• lisaolsson111

    Får era barn pengar till att gå och handla saker själva?

    Hej!

    Det vore intressant att veta hur ni gör med pengar/veckopeng till era barn? Får de gå till affären och betala själva? I sådana fall med kreditkort eller kontanter? Man har ju inga kontanter på sig längre?! I vilken ålder börjas det?

    Detta är ett väldigt intressant ämne tycker jag och det vore snällt att höra hur ni tänker och gör så jag kan förbereda mig lite :)

  • Svar på tråden Får era barn pengar till att gå och handla saker själva?
  • Carambolan

    Mina äldre barn (6 och 9) får veckopeng insatt på ett låtsaskonto, dvs pengarna stannar kvar på familjens konto men för varje barn har vi en enkel bokföring där vi skriver upp hur mycket de har på "sitt" konto och hur mycket som går in och ut. När de vill köpa något för sina pengar så får de antingen kontanter eller så betalar jag eller pappan med mitt kort och drar av summan från deras saldo.

  • blomman 2

    Min dotter 8 år får veckopeng ( ibland vill hon ha månadspeng istället) som jag tar ut i kontanter. Hon har haft veckopeng sedan hon var 6 år. Jag tycker att det är bra att lära barn om pengars värde på ett konkret sätt,dvs med synliga pengar. Då ser hon tydligare pengar in pengar ut. Det funkar för oss! När hon blir äldre blir det kontokort.

  • Griseknoen35
    Carambolan skrev 2016-09-24 22:12:32 följande:

    Mina äldre barn (6 och 9) får veckopeng insatt på ett låtsaskonto, dvs pengarna stannar kvar på familjens konto men för varje barn har vi en enkel bokföring där vi skriver upp hur mycket de har på "sitt" konto och hur mycket som går in och ut. När de vill köpa något för sina pengar så får de antingen kontanter eller så betalar jag eller pappan med mitt kort och drar av summan från deras saldo.


    Är det inte enklare att öppna ett varsitt konto till dem? Behöver inte vara kopplade kort till kontona förrän de är stora nog/ redo för det.
  • Det kommer bli bra

    Mina barn får gå men med kontanter, jag tycker kort är för abstrakt för dem ännu medan sedlar och mynt är konkret som hjälper barnen att lära sig pengars värde.

    Sin egen veckopeng får de också i sedlar/mynt och har spargrisar på rummet. Dessa pengar får de rå över själva och köpa (nästan) vad de vill (dock ej godis, chips eller läsk t.ex.), men vi pratar mycket om att det är klokt att spara till något större, osv. De är duktiga på det.

    Nästa steg är eget debit-kort kopplat till eget konto dit månadspengen (som vi kommer gå över till då) sätts in när de handlar till sig själva (tänker i högstadie-åldern) och att de kan få ta familjens ICA-kort när de går och handlar åt oss som familj. 

  • ostpaj
    blomman 2 skrev 2016-09-24 23:58:04 följande:
    Min dotter 8 år får veckopeng ( ibland vill hon ha månadspeng istället) som jag tar ut i kontanter. Hon har haft veckopeng sedan hon var 6 år. Jag tycker att det är bra att lära barn om pengars värde på ett konkret sätt,dvs med synliga pengar. Då ser hon tydligare pengar in pengar ut. Det funkar för oss! När hon blir äldre blir det kontokort.

    Hur mycket får hon? Min tjej är knappt fyra, så inte aktuellt ännu men tycker som du skriver, att man ser pengarna och köper man ngt minskar det. Svårt med ett betalkort :) läser på här och rekar. En dag är man där :)
  • Carambolan
    Griseknoen35 skrev 2016-09-25 09:18:51 följande:

    Är det inte enklare att öppna ett varsitt konto till dem? Behöver inte vara kopplade kort till kontona förrän de är stora nog/ redo för det.


    Kvittar lika tycker jag, iom att de ändå är för små att ha betalkort. För min del spelar det ingen roll om vi gör transaktionerna på riktiga banken mellan riktiga konton, eller bara på låtsas i bankboksappen, det blir samma moment för mig :) Det jag gillar med vårt system är att de lätt kan kolla sitt saldo själva och jag tror att i alla fall sexåringen är för liten för att ha egen internetbank (men har iofs inte undersökt det ordentligt). Så fort de börjar ha egna betalkort lär vi gå över till riktiga konton däremot.
  • K med lilla E

    Min dotter är 11. Hon får 400 kr i månadspeng insatt på sitt kort. Funkar bra.

