• Cillisen

    Ni som gått över tiden!

    Hej! Jag är i vecka 40+4 imorn med mitt tredje barn och supertrött på min tunga mage, svullna fötter och händer, onda åderbråck och dåliga sömn. Vill bara träffa denna lilla bula i magen.
    Min fråga är till er som gått över mer än så, vad händer? Kan man begära en hinnsvepning, ska till bm imorn? Görs tillväxt ultraljud? När sätts man igång?
    Mina andra barn är födda i v 40+3 och 39+3. Men denna känns som den aldrig vill komma ut. ;)

  • Svar på tråden Ni som gått över tiden!
  • Linnis92

    Fråga om hinnsvepning, men det behöver inte betyda att det kör igång, vill minnas att siffran för att det kommer en bebis är 14%.

    Sätts igång gör man 42+0. Eventuellt tidigare om den dagen är en helg tex. :)

  • Mirjam91

    I exempelvis Göterborg vet jag att man får gå över 3 veckor. Alltså till vecka 44+0, SJUKT!

    Jag gick över till 43+1. Jag blev igångsatt 43+0. Vecka 41+0 gjordes en hinnsvepning efter jag frågat om en. Det är tydligen ingenting de "måste" göra och de kan neka. Det hjälpte inte ett skit på mig uppenbarligen. Det enda var att jag blödde i en dag och delar av slemproppen gick vilken inte heller betyder ett skit. Jäääättefrustrerad var jag.

    Inget tillväxtultraljud gjordes eftersom allt fortlöpte utan problem.

  • Mirjam91

    Och besöket vecka 41+0 bokas en tid till igångsättning. Jag lades in en söndag. Så i Eskilstuna görs igångsättningar även på helgen iaf :)

  • Cillisen

    Okey, jag tänker att ju längre man går över tiden ju större blir bebisen och borde då kollas med ett tillväxt ultraljud. Men de e kanske inte så... Aja. Jag ska väl inte oroa mig än, bara 3 dar över tiden. Ska till bm imorn så ska höra med henne. :) Tack för era svar!

  • Mirjam91
    Cillisen skrev 2016-09-20 22:29:35 följande:

    Okey, jag tänker att ju längre man går över tiden ju större blir bebisen och borde då kollas med ett tillväxt ultraljud. Men de e kanske inte så... Aja. Jag ska väl inte oroa mig än, bara 3 dar över tiden. Ska till bm imorn så ska höra med henne. :) Tack för era svar!


    Min BM sa att så länge SFmåttet inte avviker 2-3st mått (besök) i rad så görs ej tillväxtultraljud. Men det beror säkert på vilken sjukhus och vilken BM :)

    Lycka till och jag håller tummarna att bebis vill ut snart!
  • viseversa

    Födde barn i lördags. Hade då gått 11 dagar över tiden. Det suger att gå över. Hinnsvepning kan man få såklart. Jag fick det dock inte. Dock fick jag ett ul när jag gått en vecka över. Detta för att kolla så moderkakan och navelsträngen funkade som dom ska. Sen en dag då jag skulle ringa för en ev igångsättning om det inte startade självmant. Igångsättningen skulle vara på bf+14 men jag hann ju inte dit. Han kom tack och lov av sig själv.

  • syntharen
    Mirjam91 skrev 2016-09-20 22:26:50 följande:

    I exempelvis Göterborg vet jag att man får gå över 3 veckor. Alltså till vecka 44+0, SJUKT!

    Jag gick över till 43+1. Jag blev igångsatt 43+0. Vecka 41+0 gjordes en hinnsvepning efter jag frågat om en. Det är tydligen ingenting de "måste" göra och de kan neka. Det hjälpte inte ett skit på mig uppenbarligen. Det enda var att jag blödde i en dag och delar av slemproppen gick vilken inte heller betyder ett skit. Jäääättefrustrerad var jag.

    Inget tillväxtultraljud gjordes eftersom allt fortlöpte utan problem.


    3 veckor över?! Fy sjutton, men då måste man väl komma till många kontroller sista veckan?

    Jag bor i Malmö och på Region Skånes hemsida står det att man blir erbjuden igångsättning 42+0 men att man får gå till 42+4 om man vill men ska då komma på kontroll varannan dag. Jag är 41+0 idag och ska verkligen inte gå längre än 42+0 har jag bestämt! Så den infon hoppas jag stämmer med verkligheten
  • Linnis92
    Mirjam91 skrev 2016-09-20 22:26:50 följande:

    I exempelvis Göterborg vet jag att man får gå över 3 veckor. Alltså till vecka 44+0, SJUKT!

    Jag gick över till 43+1. Jag blev igångsatt 43+0. Vecka 41+0 gjordes en hinnsvepning efter jag frågat om en. Det är tydligen ingenting de "måste" göra och de kan neka. Det hjälpte inte ett skit på mig uppenbarligen. Det enda var att jag blödde i en dag och delar av slemproppen gick vilken inte heller betyder ett skit. Jäääättefrustrerad var jag.

    Inget tillväxtultraljud gjordes eftersom allt fortlöpte utan problem.


    Galet! Jag har fått lära mig att moderkakan börjar fungera sämre efter 42+0 och att man därför sätts igång, då känns ju 44+0 helt galet..
  • Mirjam91
    Linnis92 skrev 2016-09-21 08:22:37 följande:

    Galet! Jag har fått lära mig att moderkakan börjar fungera sämre efter 42+0 och att man därför sätts igång, då känns ju 44+0 helt galet..


