• Anonym (Undra­r)
    Äldre 28 Sep 17:38
    5922 visningar
    65 svar
    -1
    65
    5922

    Kommer värnplikt att leda till mer ansvarstagande killar?

    Det är ingen nyhet att många killar har svårt att ta ansvar för sig själva, sitt hem och sina barn. Hålla efter sin egen skit. Boka tider, göra vad som behövs utan att bli tillsagda. Jag hör om och om igen kvinnor som klagar på hur lata och ansvarslösa deras killar är.

    Nu införs mönstringsplikt igen (www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23612609.ab ) och jag funderar på om det på sikt kommer leda till att fler killar lär sig ta ansvar i framtiden? Jag kan definitivt se skillnad på män som inte gjort värnplikt och de som inte gjort lumpen i min umgängeskrets. De som gjort lumpen har bättre disciplin och tar mer initiativ och ansvar i sitt dagliga liv. 

    Vad tycker du?

  • Svar på tråden Kommer värnplikt att leda till mer ansvarstagande killar?
  • Anonym (rr)
    Äldre 28 Sep 17:41
    #1
    Anonym (Undrar) skrev 2016-09-28 17:38:14 följande:

    Det är ingen nyhet att många killar har svårt att ta ansvar för sig själva, sitt hem och sina barn. Hålla efter sin egen skit. Boka tider, göra vad som behövs utan att bli tillsagda. Jag hör om och om igen kvinnor som klagar på hur lata och ansvarslösa deras killar är.

    Nu införs mönstringsplikt igen (www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23612609.ab ) och jag funderar på om det på sikt kommer leda till att fler killar lär sig ta ansvar i framtiden? Jag kan definitivt se skillnad på män som inte gjort värnplikt och de som inte gjort lumpen i min umgängeskrets. De som gjort lumpen har bättre disciplin och tar mer initiativ och ansvar i sitt dagliga liv. 

    Vad tycker du?


    jag vet inte jag. Jag känner folk som inte alls gjort lumpen men som blev bra, trygga och ansvarstagande familjefäder (jag är medelålders) . Sitter nog mer i personligheten. kanske att det hjälper några
  • Anonym (Jämst­ällt)
    Äldre 28 Sep 17:42
    #2

    Det gäller BÅDE tjejer och killar.

  • Anonym (rr)
    Äldre 28 Sep 17:45
    #3

    min sambo som snart är 50, säger att på hans tid gjorde ju i princip alla lumpen men inte är alla hans jämnåriga lika bra på att ta ansvar för det. De som är slarvers privat, var slarvers i det militära också, säger han.

  • Äldre 28 Sep 18:23
    #4

    Det spelar väl ingen roll om man gjort lumpen eller inte om man är slarvig. Dom slarviga fick ju straff efter straff utan att det hjälpte. Sedan vet jag inte vad du menar med att det skulle vara allmänt vedertaget att män är slarvigare än kvinnor?

    Skillnaden är nog mer att kvinnor gäller mer offentligt om dom är missnöjda medans män biter ihop och lider.

  • Äldre 28 Sep 18:25
    #5
    +2

    För övrigt gäller väl mönstringen båda könen? Det kanske minskar förekomsten av tjejer som inte vågar gå ut utan att sminka sig och sånt! I lumpen spelar ju utseendet ingen roll.

  • Äldre 28 Sep 20:19
    #6
    +1
    Anonym (Undrar) skrev 2016-09-28 17:38:14 följande:

    Det är ingen nyhet att många killar har svårt att ta ansvar för sig själva, sitt hem och sina barn. Hålla efter sin egen skit. Boka tider, göra vad som behövs utan att bli tillsagda. Jag hör om och om igen kvinnor som klagar på hur lata och ansvarslösa deras killar är.

    Nu införs mönstringsplikt igen (www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23612609.ab ) och jag funderar på om det på sikt kommer leda till att fler killar lär sig ta ansvar i framtiden? Jag kan definitivt se skillnad på män som inte gjort värnplikt och de som inte gjort lumpen i min umgängeskrets. De som gjort lumpen har bättre disciplin och tar mer initiativ och ansvar i sitt dagliga liv. 

    Vad tycker du?


    Det finns dock en hel hög med vuxna män som gjort lumpen och som har uppenbara problem med att ta ansvar.


    Tror snarare att det handlar om attityder kring könsroller och uppdelning i förhållande och tills vi har jobbat mer med det sitter vi nog där vi sitter.

    En positiv effekt kan kanske bli att kvinnor lockas till mansdominerade yrken om de blir intresserade och får större självförtroende.

  • Anonym­513
    Äldre 28 Sep 23:03
    #7
    Anonym (Undrar) skrev 2016-09-28 17:38:14 följande:

    Det är ingen nyhet att många killar har svårt att ta ansvar för sig själva, sitt hem och sina barn. Hålla efter sin egen skit. Boka tider, göra vad som behövs utan att bli tillsagda. Jag hör om och om igen kvinnor som klagar på hur lata och ansvarslösa deras killar är.

    Nu införs mönstringsplikt igen (www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23612609.ab ) och jag funderar på om det på sikt kommer leda till att fler killar lär sig ta ansvar i framtiden? Jag kan definitivt se skillnad på män som inte gjort värnplikt och de som inte gjort lumpen i min umgängeskrets. De som gjort lumpen har bättre disciplin och tar mer initiativ och ansvar i sitt dagliga liv. 

    Vad tycker du?


    Generalisering om att män som grupp skulle vara sämre än kvinnor vilket jag som man upplever som kränkande.
    Jag hade föredragit att man undrar om människor blir mer ansvarstagande om de gör värnplikt eftersom både män och kvinnor omfattas av värnplikten?
    Jag har för övrigt anmält inlägget då jag anser att det bryter mot forumreglerna.
  • Uttran
    Äldre 28 Sep 23:08
    #8
    +1

    Män som har gjort lumpen är ju inte mer ansvarstagande än de som inte har gjort den så jag har svårt att se vad som skulle förändras för att vi återinförde värnplikten. Vi måste ändra på hur man uppfostrar killar för att komma tillrätta med problemen du beskriver.

  • Uttran
    Äldre 28 Sep 23:10
    #9
    Anonym (Jämställt) skrev 2016-09-28 17:42:56 följande:

    Det gäller BÅDE tjejer och killar.


    Som grupp gäller det bara killar, sedan finns det individer som avviker. Kvinnor tar mer ansvar för hem och barn, titta bara på statistik över vem som är mest föräldraledig och gör mest arbete i hemmet.
  • Äldre 28 Sep 23:15
    #10

    Nja, ansvarstagande vet jag inte. Men däremot tror jag att de flesta lär sig att veta hut.
    Men tyvärr vet jag om inte om en ny införd värnplikt skulle vara lika mycket värd. Dels ska den tydligen vara för både män och kvinnor. Samt i dessa tider så är alla kränkta för minsta lilla. Det skulle sannolikt bli anmälningar hit och dit, för att de känner sig kränkta.

Svar på tråden Kommer värnplikt att leda till mer ansvarstagande killar?