• SweetJune

    Vilken stl blöja nyfödd (libero) och hur många blöjor till BB?

    Hej!

    Sonen vägde 4,4 kg och snart är det dags för nästa barn. Använde ni stl 1 och hur länge? Hur många blöjor ska man ta med sig till förlossningen/BB?

  • Svar på tråden Vilken stl blöja nyfödd (libero) och hur många blöjor till BB?
  • Holidaay

    Vi anmälde oss till massa gratis gravidpaket där vi fick många sånna små "testpaket" med libero touch. De som va bra med dom var dels att det var små paket, men också att det fanns både storlek 1&2 i samma paket.

    Vi hade väl med oss typ 2 sånna paket med kanske 10 blöjor i varje.

    Sen får man även sånt testpaket när man kommer till BB (åtminstone här i Skåne) så blöjbrist var de aldrig :D

    Vi bytte kanske 5-6 blöjor första dagen.

  • SweetJune
    Holidaay skrev 2016-09-28 00:44:26 följande:

    Vi anmälde oss till massa gratis gravidpaket där vi fick många sånna små "testpaket" med libero touch. De som va bra med dom var dels att det var små paket, men också att det fanns både storlek 1&2 i samma paket.

    Vi hade väl med oss typ 2 sånna paket med kanske 10 blöjor i varje.

    Sen får man även sånt testpaket när man kommer till BB (åtminstone här i Skåne) så blöjbrist var de aldrig :D

    Vi bytte kanske 5-6 blöjor första dagen.


    Har du tips var man kan anmäla sig till gratis gravidpaket? Har fått Liberos startbox, bor också i Skåne och kommer föda i Ystad men kan inte minnas att vi fick blöjor första gången..
  • Carambolan

    I Stockholm finns det blöjor på bb, man behöver inte ta med sig. Trodde det var standard? Om inte så vet man ju inte hur länge man blir tvungen att stanna, men det är väl ganska lätt för partnern att gå till ica om det krisar. Jag hade tagit med typ 10.

  • Anonym (2barnsmor)

    Jag födde båda mina barn på Akademiska sjukhuset i Uppsala o där fick vi blöjor. Hade med mig några libero nr 2 (för 3-6 kg) då jag misstänkte att barnen skulle bli stora. Första vägde 4,3 kg o lillasyster 3,7 kg så de hade passat bra. Men de användes inte.

  • SweetJune
    Anonym (2barnsmor) skrev 2016-09-28 07:00:46 följande:

    Jag födde båda mina barn på Akademiska sjukhuset i Uppsala o där fick vi blöjor. Hade med mig några libero nr 2 (för 3-6 kg) då jag misstänkte att barnen skulle bli stora. Första vägde 4,3 kg o lillasyster 3,7 kg så de hade passat bra. Men de användes inte.


    Använde du stl 1 eller gick på nr 2 direkt. Tänkte handla några pkt idag men vet ej om det är värt att köpa mkt av stl 1. Sonen vägde 4,4 och gissar 2:an kommer väga lika mkt.. Står 2-5 kg på 1:an och 3-6 kg på 2:an..
  • Maddi
    SweetJune skrev 2016-09-28 08:09:30 följande:

    Använde du stl 1 eller gick på nr 2 direkt. Tänkte handla några pkt idag men vet ej om det är värt att köpa mkt av stl 1. Sonen vägde 4,4 och gissar 2:an kommer väga lika mkt.. Står 2-5 kg på 1:an och 3-6 kg på 2:an..


    Här får man både Pampers och libero gratispaket och vi behövde inte ha med blöjor alls. På neo fick vi alla blöjor och efter normal förlossning av andra barnet fick vi 4 eller 5 blöjor plus gratis proverna från Pampers och libero. Kan inte isåfall barnets pappa eller någon annan handla blöjor om de inte skulle räcka? Misstänker att du också vill hem så fort som möjligt om allt gått bra.
  • Anonym (2barnsmor)
    SweetJune skrev 2016-09-28 08:09:30 följande:

    Använde du stl 1 eller gick på nr 2 direkt. Tänkte handla några pkt idag men vet ej om det är värt att köpa mkt av stl 1. Sonen vägde 4,4 och gissar 2:an kommer väga lika mkt.. Står 2-5 kg på 1:an och 3-6 kg på 2:an..


    Jag köpte inga nr 1. Satsade på 2 direkt. De passade båda!
  • Cilla93

    Min son vägde 3.8 och vi hade nr 1 i kanske 2-3 veckor men hade nog behövt byta upp tidigare. Nu väger han 5 kg och nr 2 börjar snart bli litet.

  • Holidaay
    SweetJune skrev 2016-09-28 06:08:10 följande:

    Har du tips var man kan anmäla sig till gratis gravidpaket? Har fått Liberos startbox, bor också i Skåne och kommer föda i Ystad men kan inte minnas att vi fick blöjor första gången..


    Här är en bra sida som listar alla babyboxar vi hämtat ut

    Vill inte skrämma upp dig på nåt sätt och det var säkert bara en dålig dag personalen hade, men när vi åkte akut på natten till Ystad (trodde vi skulle föda) ja vad ska man säga.. riktigt otrevlig personal. Vi kände oss inte alls välkomna och rummen var kala och omoderna. Som tur var var det ej dags den natten utan bebis ville ut dagen efter och då i Kristianstad som var helt fantastiskt i jämförelse. Det var som att jämföra vandrarhem med hotell.

    Men men smaken är som baken!!
  • SweetJune
    Holidaay skrev 2016-09-28 23:41:17 följande:

    Här är en bra sida som listar alla babyboxar vi hämtat ut

    Vill inte skrämma upp dig på nåt sätt och det var säkert bara en dålig dag personalen hade, men när vi åkte akut på natten till Ystad (trodde vi skulle föda) ja vad ska man säga.. riktigt otrevlig personal. Vi kände oss inte alls välkomna och rummen var kala och omoderna. Som tur var var det ej dags den natten utan bebis ville ut dagen efter och då i Kristianstad som var helt fantastiskt i jämförelse. Det var som att jämföra vandrarhem med hotell.

    Men men smaken är som baken!!


    Hej!

    Tack för svar men ingen sida kom med vi födde äldsta barnet där och var supernöjda, kunde inte ha varit bättre så antar det är individuellt. De har dessutom renoverat avdelningen där i somras. Hoppas på att det blir lika bra denna gången. Har närmare till Lund men det ska vara som en fabrik så dit blir det bara om det är fullt i Ystad. Svarade inte ens i telefon när vi ringde dit..
Svar på tråden Vilken stl blöja nyfödd (libero) och hur många blöjor till BB?