• Anonym (Undrande)

    Kirurgisk abort utan cytotec

    Hej

    imorgon har jag fått tid för kirurgisk abort. Ska göra det kl 14:00 och behöver anmäla mig till receptionen kl 13:30. Jag har varit gravid tidigare och blev förlöst genom kejsarsnitt. Det jag undrar över om dom kan ha glömt att jag ska ha cytotec eller går det att genomföra kirurgisk abort utan intag av cytotec? Jag har som sagt aldrig vait med om vaginal förlossning utan enbart kejsarsnitt.

    Jag kan inte heller ringa för att de ej har telefontid idag och imorgon sak jag opereras.

    Så någon snäll själ som vet? Kan man genomföra kirurgisk abort utan cytotec? Bör kanske nämna att detta görs pga utebliven missfall.

  • Svar på tråden Kirurgisk abort utan cytotec
  • Anonym (Anonym)

    Hej.

    Är kirurgisk abort är samma som skrapning? Det kan man isåfall göra utan cytotec. Lycka till imorgon.

  • Anonym (Undrande)

    Ja, jag tror att det är det. O tack för ditt svar!!

  • Anonym (Undrande)

    Någon mer....... Är så orolig infö imorgon.

  • Anonym (H)

    Cytotec används ju främst vid medicinsk abort, efter att man fått mifegyne 1-2 dygn innan

    Dom behöver ju inte framkalla någon blödning eller "värkar" för att få ut nåt vid kirurgisk då dom manuellt går in och "skrapar"/suger ut allt

    Så tror inte dom missat att ge dig de, dom kommer troligen använda något annat läkemedel som mjukar upp och gör vävnaden avslappnad precis när dom gör ingreppet

    Lycka till!

  • Anonym (Undrande)

    Tack för ditt svar! Allt skedde så snabbt, men jag ville ha det så. Det upptäcktes igår att det ej fanns hjärtslag och fostret var mindre än vad den skulle vara i veckan jag är i. Så jag sa direkt att jag så dort som möjligt vill göra abort, men kirurgisk. Vill ej ha medicinskt. Skulle ej klara av det. Är superkänslig och har redan gråtit floder. Som tur i otur fick jag redan tid imorgon. Har försökt läsa lite men överallt står det att även dem som genomgår kirurgiskt abort får cytotec och därför blev orolig om dom glömt det i och med att jag fick tis så snabbt.

    Ännu en gång, tack för att ni tog er tid att svara!

  • Anonym (Samma sits)

    Hej

    Hur gick det för dej? Jag är i samma situation, ligger i sjukhussängen o väntar på skrapning i detta nu!

    Jag har med förstått det som att man brukar få cytotec först för att mjuka upp livmidertappen innan skrapningen, men sköterskan säger att jag inte ska ha det.

    Så nu ligger jag o är orolig att sköterskan missförstått något och att de inte kommer "ta sej in" eller att nått går sönder eftersom de inte gett något "uppmjukande".

    Jag är i vecka 10 men i förrgår upptäcktes det att graviditeten avstannat i v 6 ca, vägrade oxå medicinsk abort utan valde att skrapas. Vill vara säker på att allt kommer ut och har vänner med dåliga erfarenheter at cytotec!

Svar på tråden Kirurgisk abort utan cytotec