• blommogram

    Hur göra med pärlor och pennor/kritor

    Min dotter har mängder med pärlor till halsband, alltså ej pärlplatte pärlor, och pennor, tusch och kritor i massa olika lådor och förpackningar.

    Det finns säkert 5 stora förpackningar med pärlor.

    Massa platslådor med kritor i en och tusch osv.

    Hur bör vi ha förvaring till detta.

    Hälla ALLA pärlor i en stor låda. Dessa pärlor har också lite olika stilar.

    Och sen hälla ALLA "ritverktyg" i en låda.

    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Hur göra med pärlor och pennor/kritor
  • nnnnnnnn

    Vi har lagt ihop alla som man kan trä halsband på samma sorts tråd, tex de som går på en kraftigare gummitråd i en burk och alla som kräver tunnare fiskelina i en burk.
    Sen har vi sorterat ut en hel del kritor och pennor och lagt i låda/burk eller pennfack.

    Övrigt har vi lämnat till skolans fritids. De har tagit emot en hel hög osorterade kritor, då det är strykande åtgång där.

  • maratontjejen

    Till min sons pärlor, pärlplattor, kritor, lera, play-doh etc. så fick han ett helt eget skåp i köket där han har alla sina grejer. Han är 3 år och när han vill pyssla så får han visa vad han vill ha ur skåpet så ger vi honom det. Det fungerar jättebra här hemma.

  • blommogram

    Tack för svar :)

    Det där med att sortera olika sorters pärlor till olika trådar va bra.

    Vi har tyvärr inte möjligt att ha ett helt skåp för sånt. Men önskar att vi hade. Jätte smart

  • Fjäril kär

    Köp på Claes Olsson eller Biltema små typ verktygslådor/lådor i plast för fiskedrag. Många fack och rymmer massor. Såna har jag till min smyckestillverkning då jag behöver pärlor i olika storlekar och färger. Bara att stapla på hög i en garderob tex.

    Färgpennor/kritor har jag samlat i stora plåtburkar med lock typ Oboy-burkar eller gamla kakburkar. När det inte får plats med mer rensar jag och slänger.

  • blommogram

    Ja sådan där lådor va smart .

    Då kan man ju fortfande hålla det sorterat men ändå lätt att stapla ihop på ett ställe istället för huller och buller i hennes hylla

  • blommogram

    Ja sådan där lådor va smart .

    Då kan man ju fortfande hålla det sorterat men ändå lätt att stapla ihop på ett ställe istället för huller och buller i hennes hylla

  • nnnnnnnn
    blommogram skrev 2016-09-20 21:13:19 följande:
    Ja sådan där lådor va smart .
    Då kan man ju fortfande hålla det sorterat men ändå lätt att stapla ihop på ett ställe istället för huller och buller i hennes hylla
    Se bara till att mellanväggarna går hela vägen upp till locket... Annars rinner pärlorna mellan de olika facken.

    Vi har varit kanonnöjda med dessa från panduro

    www.pandurohobby.se/Katalog/80-Barn-Junior/8030-Parlor/803005-Rorparlor/4/800021-Forvaring-Hama-effekt-12000

    Det finns att köpa med eller utan pärlor, men jag orkade inte leta...
  • blommogram

    Och bör man blanda kritor och tusch i samma låda eller bör man kanske hålla lite sorterat där. Kanske finns verktygslådor med tre eller fyra STORA fack för ritgrejer.

    Imorgon blir det ett besök till biltema eller liknande iaf :)

  • Carambolan

    Pärlor har vi blandat i en enda burk. Eller, en burk för halsbandspärlor och en för pärlplattepärlor. För ritsaker har vi separata plåtburkar: en för tusch och stämplar, en för kritor, en för färgpennor samt en låg och bred plastburk för vattenfärger med penslar och andra tillbehör.

  • blommogram

    Tack för alla svar och massa tips.

    Det får bli en stor låda till Pärlor. Som den från panduro.

    Och så får jag nog ta tre lite mindre lådor till ritsaker.

    Om det inte finns en liknande "verktygslåda" med tre STORA fack man kan lägga pennor och kritor och så.

    Får åka att shoppa lite idag tro jag :)

  • nnnnnnnn
    blommogram skrev 2016-09-21 07:17:55 följande:
    Tack för alla svar och massa tips.
    Det får bli en stor låda till Pärlor. Som den från panduro.
    Och så får jag nog ta tre lite mindre lådor till ritsaker.
    Om det inte finns en liknande "verktygslåda" med tre STORA fack man kan lägga pennor och kritor och så.
    Får åka att shoppa lite idag tro jag :)
    De från panduro är utbyggbar. Kolla om de har hela "våningar" utan mellanväggar.
    Det bästa är att man bara knäpper av den våningen man vill använda och knäpper ihop resten igen, snabbt och lätt.
Svar på tråden Hur göra med pärlor och pennor/kritor