• Preggo151220

    Kaos

    Hejsan. Jag tog ett lån i mitt namn för att betala in en annan person skulder vilket var till de bästa för alla inblandade. Kan inte berätta så mkt detaljer då personen kan läsa detta. Nu är de så att den här personen och jag är väldigt extremt osams så denna kommer med all sannolikhet inte betala av lånet och istället åker jag på de. Vet att jag var dum i huvudet som gjorde de så de behöver ej påpekas. Min fråga är om någon är insatt i sånt här och kan ge mig tips eller råd på om en ens finns något jag kan göra. Skriv gärna meddelande till mig så ska jag berätta mer detaljer. Är desperat efter all hjälp jag kan få. Mvh tjej

  • Svar på tråden Kaos
  • Kjell2

    Du kan inte komma undan att betala slulden. Du kan vända dig till kronofogden för att få tillbaka pengarna från din fd vän.

  • Anonym (0o0)

    Har du något som kan bevisa att de var ett lån till den du betala skulden för?

  • Anonym (ja)

    Om du kan bevisa att du har lånat ut pengar till personen så kan du ju ta det genom kronofogden.

  • Wolt

    Nej, har du inga papper skrivna typ skuldbrev så måste du jobba och betala pengarna du lånat om den andra parten anser att det var en gåva. Inte ens lönt att gå till kronfågel om du inga papper har, de kommer skratta åt dig.

  • Preggo151220

    Nej jag tror eller vet inte riktigt hur jag skulle kunna bevisa de iallafall. Känns som att de är helt meningslöst detta men ändå hoppas man på att de skulle råka finnas någon lösning därute.

  • Birgitta02

    Du kan göra så här: Skicka ett sms där du påtalar skulden och nämn ett belopp som ligger lite högre och att du gärna vill att lånet betalas eftersom du själv får betala till banken. Du kommer få ett sms tillbaka att "skulden är inte alls XX kr utan endast XX kr. Vips har du ett bevis på skulden!

    Därefter skriver du ett brev till personen att du "vill att skulden ska vara betald före den x/xx-2016. Om inte skulden är betald då kommer du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Detta medför kostnader i form av 300 kr för ditt arbete samt 600 kr i avgifter. Brevet kan du mailla eller posta på brevlådan.

    Om personen bestrider skulden när KFM vill driva in pengarna så kan du ta det till domstol. Eftersom du faktiskt då har bevis i form av ditt sms (se för tusan till att skriva ut på papper ifall mobilen kraschar!) så kommer du vinna målet och din "vän" kommer då få betala även domstolsavgifterna.

    Glöm inte ta kopior på allt. Detta ska nämligen med din ansökan till Kronofogdemyndigheten.

  • Preggo151220

    [quote=76986556][quote-nick]Birgitta02 skrev 2016-09-20 14:26:41 följande:[/quote-nick]Du kan göra så här: Skicka ett sms där du påtalar skulden och nämn ett belopp som ligger lite högre och att du gärna vill att lånet betalas eftersom du själv får betala till banken. Du kommer få ett sms tillbaka att "skulden är inte alls XX kr utan endast XX kr. Vips har du ett bevis på skulden!

    Därefter skriver du ett brev till personen att du "vill att skulden ska vara betald före den x/xx-2016. Om inte skulden är betald då kommer du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Detta medför kostnader i form av 300 kr för ditt arbete samt 600 kr i avgifter. Brevet kan du mailla eller posta på brevlådan.

    Om personen bestrider skulden när KFM vill driva in pengarna så kan du ta det till domstol. Eftersom du faktiskt då har bevis i form av ditt sms (se för tusan till att skriva ut på papper ifall mobilen kraschar!) så kommer du vinna målet och din "vän" kommer då få betala även domstolsavgifterna.

    Glöm inte ta kopior på allt. Detta ska nämligen med din ansökan till Kronofogdemyndigheten.r detta något som skulle kunna funka verkligen??

  • Preggo151220

    Är detta något som skulle kunna funka verkligen??


    Preggo151220 skrev 2016-09-26 17:17:10 följande:

    [quote=76986556][quote-nick]Birgitta02 skrev 2016-09-20 14:26:41 följande:[/quote-nick]Du kan göra så här: Skicka ett sms där du påtalar skulden och nämn ett belopp som ligger lite högre och att du gärna vill att lånet betalas eftersom du själv får betala till banken. Du kommer få ett sms tillbaka att "skulden är inte alls XX kr utan endast XX kr. Vips har du ett bevis på skulden!

    Därefter skriver du ett brev till personen att du "vill att skulden ska vara betald före den x/xx-2016. Om inte skulden är betald då kommer du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Detta medför kostnader i form av 300 kr för ditt arbete samt 600 kr i avgifter. Brevet kan du mailla eller posta på brevlådan.

    Om personen bestrider skulden när KFM vill driva in pengarna så kan du ta det till domstol. Eftersom du faktiskt då har bevis i form av ditt sms (se för tusan till att skriva ut på papper ifall mobilen kraschar!) så kommer du vinna målet och din "vän" kommer då få betala även domstolsavgifterna.

    Glöm inte ta kopior på allt. Detta ska nämligen med din ansökan till Kronofogdemyndigheten.r detta något som skulle kunna funka verkligen??


  • Anonym (ja)
    Preggo151220 skrev 2017-01-06 13:59:52 följande:

    ...


    Har det hänt nåt nytt?
Svar på tråden Kaos