• messijah123

    Starta egen assistansfirma

    Hej!

    Nu är det så att jag jobbat som personlig assistent i 10 år. Är trött på dåliga chefer, löner, att alltid få hoppa in och ställa upp samt att det alltid är personalbrist.
    Har därför själv tänkt att ta över assistansen för min brukare tillsammans med en annan assistent.

    Jag har aldrig haft ett företag innan så nu gäller det att sätta sig in i detta ordentligt.

    Vad behöver jag tänka på som kan vara lurigt i början? Den personen jag ska starta med har erfarenhet från eget företag innan men är inte någon personlig vän, utan en arbetskollega som jag litar på annars men pengar kan göra mycket skumt med människor, så är det något jag ska passa mig för när jag startar med en annan person?

    Min kollega vill att vi startar ett aktiebolag för assistans där vi har våra brukare, sen även ett dotterbolag där vi har bemanning som vi hyr ut till assistansbolag.
    Vad tror ni om den idén?

    Alla tankar och idéer på vad jag ska tänka på, eller passa mig för är välkomna.

  • Svar på tråden Starta egen assistansfirma
  • Farfallos

    Att starta företag och driva det är inga större konstigheter. När ni är små så anlitar ni bara en redovisningskonsult som fixar och vet allt omkring det där med skatter och moms. Men i övrigt...

    - Ni måste ha ett kapital för att kunna äta, leva och bo utan lön ett par månader. Ni kommer kanske inte att få lön på ett tag. Om ni startar i januari (1/1) och skickar första fakturan 1/2 så kommer de pengarna in först 1/3.

    - i uppstarten har ni dessutom ytterligare kostnader.

    - Har ni en brukare så lever ni jävligt farligt. Hur kommer ni att hantera sjukskrivningar och semestrar? Er brukare kan ju dessutom flytta, dö eller kanske mer sannolikt bli inlagd på sjukhus i tre veckor. Får ni inkomst då?

    - Jag skulle aldrig starta en verksamhet med en kund.

  • messijah123
    Nu är det dock så att jag tänkt arbeta som assistent för brukaren som jag gör i dagsläget och på så vis så kommer jag att få ut en lön ändå.
    Angående sjukskrivningar, semestrar och liknande så löser vi det med personalen på plats och vikarien, precis som det alltid gjort på stället. Vi kan själva hoppa in när det behövs och folk är anställda på 80% vilket gör att extrapass alltid är gött.

    Brukaren kommer ej att flytta, men avlida däremot vet man aldrig men eftersom försäkringskassan betalar oss, så har vi alltid en inkomst från dom som täcker upp det mesta. Dock så tror jag hårt arbete för att spara på utgifterna så mycket som möjligt är viktigt den första tiden.
  • Farfallos

    Jag fattar inte - Du ska jobba som anställd på nuvarande företag med "din" brukare samtidigt som du ska driva eget? Du behöver inte svara, för det finns naturligtvis en förklaring. Mina tankar om att ha ett visst underlag och backup gäller ändå. Tror det är svårt att starta i liten skala.

  • Anonym SE

    Godkänner din arbetsgivare att du gör så?
    Hos många företag får du inte bedriva konkurrerande verksamhet.

  • Petter och jag

    Hur många timmar är brukaren beviljad? Tänkte ni teckna kollektivavtal (kan bli dyrt inom assistans...)? Kan ni ansöka om förhöjtschablonbelopp? Vad säger brukaren om det hela?

  • messijah123

    Jag kanske inte varit riktigt tydlig men så här är det.

    Jag jobbar hos en brukare nu med 9 assistenter, 38 beviljade timmar per dygn.

    Både jag, övriga assistenter och brukaren är trötta på företaget som sköter det nu så jag tänker starta upp ett egen assistentbolag med en annan assistent och sköta det själva och även jobba kvar hos brukaren. Vi tänker sedan när vi fått styr på skutan att försöka få in mer brukare företaget. Men detta ser vi som en bra start.

  • Lissa41

    Ni måste ha tillstånd av Inspektionen för vård och omsorg för ett assistansbolag. Se här: www.ivo.se/tillstand-och-register/socialtjansttillstand/ Blandannat bedöms kompetensen hos personalen.

    Innan ni har fått det får ni inte starta bolaget. Ska ni starta AB så måste ni ha ett aktiekapital att gå in med i reda pengar. Har ni det? Glöm inte att anmäla till din arbetsgivare att du startar bolag om du ska jobba kvar där samtidigt som ni startar upp. De flesta arbetsgivare godkänner inte att man själv bedriver konkurrerande verksamhet utan det brukar vara ett skäl för att få sluta hos det bolag ni jobbar nu omgående enligt lojalitetsprincipen.

    Ta själv reda på allt om skatter, bokföring o.s.v. Att man anlitar en redovisningskonsult betyder inte att man blir fråntagen ansvaret om det blir fel med momsinbetalningar o.s.v. Gå en starta eget kurs minst om du inte har någon erfarenhet av att driva bolag. Glöm inte att runt 50 procent av inkomsten går bort i skatt, arbetsgivaravgifter m.m. sen ovanpå det tillkommer ansvarsförsäkringar m.m. som ni måste ha i bolaget och om du är intresserad av att få en pension när du går i pension så bör ni även betala in pensionsförsäkringar för de anställda.

  • FrökenCarlsson

    Räkna ordentligt på detta innan ni drar igång! Jag har extremt svårt att se att ni kommer få någon lönsamhet med en kund/brukare, speciellt med tanke på schablonbeloppet 2017. Hur har ni räknat?

  • Momomani

    Hej! 

    Låter spännande och modigt att starta eget utan större erfaranhet.
    Har jobbat som personlig assisstent i snart 8 år för min bror. Eftersom man inte hinner kombinera detta med något annat, så har tankarna kring att starta ett bolag börjat bli allt mer atraktivt. Vi har bytt bolag mer än jag önskar räkna än idag är det blolag han är skriven hos inte optimalt känns som det går alltid att göra bättre. Finns mycket man behöver tänka kring ett företag. Så undrar hur det har gått för er och hur långt ni har kommit, och om det finns en del tips du kan dela med dig för en person i ungefär i samma sitts.

    Tack!

Svar på tråden Starta egen assistansfirma