte kan hitta något om detta i deras villkor.. någon som har varit med om liknande eller kan hjälpa mig se var detta står svart på vitt?

  • Svar på tråden Ersättnig för ärr - barn
  • cosinus

    Nu har jag trygg hansa men det är samma där. Det ska finnas i journalen.

    Dock krävs inte läkare, när sonen fick ett sår i ansiktet blev han ihoptejpad av distriktsköterska på jourcentralen, tog c:a 3 min och det blev noterat i journalen och därmed fick vi ut pengar.

  • stor grön drake

    I vår heltäckande barnförsäkring krävs att läkare bekräftat skadan för att man ska få ersättning vid senare tillfälle. Som vid ärr-reduktion. Jag ser inget konstigt med det. Därav åker vi in för "småsaker" ibland, för annars ersätts inte ev följder.

  • looo

    Jo, alltså jag förstår att det måste "dokumenteras" av en läkare, men som de sa i telefon så krävs det att de behandlar skadan. Alltså kan han bara bli ersatt om såret skulle bli infekterat tex. Det är det jag tycker är konstigt, att man inte bara kan bli ersatt för själva ärret.

  • Mälaröbo

    Vår dotter har fått ersättning för vattkoppsärr tack vare att det fanns journalanteckning om att vi kontaktat vårdcentralen för att få klådstillande. Hade vi inte gjort det hade vi inte fått någonting.
    Utifrån detta ser jag numer ALLTID till att få skador som skulle kunna leda till ärr dokumenterade.

  • Frontline
    Mälaröbo skrev 2016-09-16 17:19:07 följande:
    Vår dotter har fått ersättning för vattkoppsärr tack vare att det fanns journalanteckning om att vi kontaktat vårdcentralen för att få klådstillande. Hade vi inte gjort det hade vi inte fått någonting. Utifrån detta ser jag numer ALLTID till att få skador som skulle kunna leda till ärr dokumenterade.
    Kan man alltså få ersättning för ärr efter vattkoppor?
    Vår son var bara 6 månader när han fick otroligt mycket vattkoppor och har massor med små ärr kvar på hela kroppen, vi var hos läkare så det finns ju dokumenterat..

    Hur mycket fick ni i ersättning?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Studentpappa

    Det ska vara dokumenterat som redan nämnts, dottern har ett ca 1cm i hårfästet i pannan det fick hon 27000:- för. Du kan få det som vuxen om du har olycksfall också, jag fick 3000:- för ett 2cm mellan tummen och pekfingret.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Ellie
    looo skrev 2016-09-16 16:59:19 följande:
    Jo, alltså jag förstår att det måste "dokumenteras" av en läkare, men som de sa i telefon så krävs det att de behandlar skadan. Alltså kan han bara bli ersatt om såret skulle bli infekterat tex. Det är det jag tycker är konstigt, att man inte bara kan bli ersatt för själva ärret.
    "Behandla" innebär inte att det måste vara infekterat eller liknande. Att sätta på ett plåster är också att behandla, men det måste vara dokumenterat.
  • Esther90
    Studentpappa skrev 2016-09-16 18:28:09 följande:

    Det ska vara dokumenterat som redan nämnts, dottern har ett ca 1cm i hårfästet i pannan det fick hon 27000:- för. Du kan få det som vuxen om du har olycksfall också, jag fick 3000:- för ett 2cm mellan tummen och pekfingret.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Argh, skulle kunna mörda min mamma. Gjorde illa mig när jag var liten och fick ett ärr som är ca 2 cm långt, på kinden, fortf väldigt tydligt 25 år senare. Mamma hade en barnförsäkring men glömde anmäla detta. Hade väl säkert fått ut en 30-40 000kr alltså!?
  • Studentpappa
    Esther90 skrev 2016-09-16 22:54:39 följande:

    Argh, skulle kunna mörda min mamma. Gjorde illa mig när jag var liten och fick ett ärr som är ca 2 cm långt, på kinden, fortf väldigt tydligt 25 år senare. Mamma hade en barnförsäkring men glömde anmäla detta. Hade väl säkert fått ut en 30-40 000kr alltså!?


    Det beror ju på vilket bolag man har och deras ersättning. Men ett är på kinden är ju rimligt mer värt än under luggen. Jag har själv många ärr som mina föräldrar aldrig sökt för. Jag tror inte det var så känt att pengar fanns att hämta förut som det är idag.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Mälaröbo
    Frontline skrev 2016-09-16 18:20:50 följande:
    Kan man alltså få ersättning för ärr efter vattkoppor?
    Vår son var bara 6 månader när han fick otroligt mycket vattkoppor och har massor med små ärr kvar på hela kroppen, vi var hos läkare så det finns ju dokumenterat..

    Hur mycket fick ni i ersättning?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Dotterns ärr är VÄLDIGT många och tydliga vid ögon/näsa/panna. Hon fick 19000kr.
  • Frontline
    Mälaröbo skrev 2016-09-17 19:50:47 följande:
    Dotterns ärr är VÄLDIGT många och tydliga vid ögon/näsa/panna. Hon fick 19000kr.
    Oj det var mycket..
    Tror inte grabben har så mycket i ansiktet men hans mage och rygg är precis knottrig av ärr, ska givetvis kontakta mitt försäkringsbolag på måndag och se vad dom säger..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Ersättnig för ärr - barn