• Äldre 20 Sep 22:51
    17650 visningar
    15 svar
    15
    17650

    Hård eller mjuk resväska

    Så till den eviga frågan om resväskor...

    För en som alltid har kört med den mjuka varianten, finns det någon fördel med att köra en hård resväska? Och kanske nackdel?

    Får känslan av att en sån lättare spricker samtidigt som den (om den nu inte spricker) håller innehållet intakt från (de flesta) yttre påverkan...

  • Svar på tråden Hård eller mjuk resväska
  • elyse
    Äldre 20 Sep 22:59
    #1

    Det bästa är väl om du istället klarar dig på en kabinväska så att du slipper checka in den.

  • elyse
    Äldre 20 Sep 23:00
    #2

    Det bästa är väl om du istället klarar dig på en kabinväska så att du slipper checka in den.

  • Äldre 21 Sep 20:38
    #3

    Det är förståss en möjlighet men nu var det inte själva frågan... Lite som att svara på frågan "buss eller bil" och svara "cykel"...

  • Äldre 21 Sep 20:42
    #4

    Jag använder enbart hård när det gäller stora resväskor. Vitsen med en resväska, enligt mig, är att den är hård och skyddande. Vill jag inte ha det, har jag kabinväska eller stor/liten ryggsäck.

  • Äldre 21 Sep 21:00
    #5

     - Har ni alltid ungefär lika mycket saker i eller varierar det från gång till gång eller så det är mer när ni kommer hem än när ni for? En mjuk väska är mer flexibel. Dels finns det sådana som går att expandera genom att öppna en dragkedja, dels kan man få in mycket extra i de yttre facken så att sakerna i dem liksom putar ut. 

    - Brukar ni ha tidningar, böcker eller andra saker som ni vill kunna ta ut? Tex har vi med en ryggsäck in i kabinen eller till platserna i tåget, men har gärna tidningar och böcker i resväskan på väg till flygplats och tågstation för att slippa bära på tyngden. Med mjuk väska som har ytterfack är det mycket lätt att få ut dem, medan man med hård väska får lägga ner den och öppna hela. 
    Med mjuk väska går det också lätt att öppna bara lite för att tex få ut ett paraply eller sätta in en liten tröja.


    Vi köpte för första gången en väska på fyra hjul och det rekommenderar jag varmt. Mycket smidigt framför allt inne på flygplatser vid incheckningsköer men också annars smidigt. En ryggsäck eller annan väska går då också lätt att ha vilande på stora väskan då den inte behöver lutas. Man kan också dra den på två hjul då man vill det. 

  • elyse
    Äldre 21 Sep 21:07
    #6
    kesapesa skrev 2016-09-21 20:38:36 följande:

    Det är förståss en möjlighet men nu var det inte själva frågan... Lite som att svara på frågan "buss eller bil" och svara "cykel"...


    Förlåt, ers höghet... Nej, men skämt åsido så är det ett alternativ alla inte tänker på. Det är sällan man behöver en jättestor väska om man bara ska packa till en person.

    Av dina alternativ skulle jag välja hård. Mjuk med blixtlås är ju kört om blixtlåset krånglar. Det är också lättare att märka väskan med dekaler och liknande på en hård väska.
  • Äldre 21 Sep 21:10
    #7

    Viktigare än mjuk vs hård, tycker jag att tung vs lätt är...

    Vi har en jättetung väska = använder inte den. Sen har vi några ultralätta väskor = använder alltid dem istället.

    Så hittar ni en riktigt lätt väska så är det ett kap, oavsett om det är mjuk eller hård. Det brukar iofs vara lättare att hitta en mjuk+lätt väska än att hitta en hård + lätt...

  • Wazp
    Äldre 21 Sep 22:14
    #8

    Jag har jobbat som flygplanslastare några år. Mitt tips är att investera i ett märke av klass (typ samsonite), då har du evig garanti och du får en ny väska eller får den reparerad om den går sönder. Sen håller dom hårda väskorna bättre i hanteringen på flygplatsen. Även om man som lastare är försiktig så är det alltid någon väska som är längst ned i lastningen och får utstå en del vikt!

  • Äldre 21 Sep 22:28
    #9
    Wazp skrev 2016-09-21 22:14:32 följande:

    Jag har jobbat som flygplanslastare några år. Mitt tips är att investera i ett märke av klass (typ samsonite), då har du evig garanti och du får en ny väska eller får den reparerad om den går sönder. Sen håller dom hårda väskorna bättre i hanteringen på flygplatsen. Även om man som lastare är försiktig så är det alltid någon väska som är längst ned i lastningen och får utstå en del vikt!


    En liten intressefråga till dig som lastare. Hur gör ni om en väska, hård eller mjuk, går sönder i samband med lastning? Vill inte lägga skulden på någon men är bara nyfiken.

    Hörde nån skräckis om en hård väska som sprack rakt av, innehållet ut på plattan... jippi..
  • Wazp
    Äldre 21 Sep 23:23
    #10
    kesapesa skrev 2016-09-21 22:28:30 följande:

    En liten intressefråga till dig som lastare. Hur gör ni om en väska, hård eller mjuk, går sönder i samband med lastning? Vill inte lägga skulden på någon men är bara nyfiken.

