• Äldre 27 Sep 00:47
    999 visningar
    5 svar
    5
    999

    Konstant Negativa Test

    Hej på er. 
    Jag börjar bli riktigt frustrerad på att ofta ha gravidsymptom men aldrig får ett plus. Jag och min sambo har svårt för att få barn generellt pga brist på levande "grabbar", men det finns en chans. Vi har inte bråttom eller längtan direkt utan vi förväntar oss ingenting, men nu har jag mer eller mindre alla symptom man kan ha. Utebliven mens, ömma bröst och bröstvårtor, illamående, trötthet, ändrade smak och luktsinne, känner mig mer mogen och mer "mammig" om man kan säga så, mer flytningar osv... 

    Jag får oftast min mens var 34e dag, men nu är den sen. Jag brukade vara väldigt stressad och mådde väldigt dåligt och det kunde skjuta på mensen men så är inte fallet idag. 
    Varför blir testen konstant negativa om det verkligen känns som att jag är gravid? Vilka tester kan ni rekommendera? 

    Tacksam för svar 
    /orolig
  • Svar på tråden Konstant Negativa Test
  • Caramb­olan
    Äldre 27 Sep 07:46
    #1

    Du längtar kanske mer än du tror? Skengraviditet är vanligt bland de som väldigt gärna vill bli gravida. Är du inte gravid så kommer det inte att hjälpa att du köper bättre tester.

  • Äldre 27 Sep 09:37
    #2

    De tester som inna på marknaden är väldigt tillförlitliga. Det är tusen gånger mer sannolikt att du inte är gravid än att de ständigt skulle visa fel, oavsett vilka du använder.

  • Äldre 27 Sep 16:26
    #3

    Sådär hade jag det också. Fast i regel kom mensen. Några gånger var den försenad, några enstaka gånger dök den inte upp. Det tog 36 månader att bli gravid, så jag har haft MÅNGA cykler utan plus. 

    Symptomen du beskriver beror med största sannolikhet på Progesteron. Det är ett hormon som förekommer i höga halter när man ägglossat. Även om det står tusen artiklar på nätet om "Tidiga gravsymptom" är de rätt missvisande eftersom exakt samma symptom lika gärna kan bero på lyckad ägglossning. Äkta gravsymptom dyker inte upp förrän man i princip plussar. Plussar man inte är det inte hCG som spökar (förutom i enstaka undantag). 

    Stress skjuter i regel heller inte upp mensen. Det är en hårdlivad myt som inte är så sann. Den stress vi talar om som kan påverka ägglossning och mens är i nivå med utbrändhet och förlust av nära familjemedlem. 

    Det är nog tyvärr så att du får lita på testerna. Även om det kan vara "svårt" att plussa de tidiga dagarna med ett vanligt gravtest som mäter från 25mIU/ml (t.ex. CB Plus) så spelar det ingen roll i det långa loppet. Tre-fyra veckor efter befruktning har man i regel flera tusen mIU/ml hCG, så känsligare tester hjälper dig tyvärr inte. 

  • Äldre 29 Sep 16:51
    #4

    Tack hörni för era svar!

    Det är som ni säger, jag ska inte anklaga testerna för mina innersta förhoppningar.

    Tack igen

  • Äldre 29 Sep 16:54
    #5
    beatricekim skrev 2016-09-29 16:51:42 följande:

    Tack hörni för era svar!

    Det är som ni säger, jag ska inte anklaga testerna för mina innersta förhoppningar.

    Tack igen


    Jag förstår å andra sidan varför du gör det. Det gjorde jag också. Eller, GÖR, rättare sagt. Jag vet att det inte funkar så, men hjärnan håller inte med mig alla gånger. Det är tufft när man önskar sig ett barn men aldrig ens får plus. 

    Hur länge har ni försökt?
Svar på tråden Konstant Negativa Test