• Uppgiven19åring

    Preventivmedel i form av spruta?

    Hej! Det har blivit dags för mig att byta preventivmedel igen, och som jag förstår det har jag inte mycket mer att välja på än en p-spruta. Då min mamma har haft en blodpropp kan jag inte använda preventivmedel som vanliga p-piller, p-stav eller p-ring. Minipiller har jag testat, men efter att ha haft blödningar fyra månader i rad fick jag sluta med dessa.

    Just nu använder jag kopparspiral, men den senaste veckan har jag haft konstant smärta i nedre delen av magen, och jag misstänker att den har hamnat fel. Ska boka tid hos gynekolog så fort som möjligt för att kolla upp detta, och antagligen få spiralen uttagen. Jag är för övrigt inte nöjd med spiralen. Sedan jag satte in den har jag fått extremt rikliga blödningar och näst intill outhärdlig mensvärk, vilket jag aldrig haft problem med innan. Trådarna brukar även sticka min partner under samlag. Det gjorde dessutom så ont att sätta in den att jag inte har lust att göra om detta ifall min nuvarande spiral behöver tas ut (vilket jag tror). Hade någon berättat för mig att spiralen kunde flytta på sig av sig själv, eller till och med vandra vidare i kroppen, hade jag aldrig satt in den.

    Min fråga är då, är det någon här som använder sig av en p-spruta? Och vad är era erfarenheter av den?

Svar på tråden Preventivmedel i form av spruta?