• Anonym (Kaffedraken)

    Ta ner kakelugn?

    Har hittat ett radhus som jag är intresserad av att köpa. Men i vardagsrummet står en kakelugn som inte faller mig i smaken alls och som jag utan tvekan kommer vilja ta bort. Någon som har erfaranhet utav det? Är det så enkelt att händiga släktingar kan hjälpa mig med det eller behöver man professionell hjälp? Och vad pratar vi om för pris på det i så fall?

  • Svar på tråden Ta ner kakelugn?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Noname00 skrev 2016-09-16 17:21:03 följande:

    Jag tror det finns firmor som köper den mot att de får montera ned den själv.


    Det låter ju toppen. För den ser ju ut att vara i fint skick, bara att jag inte gillar den stilen =)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är det verkligen en riktig murad kakelugn då? Det hör ju inte till vanligheterna att man murar upp såna i radhus direkt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tänk bara på att dubbelkolla om radhuset ingår i en samfällighet/förening som har stadgar och om det är reglerat där. I vissa bostadsrättsföreningars stadgar står det att man inte får ta bort kakelugn.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Nyfikna72 skrev 2016-09-16 17:28:15 följande:

    Är det verkligen en riktig murad kakelugn då? Det hör ju inte till vanligheterna att man murar upp såna i radhus direkt.




    Så här ser den ut, har sett flera av de här radhusen och det är vanligare att man satt in en typ kamin. Men detta är väl en kakelugn?


  • Anonym (Kaffedraken)

    Glöm signaturen om den kommer upp.

    Ser mer ut som en kamin/braskamin för mig "stylad" som en Kakelungn för. Ett tag var det poulärt att sätta in braskaminer i moderna hus som en extra värmekälla vid elavbrott t.ex. När är huset byggt?

    Äkta kakelugnar är mycket värdefulla - och skall återvinnas av fackfolk.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker egentligen också att den är fin, den passar bara inte min stil. Min pappa blev typ arg när jag sa att jag ville ta bort den haha.


    Det står att det är en Kronspis, huset är byggt 73 men den här är nog nyare, den är inte insatt i samband med bygget i alla fall. Ägarna kan ju såklart ha satt in den strax därefter men de andra husen har inte en sådan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur gick det för er med kakelugnen? Fick ni tagit ner den?

    Står själv inför att ta ner en liknande kakelugn (Cronspisen) och tänkte höra hur ni gick till väga och om du har några tips?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Skriver här OM tråden nu är aktiv.
    Det ser ut precis som en som vi hade i vårt hus. Det är en "inkaklad" kamin. Kakelkamin. INTE KAKELUGN. Vi ville ha bort våran pga den gav kass värme. Inte på ljusår som en riktig kakelugn.
    Vi ville sätta in en ny contura. Well. Två företag kom å kollade å gav offert. De sa att de skulle ta slägga å våld å två personer en dag å få bort den. 10.000kr skulle dom ha. Minus rot.
    Well. Slägga kan jag slunga gratis tänkte jag.
    Tog en flat skruvmejsel el en morakniv å hammare. Knackade i skarvarna och hela bygget särade sig som ett legoslott.
    Knackade isär den på tio min.
    Sen var vi tre pers då vi särade på skorstens-delarna hela vägen till taket. Å att lyfta ur innanmätet va ju tungt. Själva kaminen. Tre timmar tog allt. Max. Inkl fikapaus.
    Hål i taket blev det men vi satte ju in en ny kamin :)

    Lycka till:)

Svar på tråden Ta ner kakelugn?