  • Jennie med ie

    Vi ger sonen veckopeng i kontanter eftersom det blir mer konkret för honom, mer tydligt, med pengarna i handen. Och han räknar och har sig med dem.

  • blomman 2
    ostpaj skrev 2016-09-25 09:56:10 följande:

    Hur mycket får hon? Min tjej är knappt fyra, så inte aktuellt ännu men tycker som du skriver, att man ser pengarna och köper man ngt minskar det. Svårt med ett betalkort :) läser på här och rekar. En dag är man där :)
    Hon får 20 kr. Hon får köpa vad hon vill för pengarna. Godis äter hon sällan..blir mest ett paket tuggummi!
  • Dixie

    Mina barn får månadspeng i kontanter, tror det är svårt för dem i början att lära sig pengars värde genom att abstrakt ha pengar på ett konto - dessutom bra räkneövning när de räknar hur många pengar de har!

  • Pudan
    8-åriga dottern har haft fickpengar i två år. Nu får hon 50 kr i kontanter i veckan. 20 kr av det lägger hon i sin sparbössa och det sätts in på hennes bankkonto med jämna mellanrum.  Resten av pengarna förvarar hon i sin plånbok och får använda till vad hon vill så länge det inte är väldigt olämpligt eller farligt. Pengarna får inte heller brännas på godis/läsk mm. 

    Det är mycket sällan hon köper småsaker utan hon brukar gå och titta ut något hon gärna vill ha och sen räknar hon ut hur länge hon behöver vänta tills hon kan köpa det hon vill ha. Ibland räcker det med två veckor och ibland tar det längre tid. Är det ngt riktigt stort brukar hon vilja förhandla till sig litet extra pengar genom att ta på sig en del extrajobb hemma och om det är en vettig sak hon vill ha brukar vi gå med på litet extrajobb för en extra peng. Ser hon tex till att pantflaskor/burkar kommer med till affären när vi veckohandlar dvs samlar ihop, bär dem till bilen och själv pantar dem får hon pantsumman. 

    De pengar hon får av släktingar vid jul/födelsedag brukar hon välja att sätta in på banken - någon gång behåller hon en mindre del i kontanter.

    Är vi i ett köpcentrum tillsammans händer det att hon går in i leksaksaffärerna och handlar själv. Vi väntar då i anslutning till affären. Funkar bra  
  • Annica71

    Våra tjejer får 200 kr var i månadspeng, de är 9 resp 11 år.
    Nu har de precis fått varsitt bankkort så fr.o.m. nästa månadspeng (idag) kommer vi sätta in pengarna på kortet istället för att ge kontanter.
    Vi har gemensamt kommit överens om att pengarna ska gå till godis på helgerna, disco eller om de vill köpa något pyssel, klädesplagg eller leksaker som vi ej anser är nödvändigt.

    Vi gör också så att de kan "tjäna" extra pengar om de hjälper till hemma samtidigt som vi gör avdrag om de ej sköter sig.
    Vi har en lapp på kylskåpsdörren där vi den 1:e varje månad skriver upp deras 200kr och sen får de själva skriva dit sina intjänade extrapengar eller dra av om de misskött sig.
    Detta har blivit som en liten morot faktiskt och minskat på framförallt tjafset mellan dom osv och de har också börjat hjälpa till mer självmant hemma.
    Idag är det dags att föra över 240kr till 11-åringen och 225kr till 9-åringen


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Kina79

    Mina äldsta tjejer är 12 och 10. De får veckopeng, men då ska vissa sysslor vara utförda. Sysslorna får de göra ändå, men görs de innan kl.12 på lördagen genererar det veckopeng, annars får det göras gratis.
    De har betalkort, så vi swishar över veckopengen.
    De har haft veckopeng så länge så de vet pengarna värde även om de inte ser pengarna. De har full koll på hur mycket pengar de har på kortet resp på sina E-sparkonton. (De har två konton så de själva kan flytta pengar mellan så de inte har för mycket på kortet

  • Orsakullan

    Sonen som fyller 12 år på månad har fått veckopeng i kontanter tills nu. På måndag kommer han att få betalkort eftersom Länsförsäkringar som vi har som bank först ger betalkort till barn vid 12 år. Det kommer verkligen underlätta en hel del :). Han har handlat med kontanter innan.


    www.saramadeleine.se / Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna
  • Noran

    Från att min son fyllde 11 började jag swisha månadspengen, 100:- till hans konto. Han har ett betalkort men brukar inte ha det med sig till vardags. Men han kan beställa saker på internet. 

Svar på tråden Får era barn pengar till att gå och handla saker själva?