• Finlandssvensk

    Finns det något jag kan göra för att öka chansen?

    Hej!

    Jag fick min Pcos konstaterad i våras. Har försökt mäta kroppstemperaturen sen mars. Har inte haft någon högre temp runt då jag borde haft ägglossning (om jag kollar när mensen kommit). I mars hade jag högre temp en dag och kollade med ägglossningstest och det visade då på att jag hade ägglossning, men inte efter det.

    Jag är inte överviktig men har mycket behåring och finnar. Jag tränar regelbundet och äter hälsosamt mestadels. Vi har sex varannan till var tredje dag. Min mens är någorlunda regelbunden då min cykel oftast är mellan 30 och 40 dagar.

    Min gyn sa att jag antagligen skulle bli gravid inom ett år då min pcos verkar vara "mild" då min cykel är någorlunda regelbunden och jag är underviktig/normalviktig. Hon sa också att vi måste försöka ett år innan vi får hjälp.

    Än har inget hänt och det verkar som jag sällan har ägglossning? Jag tänkte börja testa med ägglossningstest varje månad fram till januari iaf även om det blir dyrt.

    Finns det något man kan göra för att öka chansen som inte innebär receptbelagda mediciner?

    Det här blev ett långt inlägg nu men hoppas att nån har tips att komma med! :)

  • Svar på tråden Finns det något jag kan göra för att öka chansen?
  • Yonne

    Hej! Vad tråkigt att ni inte är gravida ännu. Enligt min fertilitetsläkare kan man inte göra så mycket för att förbättra sin fertilitet. Hen sa att man endast ska dricka högst 3 koppar kaffe per dag, inte röka (varken du eller din partner) och endast dricka måttligt med alkohol. Fortsätt även äta bra och motionera. 80 procent blir gravida inom 1 år och 90 procent inom 2 år så forsätt kämpa på! Hur länge har ni försökt? Vad jag förstått från det år jag tempade var att tempen ska vara hög i några dagar för att det ska vara tecken på att ägglossning har skett. Gällande att du har pcos kan jag tyvärr inte ge aå mycket råd. Hoppas någon som har kunskap om det svarar för lite konstigt kanske att läkaren är så säker att du inte behöver hjälp för att få igång ägglossningen. Samtidigt har jag lärt mig att i ofrivilligbarnöshetsrräsket är det sä mycket väntetider och tid som måste passera. Har börjat acceptera all väntan. Stort lycka till! Hoppas att du snart är gravid.

  • Finlandssvensk
    Yonne skrev 2016-09-18 16:50:44 följande:

    Hej! Vad tråkigt att ni inte är gravida ännu. Enligt min fertilitetsläkare kan man inte göra så mycket för att förbättra sin fertilitet. Hen sa att man endast ska dricka högst 3 koppar kaffe per dag, inte röka (varken du eller din partner) och endast dricka måttligt med alkohol. Fortsätt även äta bra och motionera. 80 procent blir gravida inom 1 år och 90 procent inom 2 år så forsätt kämpa på! Hur länge har ni försökt? Vad jag förstått från det år jag tempade var att tempen ska vara hög i några dagar för att det ska vara tecken på att ägglossning har skett. Gällande att du har pcos kan jag tyvärr inte ge aå mycket råd. Hoppas någon som har kunskap om det svarar för lite konstigt kanske att läkaren är så säker att du inte behöver hjälp för att få igång ägglossningen. Samtidigt har jag lärt mig att i ofrivilligbarnöshetsrräsket är det sä mycket väntetider och tid som måste passera. Har börjat acceptera all väntan. Stort lycka till! Hoppas att du snart är gravid.


