• Anonym (Ledsen ts)

    Stora problem efter kejsarsnitt, hjälp jag bryter ihop! *Bild finns *

    Seriöst.. Mitt snitt får mig att börja gråta!!

    Fick planerat snitt för andra gången dels jag är/var otroligt förlossningsrädd + jag har svårt med blod och kladd osv.

    Blev snittad för en månad sen, då såg det bra ut.

    Cirka två veckor senare blev det en liten infektion med var och en glipa i snittet och riktigt ont.

    Fick antibiotika i förebyggande.

    Blev lite bättre, fortfarande röd dock och glipan går sakta ihop.

    Får ta bort lite var varje dag och tvättar rent med vatten.

    Sen började ett stygn/knut på sidan sticka ut och irritera, barnmorskan tog bort en 3-4 cm tråd.

    Nu har det gått 1 månad och halva snittet ser ut som skit, nu vätskar det lite på ett nytt ställe, det ömmar och jag vill bara gråta..

    De jag har träffat i sjukvården (doktor, barnmorska, sjuksyster, sköterskor) pga problemen säger att snittet ser jättefint ut, det kommer bli fint, ingen fara.

    SKITSNACK! Det ser ut som skit!

    Sluta ljug för i helvete!

    Det gör ont att amma då bebis hamnar på snittet, liggammar jag så brukar bebis böka med fötter och knän mot snittet, ömmar när ett klädesplagg ligger mot, kan inte bära bebis i sjalen pga snittet, kan inte ligga med bebis på min mage och vila och gosa, kan inte köra/åka bil pga bältet lägger sig precis där...

    Jag kan fan i helvete inte göra ett skit utan att det ömmar och jag blir seriöst deprimerad..

    Kan inte ens ta en hyfsat rask promenad.

    Dessutom känns det ibland som att det rör sig på sidan med, ungefär som fosterrörelser/bubbel.

    Känns som allt är bebisen fel, all smärta osv. Känner att jag ångrar allt.

    Skulle ha nöjt mig med ett barn..

    Jag vill inte känna så men gör det, va fan gör jag?

    Jag är jätteledsen och nere och gråter vartannat och känner mig förstörd med.

    Första snittet blev inte alls såhär efteråt.

    Vart fan vänder jag mig.

    Nu får de faktiskt göra något innan jag bryter ihop helt!!

  • Svar på tråden Stora problem efter kejsarsnitt, hjälp jag bryter ihop! *Bild finns *
  • Anonym (Va)

    Snittet ser ju helt ok ut, vad hade du förväntat dig efter en stor bukoperation?

  • Anonym (Ledsen ts)

    Bilden kom viss uppochner??

  • Anonym (Syster)

    Ta det lugnt!Du hade verkligen otur.Du måste nog söka läkare igen,det låter inte normalt!Har gjort 2 snitt och känner inte igen vad du skriver,du måste ju få må bra!Kram

  • Anonym (Tyra)

    Det har inte läkt riktigt än. Men det kommer det att göra. Du måste fortsätta tvätta varje dag och ta på rent bandage. Har inte haft så efter mina snitt men däremot i andra sår jag fått. Det är en mindre infektion helt enkelt.

    Bubblorna känner jag igen, så har jag känt något år efter båda mina snitt.

    Vad som däremot verkligen inte låter bra är dina starka ångestkänslor runt detta. Det låter som en förlossningsdepression. Jag tror du behöver prata med en kurator eller en aurorabarnmorska.

    Kan du tänka dig ersättning så det inte blir massa ångest runt amning osv också iom att bebisen kommer åt där det gör ont?

  • Frankie Bean
    Anonym (Va) skrev 2016-09-24 15:16:18 följande:

    Snittet ser ju helt ok ut, vad hade du förväntat dig efter en stor bukoperation?


    Jag tycker det ser smärtsamt ut och hade inte förväntat mig att det skulle bli så med mitt snitt, vilket det inte heller blev.

    Ts, funderar på om du kan använda amningskudde så att bebisen inte irriterar såret så mycket när den äter? Flaskmatade själv och det hjälpte ju iom att man kan lägga lillen i lite olika positioner om det skulle behövas. Om du inte har något emot att testa ersättning så klart? Sedan har det bara gått en månad. Kommer ihåg att jag var helt förstörd själv för allt såg så jäkligt ut, men mycket berodde på att magen var svullen. Dock ser det lite infekterat ut, ta det lugnt och skit i promenaderna ett tag.
  • Anonym (Ledsen ts)
    Anonym (Va) skrev 2016-09-24 15:16:18 följande:

    Snittet ser ju helt ok ut, vad hade du förväntat dig efter en stor bukoperation?


    Nej det ser inte ok ut...

    Mitt första snitt blev inte sådär...
    Anonym (Syster) skrev 2016-09-24 15:17:40 följande:

    Ta det lugnt!Du hade verkligen otur.Du måste nog söka läkare igen,det låter inte normalt!Har gjort 2 snitt och känner inte igen vad du skriver,du måste ju få må bra!Kram


    Kommer kontakta bm på måndag och kräva hjälp nu..

