• Vewis

    Skaffa ett fjärde barn eller inte

    hej jag är en 31 årig kvinna som har tre pojkar dom är 2 år 6år och äldsta 9 år . Jag och min sambo bor i en trea och vi har ett gemensamt barn , dom andra två barnen har vi varannan vecka . Min sambo jobbar men jag är hemma pga mångårig panikångest så ekonomin kanske inte är det bästa men det funkar. Det är till 95% jag som tar allt ansvar för barnen .

    Till saken . Jag har under senaste tiden börjat fundera på om jag vill ha ett barn till och hur jag änn vänder å vrider på mina tankar kan jag inte bestämma mig . Min största rädsla är att jag inte ska orka . Men jag är oxå rädd att jag ska å göra möig hela livet att jag inte skaffade ett barn till .

    så min fråga är om det är jobbigt med fyra barn?

  • Svar på tråden Skaffa ett fjärde barn eller inte
  • Bibi84

    Hej! det är verkligen inte lätt det där. Hur känns det att bo allihopa i en trea? fungerar det bra? måste ni kanske flytta till ett större boende, klarar ni av det ekonomiskt? Hur mycket tror du att du kommer att orka med ett till barn? 
    Har själv nu 4 barn och 3 barn var ingenting, men 4 blev hacket mer och jag känner att jag har nådd min gräns för kapacitet. Ekonomiskt går bra, men det är inte allt. Man måste ha orken också.
    Jag tycker att du borde tänka igenom vad det ev. ville innebära för dig och din familj och eran livssituation med en till i familjen. 

    Hoppas att du hittar en lösning.

  • Friedan

    Jag har fyra barn och för oss innebar fyra att helt plötsligt bli "väldigt mycket". Tre barn var plättlätt och ingen match, fyra blev istället väldigt mycket!

    Ekonomiskt kostade de inte så mycket i början men fyra lite äldre är svindyrt! Det är fyra som ska gå på aktiviteter, ha skidor, bra ytterkläder osv. Tror vi handlade vinterkläder för nästan 10 papp förra året....

    På plussidan är att det är underbart roligt och jag älskar mina barn. Men utan två bra inkomster och mycket ork (vi är två som båda drar stora lass) hade jag gått under.

  • jonsi

    Du bor i en trea, med 3 barn och har panikångest. Nu funderar du över att skaffa ytterligare ett barn. Tycker Du själv att det låter som en god idé?

  • Vewis

    Detta e precis vad jag går och jonglerar med på negativa sidan och då låter allt som att de e bättre å vara nöjd med de man har. Men tänk om jag då ångrar mig???? Då kommer allt att vara för sent min man kommer att bli för gammal enligt mig då han e 13 år äldre en jag . Plus att den magiska gränsen enligt mig är 3 års skillnad på den minsta och den "nya" för att han nytta av varandra å kunna leka.

    Till er som tycker att fyra blev jobbigare , hur ser eran dag ut? och vad va det som gjorde att de kändes jobbigare?

  • Lia4

    Vår fyra är ett år nu och ja det är stor skillnad på tre och fyra. Då har vi ändå 6 år mellan trean och fyran (alla syskonen har för övrigt otroligt stor glädje av varandra trots stor åldersskillnad).

    Hade jag bott i en liten lägenhet och varit sjukskriven pga panikångest så hade jag definitivt lagt ner de planerna.

  • Connie07
    Vewis skrev 2016-09-30 14:16:23 följande:

    Detta e precis vad jag går och jonglerar med på negativa sidan och då låter allt som att de e bättre å vara nöjd med de man har. Men tänk om jag då ångrar mig???? Då kommer allt att vara för sent min man kommer att bli för gammal enligt mig då han e 13 år äldre en jag . Plus att den magiska gränsen enligt mig är 3 års skillnad på den minsta och den "nya" för att han nytta av varandra å kunna leka.

    Till er som tycker att fyra blev jobbigare , hur ser eran dag ut? och vad va det som gjorde att de kändes jobbigare?


    Fyra barn är mycket .Är det nåt du saknar i ditt liv för att du vill ha ett fjärde barn?
  • Gina43

    TS, om du är så sjuk (sedan flera år) att du inte klarar av att jobba bör ni kanske inte skaffa fler barn. Du bör primärt lägga din energi på att bli frisk? Är inte din hälsa en prioritet? När barnen blir äldre behöver de en frisk mamma och en fanilj som klarar av att försörja dem?


    Friedan skrev 2016-09-26 00:05:23 följande:

    Jag har fyra barn och för oss innebar fyra att helt plötsligt bli "väldigt mycket". Tre barn var plättlätt och ingen match, fyra blev istället väldigt mycket!

    Ekonomiskt kostade de inte så mycket i början men fyra lite äldre är svindyrt! Det är fyra som ska gå på aktiviteter, ha skidor, bra ytterkläder osv. Tror vi handlade vinterkläder för nästan 10 papp förra året....

    På plussidan är att det är underbart roligt och jag älskar mina barn. Men utan två bra inkomster och mycket ork (vi är två som båda drar stora lass) hade jag gått under.


    Nyfiken på hur tre barn är plättlätt. Har ni fått väldigt enkla barn som sover själva i egna sängar osv? Eller vad är det som gör att det är enkelt? Egen inställning? Ungdom? Vi har två (små) och tycker inte direkt att det är plättlätt.
  • Vewis

    Om det är något jag saknar i livet hmm . Bra fråga . Jag vet inte faktiskt jag känner bara att jag skulle vilja ha en till. Kan ju vara så att jag har tre pojkar och vill göra ett sista försök att kanske få en av de andra könet . Men å andra sidan så skulle de va kul med en pojke till för min minsta sons skull. Så jag känner inte att en flicka är super viktigt heller.

    Det här med min panikångest som några av er har synpunkter på , så klart att man ska prioritera att man ska må bra , jag har blivit bättre sedan jag skaffade barn MYCKET bättre , jag klarar av sociala situationer bättre då jag är tvungen helt enkelt.
    Men jag är glad för att ni svarar i min tråd och verkligen får mig att fundera mer , och kanske inse att de inte kanske är bättre att vara nöjd med mina tre söner .

  • Konservativ
    Friedan skrev 2016-09-26 00:05:23 följande:

    Jag har fyra barn och för oss innebar fyra att helt plötsligt bli "väldigt mycket". Tre barn var plättlätt och ingen match, fyra blev istället väldigt mycket!

    Ekonomiskt kostade de inte så mycket i början men fyra lite äldre är svindyrt! Det är fyra som ska gå på aktiviteter, ha skidor, bra ytterkläder osv. Tror vi handlade vinterkläder för nästan 10 papp förra året....

    På plussidan är att det är underbart roligt och jag älskar mina barn. Men utan två bra inkomster och mycket ork (vi är två som båda drar stora lass) hade jag gått under.


    Man kan köpa begagnat.
Svar på tråden Skaffa ett fjärde barn eller inte