• Lillkröta

    Skaffa innekatt???

    Behöver lite råd av några som är erfarna inom detta område.

    Jag har precis blivit sambo med min pojkvän. Vi bägge flytta hemifrån och bor nu i en lägenhet som min kille köpt.

    Jag har länge velat haft ett djur. Hade en hamster för ett X antal år sedan, men känner nu att jag saknar djur och vill ta detta till en ny nivå.

    Vi bor somsagt i en lägenhet, en tvåa på 55kvadrat samt en ganska stor balkong(inglasad). Jag känner nu att jag vill skaffa mig en katt. Jag lider av ångest och känner att en katt kanske kan få min ångest att lugna mig? Dock kanske katten kan ge mig mer ångest också? Jag är nämligen ingen van djurägare förutom den hamstern jag hade en gång i tiden. Aldrig levt med en katt eller hund, men alltid velat ha ett djur. Och nu när jag flyttat hemifrån känner jag att jag är redo för ett djur. En katt! Dock är inte en utomhuskatt ett alternativ då vi bor väldigt centralt och nära stora bilvägar och vi bor även högt upp i en lägenhet.

    I dagens läge är allt vad som har med djur i bur att göra djurplågeri. Djur som inte kan få vara fria och leva de liv som de är gjorda för. Vissa katter är inte anpassade för att vara ute, men samtidigt kan man ju tänka sig själv vad kul det är att endast vara inne? Det är ju verkligen synd om katten då de inte får leva ut sina instinkter osv.

    Men jag tänker såhär. Om man har en innekatt i några år, kan man sedan träna den så att den kan vara ute också? Ifall ens boendesituation ändras?

    Tycker ni jag är hemsk? Tänker på mig själv och min ångest och skadar en oskyldig katt att bara få leva inne? Min sambo är helt emot allt vad katter heter, men nu vill jag veta någon utomståendes åsikt!

  • Svar på tråden Skaffa innekatt???
  • Tigerhonan

    Jag har två katter som bara är innekatter. Ingen av dom lider av det utan trivs bra med det. Dessutom har den ena varit utekatt tidigare men funkar även bra som innekatt.

    Varför är din sambo emot katter? Skulle inte rekommendera dig att skaffa katt om han inte vill ha det. Det måste vara ett gemensamt beslut som ni tar tillsammans och att båda vill ha en katt.

    Tänk på att det är ett stort ansvar i många år. Kan kosta mycket med veterinär kostnader, kastrering, id märkning, årliga vaccinationer, försäkring, mat, kattsand osv. Men absolut är det bra för ångest. Katter, eller djur överlag är vetenskapligt bevisat att lindra mot psykiska problem.

    En katt som bara är inne katt också bli rastlös så om ni kommer överens att skaffa katt rekommenderar jag att skaffa två på samma gång, då de har varandra att leka med och så när de är ensamma hemma bland annat. Man kan ta ut katten på promenader i sele och koppel om man vill också, dock inte alla som accepterar det men det är något man får prova. Och om man skulle bo så katten kan få vistas ute går det att vänja den att bli utekatt också.


  • Pastella

    Men din sambo bor ju där och om din sambo inte vill ha en katt så finns det ju inget att diskutera.

  • Wikings

    Du bor i din killes lägenhet som han har köpt och han vill inte ha katt.

    Finns det ens något att diskutera i det läget?

  • Lillkröta

    Tack för alla svar!! Känns som han kan ändra sig. Han ser vad mycket jag vill ha en katt och förstår vad mycket de betyder för mig. Han är emot det mest för att hans mamma inte gillar katter (han håller nämligen med sin mamma så ofta som möjligt).

    Vet det kostar mycket osv. Men känner att jag har de pengarna för det. Om man tänker på vad man får tillbaka! Och skulle de ej hålla mellan mig och min kille så är ju katten med mig isåfall, känner att jag skulle klara av att ha den själv också.

  • FrökenMp

    När jag och min kille flyttade ihop ville inte han skaffa katt (trots att jag varnat honom innan vi flyttade ihop). 6 månader senare lagom till min födelsedag och efter en masssssssaaaa tjat så ändrade han sig. Mest för att få lite lugn och ro... Han hatar egentligen katter och är hundmänniska.

    Idag älskar han våran lilla kisse över allt annat!! Så fort han fick syn  på henne började han kela och nu är det vår lilla gosegris:)

    kan tillägga att det är en chinchilla perser och hon är innekatt. väldigt lugn ras och hon sover typ på ett och samma ställe hela dagarna. Har inte ens någon balkong men hon verkar inte bry sig. Som sagt, hon sover bara haha.

Svar på tråden Skaffa innekatt???