• Äldre 26 Sep 00:07
    3894 visningar
    6 svar
    6
    3894

    Syskon med diagnoser

    Hej,

    Jag undrar om det finns några experter på neuropsykiatriska diagnoser i gruppen?

    Mina barn är 13, 17 och 20 år gamla. Samma mamma och pappa. Vi skiljde oss för 10 år sedan. Då hade jag tre barn som mådde bra och nu har jag tre som är vrak.

    Den äldsta har ADHD och Aspbergers syndrom.
    Den mellersta har ADD med tvångssyndrom.
    Den yngsta har ADHD och Aspergers syndrom.

    Är det möjligt?

    Vi har haft problem i vår skilsmässa i alla år. Det var jag som ville skiljas. Jag hade inte träffat någon ny, utan ville skiljas. Det fanns ingen kärlek alls. Hon höll inte med utan tyckte att jag svek kärnfamiljsidealet. Vid tillfället vi berättade för barnen slöt hon en slags symbios med barnen som jag aldrig lyckats ta mig genom. Jag har haft problem med kontakten med mina barn i 10 år. Det är en extremt lång historia.

    För två år sedan berättade jag allt för en psykolog och hon sa att barnen lever i mammans posttraumatiska stress och visar alla former av symtom på detta. 

    Nu till min fråga. Hur stor är sannolikheten att tre barn med samma genuppsättning allihopa får neuropsykiatriska diagnoser? Kan det bero på miljö? Kan det bero på stress? Min äldsta flyttade för ett år sedan till en släkting i annan stad för att läsa på universitetet. Det går sådär. Studierna går bra men att vara separerad från sin mamma går dåligt. De andra två har mått sämre än på länge det senaste året. Min ide ligger nu i att den stress över sin mors välmående de förut delade på tre delas nu på två.

    Är jag helt galet ute?

  • Svar på tråden Syskon med diagnoser
  • Äldre 26 Sep 03:39
    #1
    +1

    Med tanke på att neuropsykiatriska diagnoser är till stor del ärftligt så låter det inte så konstigt att helsyskon får det. Lite otur kanske men inte alls orimligt.

  • Äldre 26 Sep 07:29
    #2
    +1

    Nej, man får inte diagnoser pga stress.

    Syskon får ofta samma diagnos eftersom det till stor del är ärftligt.

    Så lägg inte det ansvaret hos barnens mamma.

  • Äldre 26 Sep 16:20
    #3

    Jag kan egentligen ingenting om detta men det är något jag funderat mycket över. Är inte detta diagnoser man får efter att man bedömer hur personen "beter sig"? Jag har en hel del barn och vuxna omkring mig med dessa diagnoser. Precis som många andra idag har. Som jag förstått det så är det inte alls bevisat att dessa diagnoser alltid är medfödda, däremot finns det de som tror att de kan uppstå pga miljön. Om du ts tycker att barnen förändrats och att du inte märkte av när de var yngre att de skulle ha dessa diagnoser, kan det i så fall bero på miljön att de utvecklat dem?

  • Äldre 27 Sep 14:13
    #4
    MammaJD skrev 2016-09-26 16:20:46 följande:

    Jag kan egentligen ingenting om detta men det är något jag funderat mycket över. Är inte detta diagnoser man får efter att man bedömer hur personen "beter sig"? Jag har en hel del barn och vuxna omkring mig med dessa diagnoser. Precis som många andra idag har. Som jag förstått det så är det inte alls bevisat att dessa diagnoser alltid är medfödda, däremot finns det de som tror att de kan uppstå pga miljön. Om du ts tycker att barnen förändrats och att du inte märkte av när de var yngre att de skulle ha dessa diagnoser, kan det i så fall bero på miljön att de utvecklat dem?


    Nej adhd/add och asperger/autism är medfött och måste ses i mycket tidig ålder för att man ska få diagnos. Man kan inte få det senare i livet. Man kan ju få diagnosen senare men då måste man ändå haft symptom innan. Det är inte beteendestörningar utan neurologiska problem. Tvångssyndrom däremot kan uppstå pga miljö/stress.
  • Äldre 28 Sep 19:27
    #5

    Tack för svar,

    Jag är inte ute efter att lägga skulden på någon, jag vill bara det bästa för mina barn. Jag har svårt att förstå hur en social och välmående 13-åring kan på fem år växla över till en ung vuxen som inte vågar åka buss själv, vägrar att gå till affären såvida inte någon annan är med och så obeslutsam att inte ens kunna välja skor själv utan att först titta på mamma. Är det något medfött som plötsligt blommar ut i form av autism med tvångssyndrom?

  • Litet My
    Äldre 29 Sep 12:36
    #6
    Zaphiod skrev 2016-09-28 19:27:08 följande:

    Tack för svar,

    Jag är inte ute efter att lägga skulden på någon, jag vill bara det bästa för mina barn. Jag har svårt att förstå hur en social och välmående 13-åring kan på fem år växla över till en ung vuxen som inte vågar åka buss själv, vägrar att gå till affären såvida inte någon annan är med och så obeslutsam att inte ens kunna välja skor själv utan att först titta på mamma. Är det något medfött som plötsligt blommar ut i form av autism med tvångssyndrom?


    Man kan ju förstärka symptomen av diagnosen alt skapa nya och större problem genom att inte bemöta barnet korrekt, däremot kan man som en del andra skriver inte få en diagnos pga dålig uppfostran eller trauma. Har ett barn med diagnos och när han haft det jobbigt pga elaka klasskamrater reagerar han kraftigt på den stressen och blir tvångsmässig, får utbrott, självskadar mm. Nu efter sommarlovet när han mår bra har det helt försvunnit. Ang att en hel barnaskara får diagnos så är det inget ovanligt, ser jag på de runt mig är det mer regel än undantag att flera barn får en diagnos, insynnerhet om det är pojkar då npp är vanligare hos dessa samt ofta upptäcks tidigare.
Svar på tråden Syskon med diagnoser