    Orkar inte mer.
    Anonym (Tyra) skrev 2016-09-24 15:24:14 följande:

    Det har inte läkt riktigt än. Men det kommer det att göra. Du måste fortsätta tvätta varje dag och ta på rent bandage. Har inte haft så efter mina snitt men däremot i andra sår jag fått. Det är en mindre infektion helt enkelt.

    Vad som däremot verkligen inte låter bra är dina starka ångestkänslor runt detta. Det låter som en förlossningsdepression. Jag tror du behöver prata med en kurator eller en aurorabarnmorska.

    Kan du tänka dig ersättning så det inte blir massa ångest runt amning osv också iom att bebisen kommer åt där det gör ont?


    Doktorn sa att kompress inte behövs, det ska lufta.

    BM satt dit två tunna sutur-stripes, då vara det mer och då skulle jag ha kompress på ibland för att undvika skav, men lufta mycket och låta det torka, dvs inte tvätta för mycket.

    Har mest kompress över just för att byxor och tröjan inte ska skava.

    Jo jag har nog åkt på en depression...

    Vill amma med, med första barnet funkade inte amningen alls. Nu funkar det klockrent och bebis går upp över 400g på en vecka.
    Frankie Bean skrev 2016-09-24 15:24:55 följande:

    Jag tycker det ser smärtsamt ut och hade inte förväntat mig att det skulle bli så med mitt snitt, vilket det inte heller blev.

    Ts, funderar på om du kan använda amningskudde så att bebisen inte irriterar såret så mycket när den äter? Flaskmatade själv och det hjälpte ju iom att man kan lägga lillen i lite olika positioner om det skulle behövas. Om du inte har något emot att testa ersättning så klart? Sedan har det bara gått en månad. Kommer ihåg att jag var helt förstörd själv för allt såg så jäkligt ut, men mycket berodde på att magen var svullen. Dock ser det lite infekterat ut, ta det lugnt och skit i promenaderna ett tag.


    Kudde hjälper inte, skaver ändå med kudde.

    Vill så gärna amma med, amningen fungerar klockrent förutom att snittet gör ont..

    Andra sidan på snittet känns jättebra, inge öm alls eller så. Däremot dåligt känsel, men det är ju normalt.

    Det röda och svullna är inte normalt...

    Vill kunna skita i promenader med, men blir mer lessen av att sitta inne och ruttna, speciellt nu när vi har sån fin och varm höst. Dessutom vill jag kunna sitta i sandlådan med första barnet, men det skaver ju. Trots gravidbyxor än.
  • Nyfikna72

    Att snittas är en ganska stor operation och det kan hända vad som helst och det har troligen läkaren förklarat redan. Finns inga som helst garantier för hur det blir och resultaten varierar lika mycket som det finns människor. För majoriteten går det bra men för en del så blir det inte så eftersom olika omständigheter gör att det kanske inte läker som det ska, helt omöjligt att förutsäga. Den risken finns vid alla, precis alla operationer.

  • Anonym (H)

    Kejsarsnitt är ju en operation, rakt in i magen genom huden, fett, muskler och livmoder

    Varje gång de görs så finns en risk för komplikationer, och ju fler gånger man gör de, ju högre risk dels för ärr och grejer från de förra men också för att förutsättningarna alltid är nya vid varje ny operation, så du kan inte jämföra med förra gången

    Dessutom behöver de inte alls vara något sjukvården gjort/kan göra utan de är bara så DU läker, dom kan liksom inte påverka de mer än att ge antibiotika om du har infektion, ge info och vänta, läka en sån stor operation tar mer än 1 månad

    Du måste ge det mer tid och bara kämpa på med lufta, tvätta och tejpa, och gärna söka samtalsstöd så du kommer runt ångesten och dina känslor av att de är barnets fel, så du inte fastnar där!

    Angående smärtan kanske du ska kolla ifall de finns någon lokalbedövande salva eller nåt du kan använda ett tag för att minska obehaget?

  • Anonym (Omg)

    Ja tror man att snitt är den lätta vägen är du tyvärr väldigt naiv. Det är en stor operation där dom skär in i buken. Att tro att man ska komma undan några men är ja.... Korkat.

  • Anonym (Ledsen ts)
    Anonym (H) skrev 2016-09-24 16:51:38 följande:

    Du måste ge det mer tid och bara kämpa på med lufta, tvätta och tejpa, och gärna söka samtalsstöd så du kommer runt ångesten och dina känslor av att de är barnets fel, så du inte fastnar där!

    Angående smärtan kanske du ska kolla ifall de finns någon lokalbedövande salva eller nåt du kan använda ett tag för att minska obehaget?


    Tänker inte tejpa något mer och stänga in det, båda gångerna jag haft tejp så har det varat mer...

    Lokalbedövning kanske kan funka, men det kanske inte är bra och kladda med diverse krämer vid öppna och irriterade sår?
Svar på tråden Stora problem efter kejsarsnitt, hjälp jag bryter ihop! *Bild finns *