• TroOchTvivel

    Nervös inför utredning, berättade inte om missfall

    Jag och min sambo har försökt få barn i ett år, och har nu fått tid för fertilitetsutredning om några veckor. När jag ringde och bokade tid sa jag bara att vi hade försökt i ett år, och fick inte några följdfrågor. Jag berättade då inte att vi lyckats bli gravida en gång under detta år, men fick tidigt missfall. Nu är jag orolig för om/hur detta ska påverka utredningen när det kommer fram, vilket det lär göra på det första besöket. Kommer de att bli arga för att jag undanhöll den informationen när jag bokade tiden? Kommer vi inte få genomföra utredningen?

    Vi uppfyller ju det kriterium som de anger på sin hemsida (dvs ett års ofrivillig barnlöshet), men jag vågade inte fråga om detta gäller även om man fått missfall eftersom jag var rädd att vi då skulle nekas utredning. Är det någon som har liknande erfarenhet och vet vad som gäller? Vi bor i Stockholms län.

  • Svar på tråden Nervös inför utredning, berättade inte om missfall
  • Yonne

    Hej! Jag vet inte mycket om missfall men vad jag har hört är att det är helt normalt att det tar ett år för att bli gravid och att ca 25 procent av alla graviditer slutar i missfall. Jag har läst i någon annan tråd att man inte räknas som infertil om man blivit gravid inom ett år, men någon anna borde veta mer om det stämmer. En väldigt stor fördel för dig och din sambo är att ni vet att ni kan bli gravida, det är mycket bra för er. Jag tror det är viktigt att inte underhålla information när man gör utredning. De kommer ställa följdfrågor när ni kommer till utredningen, och jag tycker ni ska vara ärliga. Får ni inte landstingsfinansierad utredning just nu utan måste vänta ett år sedan missfallet kan ni betala själva. Det finns många mottagningar som gör privat utrednig i Stockholm. Lycka till!

  • TroOchTvivel

    Självklart kommer jag att berätta om missfallet vid första försöket. Om de hade ställt fler frågor när jag ringde hade jag berättat även då, blev lite förvånad faktiskt att det gick så lätt att få boka en tid. Att jag inte berättade självmant på telefon var att jag ville öka chanserna att få en utredning, då jag tänker att det är större chans att få fortsätta när utredningen redan är igång. Det är så påfrestande att i ett års tid hoppas men ständigt bli besviken, och det finns fler anledningar till att jag är orolig att något kan vara fel. Jag kommer självklart acceptera om de nekar utredning, det hade bara varit skönt att veta innan om jag har gjort "fel" eller inte med att inte berätta om missfallet.

  • Yonne

    Jag vet precis hur jobbigt det är att hoppas varje månad och bli så besviken varje gång mensen kommer. Vi har försökt snart 2 år. Jag tror det räcker att ni berättar om missfallet vid besöket. Har ni fått tid ännu? Det är olika på olika mottagningar men när vi gjorde utredning fick vi en massa frågor på första besöket, bland annat om vi fått missfall. Läkaren berättade även om hur en utrednig går till, vad som kan vara fel och drog en massa statistik som gjorde mig lite lugnare. 80 procent blir gravida inom ett år, 90 procent inom 2 år, 25 procent av graviditeter slutar i missfall. Hur gammal är du? Att bli gravid och få barn kan ta tid och jag hoppas att ni snart blir gravida så du slipper utredning och behandling.

  • TroOchTvivel
    Yonne skrev 2016-09-25 13:17:21 följande:

    Jag vet precis hur jobbigt det är att hoppas varje månad och bli så besviken varje gång mensen kommer. Vi har försökt snart 2 år. Jag tror det räcker att ni berättar om missfallet vid besöket. Har ni fått tid ännu? Det är olika på olika mottagningar men när vi gjorde utredning fick vi en massa frågor på första besöket, bland annat om vi fått missfall. Läkaren berättade även om hur en utrednig går till, vad som kan vara fel och drog en massa statistik som gjorde mig lite lugnare. 80 procent blir gravida inom ett år, 90 procent inom 2 år, 25 procent av graviditeter slutar i missfall. Hur gammal är du? Att bli gravid och få barn kan ta tid och jag hoppas att ni snart blir gravida så du slipper utredning och behandling.


    Ja, vår första tid är om några veckor. Jag är 28 år. Även om jag vet att det statistiskt är god chans att vi kommer lyckas få barn någon gång så känns det inte tröstande, för längtan är så stor varje dag. Hur har det gått för er, fick ni hjälp efter utredningen?
  • Yonne

    Bra att ni fick tid så snart. Hoppas ni får bra stöd från läkaren även om beskedet skulle bli att ni ska försöka själva lite till. Vår utredning blev klar innan sommaren. Har fått remiss till ivf och vi kommer nog igång efter jul och nyår. Känns ok för oss. Stort lycka till igen. Tror det finns några här i samma sits som du, dvs fått missfall, så känns det bättre rekommenderar jag att fortsätta skriva här.

  • trilskas

    Om man väntat i 10 månader. Blir gravid men får missfall får man tyvärr börja om i sin räkning. Dvs vänta ett år från missfallet. För då har Man ju kunnat bli gravid.

  • Anonym (vid missfall börjas om)

    Blev gravid efter 12 månader. Fick missfall. Tog 7 månader att bli gravid igen. Fick barn. Det är normalt.

  • Anonym (vid missfall börjas om)

    Är du över 35 och inte har något barn kan man få komma på utredning efter sex månader. Men är du under 30 lär de vilja att ni gjort tolv försök. Om du har normala cykler. Och vid graviditet men missfall börjar räkningen om. Bara om man fått tre mf i rad får man starta mf utredning.

  • Cyanea

    Tyvärr tror jag att det inte var bra att du inte berättade om missfallet. Som några redan skrivit har du ändå blivit gravid under det gångna året. Det visar att du ägglossar, har livsdugliga ägg, har fri passage i äggledare (åtminstone en), att din man har dugliga spermier och att ett embryo kan fästa och utvecklas till viss del. Det kan ta tid och ändå vara helt normalt, så frågan är vad de ska göra för er i så fall? De kan åstadkomma mirakel för oss som inte kan på egen hand, men om allting funkar som det ska tar ni ju bara upp en tid för de som verkligen behöver hjälpen. 

    Hoppas detta löser sig, lycka till! 

Svar på tråden Nervös inför utredning, berättade inte om missfall