• amia01

    Välja skola

    Hur ska jag hantera min dotters skolval?
    Hon är 11 år och har kämpat hela skoltiden med dyslexi och koncentrationssvårigheter, men har en stor social begåvning och har massor av vänner och trivs jättebra med alla lärare.
    Vi har haft kontakt med skolläkare och skolpsykolog och hon har kontinuerligt stöd av specialpedagoger. Vi har valt att inte göra en vidare utredning för diagnos, eftersom vi kunnat hantera de problem vi stött på tillsammans i familjen och med skolan. I skolan använder hon olika hjälpmedel för koncentrationen och vi jobbar mycket hemma i de flesta ämnen. Hon behöver mycket vila, men också mycket social umgänge för att må bra, en ständig balansgång...

    Nästa år kommer de flesta av hennes vänner att flytta till en större skola, med många välkända problem. Stora klasser, obehörig personal, trånga lokaler, låga resultat för eleverna och lång resväg. Det finns en alternativ skola, med mycket mindre klasser, högre resultat och kortare resväg, men med väldigt få elever. Jag känner att det är det självklara valet för min dotter, men själv vill hon givetvis följa sina kamrater och gå i en större skola. 
    Fördelen med den större skolan är att hon kan vidareutveckla sin starka sociala sida. Nackdelen är att hon kommer att få mycket svårt att orka med sin svagare skolprestation.
    Det omvända gäller givetvis om vi väljer den mindre skolan.

    Hon är medveten om sina svårigheter, men har väldigt svårt att hantera dem. Trots den relativt stabila situation vi har i nuläget är alla situationer när vi behöver hantera hennes skolsituation väldigt laddade för henne, och hon mår väldigt dåligt över att inte klara allt som hennes klasskamrater gör. Det gör det väldigt svårt att förklara svårigheterna i den stora skolan och be henne välja den lilla skolan utan att hon blir ledsen och känner att hon inte duger.
    Låter vi henne följa sin önskan och följa sin kompisar, så kommer hon också att bli ledsen, när hon märker att hon inte klarar skolsituationen.

    Hur ska jag tänka? Och vad är egentligen det bästa valet för henne?

  • Svar på tråden Välja skola
  • Magdalena03

    Självklart välja den mindre och bättr skolan säger jag.

    Är hon social kan hon hitta vänner även i en lite skola.

    Det är också möjligt att behålla vänner som går i en annan skola.

    Min son går i friskola men leker med kompisarna som bor här och går i kommunala skolan.

  • enmamma

    Den lilla skolan borde passa bättre.
    Kolla med rektor och även annan personal på båda skolorna vad  deras skola kan erbjuda din dotter.

  • enmamma

    Den lilla skolan borde passa bättre.
    Kolla med rektor och även annan personal på båda skolorna vad  deras skola kan erbjuda din dotter.

  • amia01
    Magdalena03 skrev 2016-09-27 09:45:24 följande:

    Självklart välja den mindre och bättr skolan säger jag.

    Är hon social kan hon hitta vänner även i en lite skola.

    Det är också möjligt att behålla vänner som går i en annan skola.

    Min son går i friskola men leker med kompisarna som bor här och går i kommunala skolan.


    Ja, jag tror också att det vore det bästa för hennes skull i längden. Det är bara svårt att förklara det så att hon förstår det nu.

    Hur ska jag kunna göra det utan att hon känner sig annorlunda och utanför på grund av sina svårigheter? Eftersom hon är så social och beroende av sina kompisar, är det så viktigt för henne att få följa med dem till den nya skolan. Att inte få det, skulle rasera hennes liv känns det som... Visst finns det andra barn i den lilla skolan, men det är barn hon redan känner, och som hon normalt inte umgås med, och inte tycker att hon har något gemensamt med.

