• Anonym (Orolig)

    Ni som gjort abort, hur tvättade ni er?

    Hej, jag gjorde medicinsk abort för två dagar sen och har jättebesvär med att det fortfarande gör väldigt ont (inte fullt så ont som själva abortdagen, men väldigt nära intill) och jag blöder fortfarande så att det rinner och måste byta binda lite mer än varje timme. Jag skulle gärna vilja duscha men vet inte riktigt hur jag får tvätta underlivet. Jag vet att man inte får bada eller ha sex på 2-3 veckor, och är därför väldigt orolig för hur pass mycket jag kan tvätta underlivet och hur jag faktiskt ska gå tillväga. Jag är väldigt rädd för att jag blöder så mycket, och kommer inte klara att stå upp i duschen och se hur det rinner blod från underlivet (jag är även fortfarande rätt yr och har svårt att stå upp utan att bli yr :( men eftersom jag har bara badkar där vattnet rinner bort rätt dåligt är jag rädd för att få in vatten i slidan om jag sitter ner. Så jag är väldigt tacksam för tips och hjälp, för jag vill så gärna klara av att duscha utan att svimma eller bli infekterad av vattnet :(

  • Svar på tråden Ni som gjort abort, hur tvättade ni er?
  • syntharen

    Du ska genast kontakta en gynakut och bli kollad! Du ska inte blöda så mycket efter en abort. Det kan finnas rester kvar.

  • Anonym (Lio)

    Håller med ovanstående. Kontakta dem genast. Du kan få, eller redan ha, blodförlust. Så mycket blödde jag absolut inte dagen efter.

    I övrigt satt jag ned i duschen och duschade mig. Bara vatten och min hand.

  • Anonym (Orolig)

    tack för era svar :)

    Jag hörde av mig till gynakuten och pratade med dem ett tag. De trodde att jag blöder så mycket eftersom allt inte än lyckats komma ut. Så länge jag inte svimmar/blir medvetslös kan jag stanna hemma och höra av mig igen imorgon om hur natten gått. Ibland kan det tydligen ta ett tag för alla delar att komma ut, så hon sa att det gäller att ta i och krysta lite när man är på toaletten för att hjälpa utrensningen.

    Så nu när jag ändå fortfarande är hemma, finns det några tips för hur jag ska gå till väga för att tvätta mig såsom huvudrubriken. Finns det saker jag ska tänka på? Eller undvika? Jag är så orolig pga infektionsrisken :/

    Tacksam för alla svar :)

Svar på tråden Ni som gjort abort, hur tvättade ni er?