    Hörde nån skräckis om en hård väska som sprack rakt av, innehållet ut på plattan... jippi..


    Att väskor går sönder sker titt som tätt, oftast pga att dom är för tungt lastade så att dom helt enkelt kollapsar. Kommer aldrig glömma en sådan väska... tillhörde en ung tjej verkade som på innehållet. Botten lossnade precis när jag lyfte över den till karusellen där passagerarna stod och väntade. ALLT ramlade ut och försvann genom draperiet till allmän beskådan, smink, smycken, hennes underkläder osv.. tycke synd om henne.

    Går en väska sönder under lastning/lossning så försöker vi lappa ihop den så gott det går så att den håller ihop iallafall. Sen kan man alltid kontakta personalen på flygplatsen som flygbolaget anlitat för markservicen och reklamera skadan. Då får man antingen en helt ny direkt på plats eller så hämtar man ut en ny i kedjor som man har avtal med.

    På mina två senaste resor så hade mitt bagage blivit skadat vid ankomsten på Arlanda (det var där jag jobbade) så jag reklamerade skadan och fick nya väskor att ta med hem båda gångerna.

    Det finns rötägg i alla branscher, men ingen normal lastare förstör bagage för skojskull eller är medvetet oaktsam. Sen har vi bra koll på hur mkt väskan tål och hur vi ska hantera den.
  • Äldre 22 Sep 12:54
    #11
    Wazp skrev 2016-09-21 23:23:38 följande:
    Att väskor går sönder sker titt som tätt, oftast pga att dom är för tungt lastade så att dom helt enkelt kollapsar. Kommer aldrig glömma en sådan väska... tillhörde en ung tjej verkade som på innehållet. Botten lossnade precis när jag lyfte över den till karusellen där passagerarna stod och väntade. ALLT ramlade ut och försvann genom draperiet till allmän beskådan, smink, smycken, hennes underkläder osv.. tycke synd om henne.

    Går en väska sönder under lastning/lossning så försöker vi lappa ihop den så gott det går så att den håller ihop iallafall. Sen kan man alltid kontakta personalen på flygplatsen som flygbolaget anlitat för markservicen och reklamera skadan. Då får man antingen en helt ny direkt på plats eller så hämtar man ut en ny i kedjor som man har avtal med.

    På mina två senaste resor så hade mitt bagage blivit skadat vid ankomsten på Arlanda (det var där jag jobbade) så jag reklamerade skadan och fick nya väskor att ta med hem båda gångerna.

    Det finns rötägg i alla branscher, men ingen normal lastare förstör bagage för skojskull eller är medvetet oaktsam. Sen har vi bra koll på hur mkt väskan tål och hur vi ska hantera den.
    Fick ut en väska en gång där handtaget hade lossnat i ena ledet från väskan. Fick en ny på plats (Arlanda) men jag vill inte drömma om att det skulle hända utomlands... typ nån avlägsen ort, förklara och allt.... Eller om man då måste in i centrum på orten och hämta ut en ny väska.
  • Wazp
    Äldre 22 Sep 14:08
    #12

    Då skulle jag vänta (om det går) och ta det hemma istället :)

  • Äldre 22 Sep 20:50
    #13

    Föredrar hård väska på 4 hjul som e lätt och rulla. Helst med "hakar" eller vafan det heter och INTE blixtlås som lättare kan paja.
    Kan förresten tipsa om det också finns hårda väskor som e expanderbara men då med blixtlås. Finns på Rusta bla.

    Har sj en Samsonite 102 liters med "hakar". Känns rejäl. Skönt med hård väska för den e inte lika lätt för obehöriga ta sig in i & håller bättre. Fördelen med mjuka väskor jag kan se e ffa den låga vikten. Jag e inte nån som klarar mig med enbart hand bagage. Aaallt måste ju med när man reser ffs!

  • Äldre 23 Sep 06:28
    #14

    Skulle nog klarat lig på endast handbagage om jag var borta typ 1-2 dagar men sen....

    Känns som en mjuk är lättare att laga (typ lappa) än en hård, men det är väl individuellt

  • Äldre 18 Sep 13:02
    #15

    Hej!


    Om du ska ha en mjuk eller hård väska beror lite på vad du tänker ha i den och vad du ska göra. Vill du packa något ömtåligt som du checkar in på flyget ska du definitivt ha en hård väska eftersom den skyddar grejerna bättre mot stötar och tyngd (tänk när din hamnar underst i bagageutrymmet?). Ska du resa så att du själv alltid håller koll på din packning behöver väskan inte vara lika tålig. Efter att ha rest i många år med en mjuk väska har jag nu gått över till hård ? allt håller bättre, både innehållet och väskan. Min favorit just nu  är en mellanstor, hård modell som kommer från Tectake, de har riktigt bra priser utan att kvalitén gör någon besviken: https://www.tectake.se/fritid-haelsa/vaeskor/resvaeskor

Svar på tråden Hård eller mjuk resväska