• miapia87

    Hur vet man om det är värt att satsa eller ge upp?

    Jag har en relation med en kille sedan 2 1/2 år tillbaka. Jag har aldrig träffat någon som honom (ja det är så man brukar säga när man är kär men jag menar det verkligen). Han har otroligt fina sidor som jag uppskattar hos en partner och han lixom "klaffar" in i beskrivningen hur jag alltid velat att min drömman ska vara. Vi har det superbra, nästan jämt. Eller det har hänt något sista tiden och vi har märkt att vi är mer och mer olik varandra vilket skapar problem i vardagen och hur vi tänker om allting. Det skapar onödiga bråk som förstoras upp. Vi kanske beter oss som barnungar, inte vet jag men det kan förstöra hela dagar för oss.

    Tex kan vi bråka om hur vi ska ta oss till ett ställe om vi är ute och går då vi tänker helt annorlunda, vi kan bråka på plats då vi har olika föreställningar om hur dagen ska vara. Det är ett kommunikationsproblem vilket vi båda vet och kan skratta åt efteråt. Det går inte att beskriva hur olika vi tänker. Och även fast båda förklarar sig och berättar sin synvinkel så kan ingen förstå den andra utan fortsätter tycka den andra är "korkad" som tänker så. 

    Jag vet inte hur jag upplevs men jag märker mer och mer att han kan trotsa i olika situationer ist för att bara ge sig och försöka samarbeta för att undvika bråk. Tex  i morse skulle vi ta en cykeltur till ett ställe. Jag sa att jag inte skulle ta med mig nycklar för han hade med sig och att jag inte ville ta någon ryggsäck för att bara ta med nycklarna (hade inga fickor). Han började trotsa och nästan starta något vilket gjorde mig less. Jag kunde inte förstå varför han inte bara kunde ta nycklarna... Sen så när vi var framme och skulle låsa våra cyklar så startade han igen lite smått. Då var det att jag inte hade något cykellås och var tvungen att samsas med hans lås. Historien hör till att jag fick min cykel stulen, köpt ny men ej köpt något lås, sa det till honom innan vi åkte att "ja vi kan ta vår cyklar men jag måste då dela med dig" vilket han sa ok på. Och vi har gjort såhär förut men nu stod han och var irriterad och vägrade hjälpa till till en början och tyckte jag fick klara mig själv som var så dum som skulle dela lås. Han sa aldrig detta men jag kände stämningen. Jag sa då att nu får du komma och samarbeta, det går att lösa och jag orkar inte bråka om det här. Han skärpte sig och hjälpte till. 

    Ni hör, det är såå fjantiga saker men jag var tvungen att ta upp en typisk situation. Det som förstör ist för att vi ska ut och umgås och ha en trevlig dag. Båda var till viss del hungriga idag vilket också gör att man inte är på topp men ändå. Det kav vara allt från filmer till vilken mat.. till allt. 

    Ja vi har varit tillsammans ett tag nu så det blir vardag och man riktigt lär känna varandra men det känns som om vi är två barn, eller att vi är för lika men ändå för olika. Båda kanske har en stark vilja och så tänker vi helt olika på det vilket skapar problem. Men det är ju en grej. Jag tycker det är värre när man taktiskt är trotsig och osammarbetsvillig i situationer. 

    Vi bor inte tillsammans än men han bor här väldigt ofta. Jag är rädd för den dagen vi ska samsas om inredning och allt. Ja det är mer saker som gör mig osäker på om vi verkligen kan leva ett liv tillsammans och detta är en liten del... Kan skriva mer om jag får kontakt med någon som känner igen sig eller vill höra mer och kan ge tips. Försöker inte skriva dumma saker som han gör endast utan försöker få med mina egna barnsliga beteenden men det är ju svårt när jag helt seriöst tycker att det är han som skapar dom flesta problemen. 

    Kan man älska varandra utan att passa ihop? Går det i längden?
  • Svar på tråden Hur vet man om det är värt att satsa eller ge upp?
  • Anonym (Hanna)

    Hej!


    Jag såg att tråden är ca en månad gammal men jag hoppas att du är kvar på fl. Jag hade precis tänkt starta en liknande tråd eftersom jag undrar samma sak själv. Även om vi inte vet hur vi ska göra tänker jag att det kanske kan vara skönt att prata med någon som är i en lite liknande situation. 

    Jag träffar en kille, R, sedan strax över ett år. Det var ett lite komplicerat läge när vi började ses. Vi hade sett varandra och småpratat då och då på gymmet i ca ett år när han tog steget och raggade på mig. Det visade sig att han bodde hos sitt ex som det nyligen tagit slut med. Han har inget eget boende och kommer från en stad 40 mil bort. Han fick väl bo kvar på nåder eftersom han vaktade katterna och städade lägenheten medan hans ex var hos sin nya kille mest hela tiden. Tillslut fick hon nog för en månad sedan och slängde ut honom. Han fick flytta akut till mig sent på kvällen. Jag bor i en etta och sedan han flyttade in här har det gått snabbt utför.

    Det var en grej när vi bara sågs några få timmar varje kväll efter vi båda hade tränat, då ville vi verkligen ses, och nu blev det precis så som jag var rädd för. Vi båda har sagt innan att vi nog inte vill bo ihop för vi tror att vi kan gå varandra på nerverna då. Han har totalt förändrats som person. Han fåt utbrott då och då över ingenting och jag fattar inte hur han tänker. Han kan inte be om förlåtelse eller erkänna att han har fel heller. Det är alltid han som startar bråken och efteråt när det gått över så är det pga att han har bestämt sig för att nu har det gått över. 

    Men, ibland är han den gulliga charmiga killen jag lärde känna från början. Som är extremt omtänksam och snäll. Sen helt plötsligt byter han personlighet av ingen anledning alls och startar ett bråk där jag känner mig orättvist anklagad (för han själv är alltid perfekt). Bråken är alltid att han klagar på saker jag säger eller gör och jag har tröttnat på det. Han säger ibland "jag kan dra direkt om du vill det" (då syftar han på att han ska åka 40mil till sina föräldrar). Det stör mig att han säger det som att det inte är någon big deal för honom. Jag vet att det är det för han har 2 bilar + en motorcykel här och massa byggverktyg och jag tycker det är så ful stil av honom att bara vilja dra så fort det är jobbigt. Särskilt när det är han som skapar det jobbiga läget. 

    Ursäkta för det långa inlägget, jag behövde nog skriva av mig en del. Hur har det gått för dig och din pojkvän sedan du skapade tråden?

  • miapia87

    Hej! Tack för ditt svar. Det är skönt att ha någon att prata med. Jag har ju vänner jag delger mina problem då och då men det är som om dom himlar med ögonen och tycker våra problem är så töntiga och då skäms jag. Nej han är inte otrogen, nej han slår mig inte, nej han sticker inte ut och kommer hem full.. vi bara är så barnsligt osams och det är ett lyxproblem i andras ögon. Själv står jag inte ut. 

    Vi har trots allt nyligen flyttat ihop. Det har gått ganska smärtfritt och än så länge har vi inte haft ett sånt där "stort" gräl. Tror det dels beror på att båda skärper sig en aning och tänker på vad man säger, väljer sina strider och det är ju bra.

    Kan vi prata på mail ist? visst kan man skriva sånt här på familjeliv? vore enklare att delge personliga saker. :)

Svar på tråden Hur vet man om det är värt att satsa eller ge upp?