• Tummelisa01

    Får inte sova (7 månaders bebis)

    Hej! Känns som att jag ska gå in i väggen snart. Har inte fått sova på 5 månader. Bebis sov så bra de första 2 månaderna men sedan dess vill hon bara sova vid bröstet - OM jag sitter. Liggammar vi eller jag försöker lägga mig med henne börjar hon skrika. Har sovit sittandes de flesta nätter och sedan 10 minuters pass när jag lyckas lägga ner henne.

    Tar pappan henne skriker hon tills hon får komma till mig. Nu har hon i alla fall börjat ta nappen men hon ska fortfarande ligga hos mig hela nätterna.

    Blir snart tokig! Tänker varje natt att jag inte kommer klara en natt till. På nåt vis gör man det ju, men det är ju hemskt.. kan inte sova på dagarna då storasyster inte sover.

    På dagarna sover hon bra, är glad och kan vara hos vem som helst!

    Vet inte vad jag vill få ut med inlägget. Känna att jag inte är ensam kanske? Få tips?

  • Svar på tråden Får inte sova (7 månaders bebis)
  • hrewak

    Usch, det är verkligen vidrigt att inte få sova. Samsovning verkar inte vara nog för din lilla, men tänker att det hela kanske är lite som när man slutar med napp. Man får ta några extra jobbiga nätter och hoppas att hon vänjer sig. Oavsett om det är liggamma du vill eller bara samsova. Kanske värt att testa iallafall några nätter och se om det vänder när hon "vänjer" sig?
    Utöver det så har jag inte så mycket tips. Min första sov jättedåligt tills hon var ca 2,5 år och yngsta hade kolik och har också alltid sovit dåligt. Nu känns det nästan som att det krävs så lite för att man ska må dåligt av sömnbrist. Nästan som att kroppen liksom blivit extra känslig/fått men av för lång tid med sömnbrist :(

  • Schack73

    Hur stor är storasyster? Går hon på förskola/skola så du kan vila på dagarna? Har du familj el vänner i närheten som kan ta barnen nån timme mitt på dagen så du kan sova då?

  • Tummelisa01
    hrewak skrev 2016-09-25 01:05:32 följande:

    Usch, det är verkligen vidrigt att inte få sova. Samsovning verkar inte vara nog för din lilla, men tänker att det hela kanske är lite som när man slutar med napp. Man får ta några extra jobbiga nätter och hoppas att hon vänjer sig. Oavsett om det är liggamma du vill eller bara samsova. Kanske värt att testa iallafall några nätter och se om det vänder när hon "vänjer" sig?

    Utöver det så har jag inte så mycket tips. Min första sov jättedåligt tills hon var ca 2,5 år och yngsta hade kolik och har också alltid sovit dåligt. Nu känns det nästan som att det krävs så lite för att man ska må dåligt av sömnbrist. Nästan som att kroppen liksom blivit extra känslig/fått men av för lång tid med sömnbrist :(


    Jag vill helst sluta amma men just nu känns det inte som att det går. Min älsta hade också kolik så det känns som att man inte har sovit på 100 år.

    Tänkte att jag ska prova att få henne nöjd med napp och närhet utan att jag ska behöva ta upp henne och sätta mig. Får bli några jobbiga nätter. Just nu gör man det som fungerar för att få sova så mycket som möjligt känns det som.
  • Tummelisa01
    Holma skrev 2016-09-25 03:56:19 följande:

    Jag skulle kämpa några nätter med att få henne att sova i egen säng


    Ja, kanske. Hon sov i egen säng tills nyligen då jag gav upp. Tyckte sedan hon sov bättre med oss men nu är det nog lika dåligt igen. Kanske värt att prova egen säng igen.
  • Tummelisa01
    Schack73 skrev 2016-09-25 07:05:39 följande:

    Hur stor är storasyster? Går hon på förskola/skola så du kan vila på dagarna? Har du familj el vänner i närheten som kan ta barnen nån timme mitt på dagen så du kan sova då?


