• ccaassandra

    Åka utomlands

    Är gravid i v 10 nu och har mina föräldrar som åker till Thailand i januari.

    Vågar jag, sambon och 1åringen åka med dem, eller är det för sent i graviditeten tro? Skulle så gärna vela åka innan tvillingarna kommer till världen.. Borde vara i v 26-27 då..

  • Svar på tråden Åka utomlands
  • FruNyfiken

    Om du väntar tvillingar tycker jag nog inte att du ska boka en resa så sent i graviditeten. Det räknas som en riskgraviditet och mycket kan hända. Menar inte att skrämma dig på något sätt. Jag har själv tvillingar och med facit i hand hade vi kunnat resa så sent, men man vet aldrig. Vi hade en resa till Gambia inbokad, men fick avboka pga malariasprutan, som är obligatorisk, inte går att ta när man är gravid.

  • Fröet
    ccaassandra skrev 2016-09-25 17:25:43 följande:

    Är gravid i v 10 nu och har mina föräldrar som åker till Thailand i januari.

    Vågar jag, sambon och 1åringen åka med dem, eller är det för sent i graviditeten tro? Skulle så gärna vela åka innan tvillingarna kommer till världen.. Borde vara i v 26-27 då..


    Vi åker till Thailand i december, jag bör vara i v 18-21 när vi är där. Kolla med flygbolaget för det är inte säkert du får flyga, vårt bolag hade ingen åsikt om det.

  • enussune

    Hur känner ni kring zikaviruset?? Jag har resa bokad till thai i januari men är lite orolig.

    Kommer vara i v22 då

  • Fia 28
    enussune skrev 2016-10-14 13:44:41 följande:

    Hur känner ni kring zikaviruset?? Jag har resa bokad till thai i januari men är lite orolig.

    Kommer vara i v22 då


    Jag hade inte tagit risken.
  • Mallemamma

    Jag hade inte tagit risken heller. Jag hade inte kunnat förlåta mig själv ifall något skulle hända medan jag var utomlands så jag inte får rätt vård.

    I vecka 26-27 finns det stora möjligheter i sverige att rädda barn som behöver förlösas av någon anledning, det är inte säkert de har den möjligheten i andra länder. Skulle du förlåta dig själv om du måste förlösas och dina tvillingar inte klarar sig? När du går med vetskapen att de kanske skulle klara sig om du var kvar i sverige.

    Vissa saker kanske man måste utsätta sig för som kan medföra risker, men en semester för njutnings skull så sent under en tvilling-grav, nej det rekommenderar jag starkt ifrån. Även om risken är liten för värsta scenariot så finns den ändå där.

    Ta hand om dig och dina små :)

  • JA77

    Nej, det skulle jag aldrig göra som gravid öht. Förlossningsvården är verkligen inget detsamma som i tex Norden. Man är gravid så kort tid ändå!

  • Jojko85

    Jag var på canarieöarna när jag var i vecka 25 och såhär i efterhand borde jag stannat hemma.. för flygresan hem tog slut på alla mina krafter bokstavligen.. det tog 2 veckor att komma på banan igen och då är jag enligt mig själv en rättså pigg o aktiv gravid tjej! Dessutom blev jag matförgiftad första dagen på semester o spydde hela natten. Jag hade dödsångest över att något skulle hända med bebisen i magen.. tydligen så var det inget mer än just matförgiftning så det gick bra.. efter det var jag livrädd hela veckan för vad jag skulle äta!

    min dotter på 6 år och min sambo hade iaf. En trevlig semester.. men de har fått upplysning om att vi stannar i Sverige nu innan lillasyster kommer i januari :)

Svar på tråden Åka utomlands