    Tack för svaret! Vi har försökt sen i mars ordentligt. Slutade med p-piller för ett år sen men då försökte vi inte så allvarligt. Dom med pco hör väl många gånger till 20 procenten antar jag... Jag dricker inte kaffe varje dag, röker inte och dricker ett par glas vin till maten på helgerna. Tack hur som helst för svaret! :)
  • Yonne

    Jag hoppas att ni blir gravida utan hjälp. En sak glömde jag skriva. Det är en myt att man blir gravid när man slappnar av. Så du kan inte påverka att du blir gravid genom att t.ex inte tänka på det, och annat konstigt mam kan höra. Ta det lugnt ändå, men bara för ditt mående skull. Det är positivt att läkaren sa att ni troligtvis kommer bli gravida själva. Blir ni inte det sök hjälp och vänta inte för länge. Jag tänker att ni kanske kan boka tid om ni inte är gravida lite innan mara 2017, eftersom ni försökte fast inte så allvarligt innan. Idag finns mycket bra hjälp att få om det skulle bli så. Lycka till ännu en gång.

  • PCOTANTALIE

    Svarar lite sent men om du fortfarande är osäker.

    Först är det märkligt att din läkare säger att du ska vänta 1 år. HAR man pco så har man oftast svårigheter att bli gravid pga utebliven ägglossning. Därför ska man inte behöva försöka 1 år. . när jag fick reda på att jag hade pco skrev gyn jag träffade ut pergotime efter första besöket. .. har nu samanlagt ätit 7 kurer..dock inget barn av dem men jag ger inte upp..

    Fick en sån 2015 utan hjälp..och då ska tilläggas att vi skulle betala för ivf eftersom jag bara har 1 äggledare kvar o den var oduglig.. men så fel dem hade..

    Ialf det finns mycket man kan göra..försöka ändra på osv men inte säkert de hjälper

    ..många rekommenderar lågt GI få kolhydrater och mejerifri kost..sen finns de massa naturläkemedel men vet inte hur mycket effekt det verkligen ger.

    LYCKA till svarar gärna om de e nått mer du undrar!

  • Anonym (anonym)

    Hej! Jag har hört att många med pcos har svårt att få barn utan Pergotime. Kan du tänka dig att kontakta en gyn för att få det utskrivet?

  • Finlandssvensk
    PCOTANTALIE skrev 2016-11-01 13:38:17 följande:

    Svarar lite sent men om du fortfarande är osäker.

    Först är det märkligt att din läkare säger att du ska vänta 1 år. HAR man pco så har man oftast svårigheter att bli gravid pga utebliven ägglossning. Därför ska man inte behöva försöka 1 år. . när jag fick reda på att jag hade pco skrev gyn jag träffade ut pergotime efter första besöket. .. har nu samanlagt ätit 7 kurer..dock inget barn av dem men jag ger inte upp..

    Fick en sån 2015 utan hjälp..och då ska tilläggas att vi skulle betala för ivf eftersom jag bara har 1 äggledare kvar o den var oduglig.. men så fel dem hade..

    Ialf det finns mycket man kan göra..försöka ändra på osv men inte säkert de hjälper

    ..många rekommenderar lågt GI få kolhydrater och mejerifri kost..sen finns de massa naturläkemedel men vet inte hur mycket effekt det verkligen ger.

    LYCKA till svarar gärna om de e nått mer du undrar!


    Hej!

    Ja, det beror nog på var man bor antar jag... Jag bor i Finland också så ;) Nåja, jag ska på utredning i december nu så :)

    Nä, det är lite det jag känner också, finns så mycket som dom säger att kanske fungerar... Äter hälsosamt och dricker väldigt lite kaffe o.s.v. så antar att det inte finns så mycket mer att göra då... Bara att vänta och se vad läkaren säger...

    Fick du Pergotime utskrivet utan utredning av mannen när du har PCO? Jag fick den här veckan hem tid till gyn och det är bara jag som ska dit. Antagligen är det väl mig det är "fel" på men känns ju underligt på något sätt att inte min sambo ska dit tycker jag...
  • Finlandssvensk
    Anonym (anonym) skrev 2016-11-01 15:09:28 följande:

    Hej! Jag har hört att många med pcos har svårt att få barn utan Pergotime. Kan du tänka dig att kontakta en gyn för att få det utskrivet?


    Jag ska dit i december, här måste man ha försökt ett år innan utredning, vare sig man har PCO eller inte :)
Svar på tråden Finns det något jag kan göra för att öka chansen?