    Ja, 42+0 sen behöver bebis mer näring än moderkakan kan ge. Det är helt sjukt att vissa regioner har 3v överburen innan igångsättning tkr jag :/
    syntharen skrev 2016-09-21 08:07:13 följande:

    3 veckor över?! Fy sjutton, men då måste man väl komma till många kontroller sista veckan?

    Jag bor i Malmö och på Region Skånes hemsida står det att man blir erbjuden igångsättning 42+0 men att man får gå till 42+4 om man vill men ska då komma på kontroll varannan dag. Jag är 41+0 idag och ska verkligen inte gå längre än 42+0 har jag bestämt! Så den infon hoppas jag stämmer med verkligheten


    Jag vet inte hur många kontroller man går på sista veckan om man går över 3v. Men jag kan inte tänka mig att det är supermånga, men jag ska låta det vara osagt. :(
  • Lia4
    Mirjam91 skrev 2016-09-20 22:26:50 följande:

    I exempelvis Göterborg vet jag att man får gå över 3 veckor. Alltså till vecka 44+0, SJUKT!

    Jag gick över till 43+1. Jag blev igångsatt 43+0. Vecka 41+0 gjordes en hinnsvepning efter jag frågat om en. Det är tydligen ingenting de "måste" göra och de kan neka. Det hjälpte inte ett skit på mig uppenbarligen. Det enda var att jag blödde i en dag och delar av slemproppen gick vilken inte heller betyder ett skit. Jäääättefrustrerad var jag.

    Inget tillväxtultraljud gjordes eftersom allt fortlöpte utan problem.


    3 veckor över är till v 43+0. Inte en chans att man låter någon gå till vecka 44+0.
  • Cillisen

    Varit hos bm nu. Jag blir troligen igångsatt 41+3, nästa onsdag efter kontroll med ultraljud och gynekologisk undersökning.

    Skrev fel igår. Är i v 40+3 idag. Jag hoppas de kommer igång av sig själv snart. Har tydligen lite högt blodtryck och vita i urinen så de skulle skicka iväg urinprovet på odling.

    De genomförde ej hinnsvepning här på mitt sjukhus pga vi ej har akutvård.

  • Mirjam91
    Lia4 skrev 2016-09-21 09:09:10 följande:

    3 veckor över är till v 43+0. Inte en chans att man låter någon gå till vecka 44+0.


    Ja, du har helt rätt! Jag som skrev fel! Max att gå till är 43+0. Jag födde i .v42+1 inte v.43+1. Gravid-hjärna. Haha!
  • Lia4
    Mirjam91 skrev 2016-09-21 14:31:08 följande:

    Ja, du har helt rätt! Jag som skrev fel! Max att gå till är 43+0. Jag födde i .v42+1 inte v.43+1. Gravid-hjärna. Haha!


    Haha jag vet hur det är ;)
  • Ensammamma86

    Hoppas att det gått bra färdig och att barnet nu är ute ;).

    En som är gravid räknas ej som överburen förrän 42+0. En graviditet räknas som normallång mellan v 37+0 till 42+0. Jag blev igångsatt 42+3 vilket är rutin där jag bor. Fick beskedet att av alla som blir överburna så föder 80% de närmsta 3 dagarna. Men jag tycker det är galet att rutinerna är olika beroende på vilket landsting du bor i, vi kvinnor är väl knappast olika :D.

    Jag fick i alla fall gå på kontroll 42+0 samt 42+2 med ultraljud för att se hur barnet mådde, framför allt att se att det var nog mycket fostervatten. Moderkakan kan visst börja svikta i funktion. Allt såg då bra ut för mig och jag födde en välskapt tjej. Är nog långruvare i min natur och tyckte det var trist att bli igångsatt och att inte naturen fick sköta det där själv när nu allt såg bra ut.

  • Cillisen

    Hej alla! Jag födde utan igångsättning 40+6 och precis som jag misstänkte kom det ut en stor kille på 4710 gr. Inte helt smärtfritt eller komplikationsfritt då han var stor. 

  • fjanten
    Cillisen skrev 2016-10-31 21:34:21 följande:

    Hej alla! Jag födde utan igångsättning 40+6 och precis som jag misstänkte kom det ut en stor kille på 4710 gr. Inte helt smärtfritt eller komplikationsfritt då han var stor. 


    Som för mig då. Fast till mig sa man att barnet på sin höjd hade vägt 100gram mindre om han kommit på bf, att det alltså inte skulle ha spelat någon direkt roll om jag fött några dagar innan alltså...
  • Cillisen

    Jag vet inte om det går att lita på allt de säger. Så många nu som jag känner som bm haft fel om. Har en kollega som gjorde tillväxtultraljud på och sa att bebisen vägde runt 4 kg, ut kom en klump på 5.6 kg. 
    Jag kände som blivande 3 barns mamma att bebisen var stor. Det var inga sparkar utan mer stora rörelser hela tiden och påtalade detta flertalet gånger för min bm som inte alls höll med. Hon tom tryckte och kände på magen ca 9 dagar innan förlossningen och sa att det bara var mycket fostervatten. Det fanns inget fostervatten kvar alls när han väl skulle ut..
    I vilket fall som helst så mår vi båda bra idag. :)

Svar på tråden Ni som gått över tiden!