• Harvester

    Verkar aldrig bli nån tvåa, behöver pepp!

    Vi är sekundärt barnlösa utan funnen anledning (annat än åldern, antar jag, är 38 nu).

    Försökte i 1,5 år och har sedan gjort tre IVF-försök utan framgång, senaste neg gravtestet nu i början på september.

    Har beslutat att göra tre försök till men känner mig rätt missmodig och behöver lite, pepp. Ffa av folk i samma läge som lyckats :)

  • Svar på tråden Verkar aldrig bli nån tvåa, behöver pepp!
  • Anonym (Karin)

    Det är klart att ni kan lyckas och få ett andra barn på de kommande tre försöken. Har läst om många som gjort det. Men det är inte säkert såklart. Kom ert barn till naturligt?

  • Anonym (hoppas)

    Hej! Vårt första barn kom på andra försöket. När vi ville ha syskon tre år senare blev jag gravid direkt, men fick MF flera gånger. Nu är jag äntligen gravid igen, kommit halvvägs. Det tog drygt ett år från det vi började syskonförsöka. Vi fick ingen hjälp eftersom gyn sa att det sannolikt kommer gå spontant när som. 

  • Anonym (Statistik)

    Hej, vi fick vårt första barn via ivf på första försöket. Syskon kom efter 6 ytterligare försök. Däremellan var det missfall, komplikationer och ett vacuum där man inte trodde att det någonsin skulle ske. Min man är analytiskt lagd och sade liksom vår läkare, när ett friskt embryo sätts in fäster det och sannorlikheten för oss var ca 20-25%. Därav skulle vi bli gravida inom ca 5 försök. Eftersom vi lyckades på första lade jag till ett par till och så blev det, men det är en tuff resa. Nu är jag gravid och ska föda barn tre om tre veckor. För mig blev det "lättare att bli gravid" nör jag ökade progesteronet efter insättningen. Barn nummer tre har varit jättejobbigt då jag blev gravid efter andra försöket men fick avbryta pga kromosomfel i v18. Jag gjorde två försök till och blev gravid igen. Totalt 11 ivf har det blivit med ibland få ägg, men mitt ibland dem har guldäggen funnits trots allt. Hur jag pallat psykiskt vet jag inte, jag tror att det kommer kännas efter att mitt tredje och sista barn föds.

  • Harvester
    Anonym (Statistik) skrev 2016-09-29 01:53:13 följande:

    Hej, vi fick vårt första barn via ivf på första försöket. Syskon kom efter 6 ytterligare försök. Däremellan var det missfall, komplikationer och ett vacuum där man inte trodde att det någonsin skulle ske. Min man är analytiskt lagd och sade liksom vår läkare, när ett friskt embryo sätts in fäster det och sannorlikheten för oss var ca 20-25%. Därav skulle vi bli gravida inom ca 5 försök. Eftersom vi lyckades på första lade jag till ett par till och så blev det, men det är en tuff resa. Nu är jag gravid och ska föda barn tre om tre veckor. För mig blev det "lättare att bli gravid" nör jag ökade progesteronet efter insättningen. Barn nummer tre har varit jättejobbigt då jag blev gravid efter andra försöket men fick avbryta pga kromosomfel i v18. Jag gjorde två försök till och blev gravid igen. Totalt 11 ivf har det blivit med ibland få ägg, men mitt ibland dem har guldäggen funnits trots allt. Hur jag pallat psykiskt vet jag inte, jag tror att det kommer kännas efter att mitt tredje och sista barn föds.


    Hur mycket Lutinus tog du då?
  • Harvester

    Har nu varit på samtal inför de tre kommande försöken.

    Läkaren lär inte så hoppfull mtp antal ägg och hög dos, han sa ca 10% chans per insättning..

    Första kom på första försöket naturligt men nu är jag nästan 4 år äldre..

  • Anonym (Karin)
    Harvester skrev 2016-10-02 00:11:39 följande:

    Har nu varit på samtal inför de tre kommande försöken.

    Läkaren lär inte så hoppfull mtp antal ägg och hög dos, han sa ca 10% chans per insättning..

    Första kom på första försöket naturligt men nu är jag nästan 4 år äldre..


    Okej. Är du över 40 nu? Ja, 10% är inte mycket.. Men det är bättre än ingenting om det är viktigt för er att ha försökt ordentligt, om ni har råd.... Har ni tur så går det. Men det gäller att ha tur också... och sen är väl tyvärr missfallsrisken hög om du är över 40... Men som sagt, ett försök är en chans och en möjlighet. Tre försök är tre chanser. Har ni råd att punga ut med de 50 000 (?) eller vad det kostar till tre ivf-behandlingar så ta dem, om det är väldigt viktigt för er. Men var beredd på att ni kanske inte får syskon.
  • syntharen

    Hej! Jag och min man fick vårt första barn i juni 2010, tog knappt ett år innan vi lyckades. Vi ville få syskon tätt och började försöka redan när första barnet var 10 mån. Efter 5 mån blev jag gravid igen men det blev MA i v 12. Sedan gick det 2 år av försök, kontakt med oförstående läkare tills jag hittade en privat gyn som gav mig Pergotime. 2 år efter första MA blev jag gravid men fick MF i v 6. Då vände vi oss till en privat IVF-klinik, 2 färsk försök misslyckades men jag blev gravid igen genom ett FET, slutade i MA i v 9. Några månader senare, precis när vi skulle sätta in vårt sista FET som vi betalat för blev jag gravid spontant, det var 4 år efter vi börjat med syskonförsök. Det slutade i MA i v 10. Efter det blev det missfallsutredning. Det här är förra hösten. Utredningen visade inga fel och i januari i år, igen när vi skulle göra FET, blev jag gravid spontant. Och det gick vägen! Nu sitter jag med min andra son som är snart 5 dygn gammal! Det har varit en fruktansvärd och hopplös resa och för ett år sedan började jag acceptera att det nog bara blev ett barn för oss. Men nu ser jag att det var den här pojken som var menad för oss, vi fick bara vänta lite.

    Det här ju en solskenshistoria, inte alltid det blir så. Men i dom flesta fall så blir det barn till slut. Man får bara inte ge upp!

    Jag var förresten 30 år när första barnet blev till, nästan 37 år när andra barnet blev till.

  • Anonym (Statistik)
    Harvester skrev 2016-10-02 00:09:38 följande:
    Hur mycket Lutinus tog du då?
    Hej,

    Första försöket hade jag progesteron 3 ggr per dag och blev gravid direkt. Sedna gjorde jag 5 försök då jag skulle ta Crinone 1 ggr per dag. Men vid det 6:e försöket hade jag kvar Crinone och bestämde själv att jag tar morgon och kväll och det fäste. Läkaren sade att en dos skulle vara tillräcklig men jag kände att jag ville testa. Sedan nästföljande försök har jag tagit lutonus 3 ggr per dag och det har fäst 2 ggr. Jag tror att min kropp behövde lite jämnare och större dos progesteron, men det är mer min känsla än något som jag har belägg för.
Svar på tråden Verkar aldrig bli nån tvåa, behöver pepp!