• Anonym (fundersam)

    Autism/ annat liknande?

    Flicka 2.5 år

    Kom igång väldigt sent med talet men pratar massor nu. Mycket är otydligt men vi i familjen förstår. Bildar 3-ords meningar.

    Upplever dock att hon har svårt att svara på frågor av det mer komplicerade slaget.

    Ex 'vad har du gjort på förskolan idag?'

    Det mesta fungerade bra fram till för ca 6 mån sen. Efter det har det varit strul runt det mesta.

    Det stökas på om nätterna. Hon äter uruselt/ inget alls.

    Verkar inte riktigt orka med förskolan längre på samma sätt som förr. Personalen påpekar att hon vissa dagar helst vill sitta i nåns knä hela dagen.

    Har slutat äta även på förskolan.

    Har ett gräsligt temprament och tar gärna till illvrålet.

    Börjat fundera runt npf. Nån som känner igen sig?

    Varför funkar inte hennes liv längre?

  • Svar på tråden Autism/ annat liknande?
  • Anonym (?!)

    Jag förstår inte den här NPF hysterin hos föräldrar dag. Vid minsta lilla tror de att deras barn har autism. Din dotter låter som en helt normal 2- åring, läs gärna på om utvecklingsfaser.

  • Anonym (Hmm)

    Du menar att du tror att hon helt plötsligt dragit på sig autism från ingenstans? Då du beskriver att beteendet förändrats och du därefter tänker npf.

    För övrigt, jag har autism och började prata vid 7 månaders ålder och utvecklades helt normalt därefter.

  • Anonym (Hmm)

    Du menar att du tror att hon helt plötsligt dragit på sig autism från ingenstans? Då du beskriver att beteendet förändrats och du därefter tänker npf.

    För övrigt, jag har autism och började prata vid 7 månaders ålder och utvecklades helt normalt därefter.

  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-09-25 00:20:13 följande:

    Du menar att du tror att hon helt plötsligt dragit på sig autism från ingenstans? Då du beskriver att beteendet förändrats och du därefter tänker npf.

    För övrigt, jag har autism och började prata vid 7 månaders ålder och utvecklades helt normalt därefter.


    Nja tänker snarare att det blir tydligare för att hon är äldre . Alltså att det alltid funnits men blir tydligare med tiden
  • Anonym (Oj...)

    Ska en 2.5-åring kunna svara på 'vad har du gjort på förskolan idag?'??? Då måste det vara något fel på min...

    Min 5-åring kan sällan svara på den heller...

    Tagga ner lite. Låter mest som en normal trotsig unge :)

  • Kerubmamman

    Språkutvecklingen låter normalt. Det otydliga talet har inget med autism att göra. Det kan bero på fysiska saker. Det andra är inte heller nåt som är typiskt för autism eftersom det är normalt för åldern.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Litet My
    Anonym (?!) skrev 2016-09-25 00:13:32 följande:

    Jag förstår inte den här NPF hysterin hos föräldrar dag. Vid minsta lilla tror de att deras barn har autism. Din dotter låter som en helt normal 2- åring, läs gärna på om utvecklingsfaser.


    Benägen att hålla med, superless på alla "mitt pyttelilla barn gör si, har han diagnoooos?".
  • stor grön drake

    Min 7-åring med autistiska problem har svårt att svara på den frågan utan stödfrågor. Han är ca 1 år efter i sin språkutveckling.

    Om hon inte äter är det ju inte konstigt att hon inte orkar, har extremt kort humör osv. Varför äter hon inte? Hur länge har det pågått? Finns det något mönster i det hon äter/inte äter? Har du pratat med BVC om det?

  • Anonym (Börja med maten)

    Jag tycker ni mer ska fokusera på maten. Det kommer nog hjälpa mkt. Som andra sagt är det klart hon blir trött och arg lätt om hon inte har energi i kroppen (äter dåligt) och inte är utvilad (sover dåligt). Kontakta BVC och berätta. De kan se om ev besök hos dietist behövs för att få hjälp att komma igång med maten.

Svar på tråden Autism/ annat liknande?