    Hon är 2 år och går inte på förskola. Det skulle inte heller lösa mitt sovproblem då jag måste gå och lämna & hämta. Då skulle lillan sova i vagnen (hon sover 2 pass) och jag skulle knappt komma hem förrän jag måste gå igen. :) Har tyvärr ingen hjälp på dagen men pappan tar såklart över så fort han kommer hem så jag får vila.
  • Holma
    Tummelisa01 skrev 2016-09-25 11:22:42 följande:
    Hon är 2 år och går inte på förskola. Det skulle inte heller lösa mitt sovproblem då jag måste gå och lämna & hämta. Då skulle lillan sova i vagnen (hon sover 2 pass) och jag skulle knappt komma hem förrän jag måste gå igen. :) Har tyvärr ingen hjälp på dagen men pappan tar såklart över så fort han kommer hem så jag får vila.
    Att säga att du inte fått sova på 5 mån o sen säger du att pappan tar över när han kommer hem , får inte ihop det ? Sov när pappan tar över då
  • hrewak
    Holma skrev 2016-09-25 13:59:08 följande:
    Att säga att du inte fått sova på 5 mån o sen säger du att pappan tar över när han kommer hem , får inte ihop det ? Sov när pappan tar över då
    Men herregud, det är inte alltid lätt att somna "på kommando". Jag har personligen JÄTTEsvårt att sova på dagen, oavsett hur dålig sömn jag fått på natten. Så det är inte alltid så lätt. Sen är jag t.ex. också väldigt lättväckt och om barnen vaknar på natten så vaknar jag även om mannen tar barnen och jag rent teoretiskt det skulle kunna somna om så kan jag inte det.
  • Tummelisa01
    Holma skrev 2016-09-25 13:59:08 följande:

    Att säga att du inte fått sova på 5 mån o sen säger du att pappan tar över när han kommer hem , får inte ihop det ? Sov när pappan tar över då


    Oj. Inte ett svar jag var beredd på. Självklart har jag sovit dessa 5 månader annars hade jag nog krashat helt. Jag har sovit sittandes och ibland, om jag har tur en timme sammanhängande på natten.

    Jag brukar även lägga mig när pappan kommer hem men ofast är jag så övertrött att jag inte kan somna. När jag väl somnar är det dags att kliva upp och fixa med läggning av barn osv.

    Jag lägger mig även så fort den yngsta somnat men hinner ofast bara tänka 'sova' innan hon börjar krångla.
  • hrewak
    Tummelisa01 skrev 2016-09-25 22:31:28 följande:
    Oj. Inte ett svar jag var beredd på. Självklart har jag sovit dessa 5 månader annars hade jag nog krashat helt. Jag har sovit sittandes och ibland, om jag har tur en timme sammanhängande på natten.

    Jag brukar även lägga mig när pappan kommer hem men ofast är jag så övertrött att jag inte kan somna. När jag väl somnar är det dags att kliva upp och fixa med läggning av barn osv.

    Jag lägger mig även så fort den yngsta somnat men hinner ofast bara tänka 'sova' innan hon börjar krångla.
    Vet precis vad du menar iallafall. Jag har gjort och gör som du. Lägger mig direkt när barnen somnar (känns inte som att jag har något liv överhuvudtaget). Men som idag t.ex. så går det bara inte att somna....
    Värdelöst. Har vart jättetrött hela dagen och eftermiddagen och ändå lyckas jag inte somna när jag väl kan. Det är så frustrerande att jag blir galen :( till slut känns det meningslöst att somna eftersom man vet att det snart drar igång. Samtidigt som jag tänker på hur mycket sömn jag ändå "missat" för att jag inte lyckas somna...
  • MammiiiT3

    Been there, done that... Du ska få mina bästa råd, beprövade och grundade i verkligheten. För det första, låt bebisen vara vaken mer på dagen genom att korta ner vilan eller kanske rentav skippa en av två vilor på dagen. Aktivera istället, särskilt när det vankas kväll. Bebisen är redo att börja få in lite rutiner vid den åldern.

    För det andra, be om hjälp av andra! Du är inte perfekt och outtröttlig! Finns det någon som kan ta storasyskonet? Går stora på förskolan? Kanske snart tid att börja? Tänk över hela livssituationen för att känna av hur alla i familjen ska må bra och trivas? Maten är en annan del man skulle kunna se över. Kanske behöver bebisen ett mål till med välling eller gröt? Sist men inte minst bör man även kolla upp allergier och magproblem om problemet kvarstår eller förvärras.

    Låt även pappan ta mycket på ledig tid så även du ska kunna få sovmorgon någon gång. Testa barnvagnspromenader eller något annat som distraherar lilla från att skrika efter dig.

    All lycka till er!

  • MammiiiT3

    Glömde säga att det även kan vara en separationsfas. Bebisen behöver extra närhet under en sådan fas så ös på med närhet, närhet och mera närhet. Är kanske påfrestande men det hjälper faktiskt barnet att bli mer självständig då du ger en grundtrygghet.

    Så mätta magar och fulla hjärtan brukar göra susen. Efter ett tag blir barnet "mätt" på både mat och kärlek och förhoppningsvis snart kan sova själv.

Svar på tråden Får inte sova (7 månaders bebis)