    Jag har redan försökt förklara att hon kommer att hinna träffa sina kompisar på kvällar/helger, och att hon kan fortsätta med sina aktiviteter som hon gör nu om hon går på den lilla skolan. Går hon i den stora skolan kommer hon inte att orka med vare sig kompisar eller aktiviteter, men det kan jag inte förklara för henne utan att hon känner sig utpekad och ledsen...
  • amia01
    enmamma skrev 2016-09-27 09:59:55 följande:

    Den lilla skolan borde passa bättre.
    Kolla med rektor och även annan personal på båda skolorna vad  deras skola kan erbjuda din dotter.


    Jo, jag försöker nå rektorn för att få lite mer information. Tyvärr kommer hon att göra allt för att vi ska välja den större skolan, eftersom hon inte vill ha barn på den mindre enheten - det är alltså samma rektor på båda skolorna. Det är också orsaken till att de flesta väljer den större skolan då det lockas med diverse erbjudanden som är svåra att stå emot, om man inte har särskilda skäl...

    Tyvärr vet jag också att de flesta löften som ges om stöd och hjälp i skolan ofta bara är tomma ord, och att det kommer att bli väldigt slitsamt för oss alla, oavsett hur mycket skolan kan erbjuda sig att hjälpa till. Tex. resvägar, lokaler och gruppstorlekar är inget de kan göra något åt.
  • amia01
    Scalaren skrev 2016-09-27 12:52:47 följande:

    Varför inte utreda henne? Låter vansinne att inte göra det.....


    Som sagt var så har det inte funnits behov av det hittills. Vet inte heller om det är till någon nytta i den här situationen? Är inte emot utredning, utan skulle gärna göra det om jag kunde se någon anledning - dock kommer vi inte att hinna få några resultat från en utredning innan den här frågan måste vara avgjord.

    Vår son är utredd, och har en diagnos, men det har inte gjort någon skillnad i vardagen, mer än det stöd vi fått som föräldrar från HAB. Vilket naturligtvis varit till nytta för båda barnen.
  • Bibbidi

    Håller också på den mindre skolan. Om hon är social så hittar hon nya kompisar där, och de gamla kan hon ju fortfarande träffa kvällar/helger/lov. :)

    Tror hon tackar er som vuxen om hon får gå i den mindre där hon kan få mer hjälp och hänga med mer i skolan. Även om det såklart känns jobbigt för henne nu. Det ÄR jobbigt och nervöst med ny skola och nya människor, men i längden tror jag faktiskt den mindre blir bättre.

    Tro mig, på stökiga skolor är det jobbigt att gå.


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • amia01
    Bibbidi skrev 2016-09-27 15:07:49 följande:

    Håller också på den mindre skolan. Om hon är social så hittar hon nya kompisar där, och de gamla kan hon ju fortfarande träffa kvällar/helger/lov. :)

    Tror hon tackar er som vuxen om hon får gå i den mindre där hon kan få mer hjälp och hänga med mer i skolan. Även om det såklart känns jobbigt för henne nu. Det ÄR jobbigt och nervöst med ny skola och nya människor, men i längden tror jag faktiskt den mindre blir bättre.

    Tro mig, på stökiga skolor är det jobbigt att gå.


    Håller helt med, men hur ska jag kunna förklara det för henne utan att knäcka henne?
    Hon mår redan dåligt över att vara "annorlunda", och att inte få gå i samma skola som 90% av övriga barn skulle få henne att känna sig ännu mer udda, något som hon tycker är jättejobbigt.
    Varför ska hon inte få göra som alla andra? Hon som redan är så annorlunda, varför kan hon inte åtminstone få gå i samma skola som "alla andra"? Varför gör vi så hon blir ännu mer annorlunda när hon redan mår så dåligt för det som det är?

    Hon inser nog själv innerst inne att skolan kommer att bli jobbig, men kan inte värdera det i förhållande till den jobbiga sociala situationen. På samma sätt som hon tror att alla läxor går att göra "nån annan gång", så kommer det att lösa sig på den stora skolan "på något sätt". Ligger i hennes problematik att inte kunna planera, prioritera och se konsekvenser. När det sedan "brakar ihop" blir hon helt förstörd...
Svar på tråden Välja skola