• FruBard

    Gudföräldrar/faddrar

    Vi ska döpa vår lilla dotter den 3 advent men sen kom jag att tänka på gudföräldrar/faddrar, vilka som ska vara det. behöver man ha det för det första? Min man har två bröder och jag har två bröder, kan man ha att en av hans bröder och en av mina bröder är gudföräldrar? eller måste det vara en kille och en tjej? Måste man ha två gudföräldrar? 

    Vore tacksam för lite hjälp bland all dop planering 

  • Svar på tråden Gudföräldrar/faddrar
  • Linnis92

    Ni måste inte ha faddrar. Ni kan bestämma antalet faddrar själva. Behöver inte vara tjej och kille. Vill du välja någon vän går det bra.

    Vi valde sonens morbröder som faddrar till honom och min sambos kusin som fadder till våran dotter.

  • FruBard
    Linnis92 skrev 2016-09-23 13:18:12 följande:

    Ni måste inte ha faddrar. Ni kan bestämma antalet faddrar själva. Behöver inte vara tjej och kille. Vill du välja någon vän går det bra.

    Vi valde sonens morbröder som faddrar till honom och min sambos kusin som fadder till våran dotter.


    Så ni hade två killar som faddrar till er son? Jag funderade på det om jag kan vår dotters morbror och farbror som faddrar, så det är inte konstigt att ha två killar? tycker alla har en av varje kön som faddrar :)
  • Carambolan

    Vi har inga alls till våra barn. Våra syskon är ju redan mostrar/farbröder, det tyckte vi räckte :) Vi kände inte att någon av våra vänner kändes riktigt rätt att vara gudföräldrar.

  • Linnis92
    FruBard skrev 2016-09-23 13:23:47 följande:

    Så ni hade två killar som faddrar till er son? Jag funderade på det om jag kan vår dotters morbror och farbror som faddrar, så det är inte konstigt att ha två killar? tycker alla har en av varje kön som faddrar :)


    Går absolut att ha två killar! :)
  • Dixie
    FruBard skrev 2016-09-23 13:23:47 följande:
    Så ni hade två killar som faddrar till er son? Jag funderade på det om jag kan vår dotters morbror och farbror som faddrar, så det är inte konstigt att ha två killar? tycker alla har en av varje kön som faddrar :)
    mina barn har två killar som faddrar - deras farbror och morbror. 
  • Bibbidi

    Om du ska döpa i kyrkan tror hag det behövs, men är inte säker. Har hörr att den personen måste vara döpt/vara medi svenska kyrkan.

    Om man har en vanlig namngivningscermoni hemma tror hag det inte behövs


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • EmberEyes
    Bibbidi skrev 2016-09-26 21:52:58 följande:

    Om du ska döpa i kyrkan tror hag det behövs, men är inte säker. Har hörr att den personen måste vara döpt/vara medi svenska kyrkan.

    Om man har en vanlig namngivningscermoni hemma tror hag det inte behövs


    Någon gång under medeltiden när jag döptes (i svenska kyrkan)  hade jag ingen gud-förälder/fadder alls, det var mamma som bar fram mig. Kan inte tänka mig att reglerna blivit mer strikta med tiden...
  • Noran

    Man behöver inte ha faddrar, men jag tycker det är ganska fint. Mina första två barn har en fadder var och tredje barnet fick 2 faddrar. Jag upplever att alla tar sin uppgift på allvar. 

    Om  man har fadder måste denne vara döpt. 

  • amalie79
    Bibbidi skrev 2016-09-26 21:52:58 följande:

    Om du ska döpa i kyrkan tror hag det behövs, men är inte säker. Har hörr att den personen måste vara döpt/vara medi svenska kyrkan.

    Om man har en vanlig namngivningscermoni hemma tror hag det inte behövs


    Man måste inte vara med i svenska kyrkan, däremot måste faddrar vara döpta. Min sons gudmor/fadder, min bästa vän, är född och döpt katolik och det gick alldeles utmärkt :)
Svar på tråden Gudföräldrar/faddrar