• Anonym (Typ2)

    snabbt svar om diabetes, tack

    Jo jag äter lchf och har diabetes typ2.
    Mitt blodsocker ligger alldeles utmärkt på 5-6 MEN blodketoner bara stiger, började 0,3 för några timmar sen och ligger nu på 0,6.
    Blir orolig och undrar vad jag ska göra?

  • Svar på tråden snabbt svar om diabetes, tack
  • mammatill6

    om ketonerna stiger och sockret är bra behöver du äta kolhydrater. Stiger även sockret behövs även insulin.

  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Typ2) skrev 2016-09-29 01:46:21 följande:

    Jo jag äter lchf och har diabetes typ2.

    Mitt blodsocker ligger alldeles utmärkt på 5-6 MEN blodketoner bara stiger, började 0,3 för några timmar sen och ligger nu på 0,6.

    Blir orolig och undrar vad jag ska göra?


    Ketoner bildas när levern måste bryta ner fett istället för kolhydrater. Det är en "biprodukt". Lite ketoner är ofarligt, ca 0,3 i blodketoner har typ alla, och står man på LCHF-kost och INTE har diabetes är det till och med så att man "strävar" efter att bilda ketoner eftersom det är ett tecken på att man bränner fett. (Personligen tycker inte jag det är särskilt sunt, men det är väl upp till var och en vad man stoppar i sig.)

    MEN med det sagt ska man naturligtvis inte ha FÖR höga ketoner. Närmar du dig 1,0 skulle jag råda dig att ringa din diabetessköterska på VC alt 1177 på jourtid. Dom kommer förmodligen råda dig att äta lite mer kolhydrater så länge ditt blodsocker fortsätter ligga så fint.

    Blodketoner över 1,5-2 kan börja bli farligt och kräva sjukhusvård. Generellt brukar man läggas in akut vid ketoner närmare 3, ibland blir det på IVA då, eftersom ketonerna orsakar "försurning" av blodet vilket är livshotande.

    Har du i samråd med diabetessköterska och dietist kommit fram till att du ska kostbehandla din diabetes med LCHF eller har du även medicinsk behandling? Tabletter, insulin? Involvera alltid vårdpersonalen i din behandling, så att de är medvetna om dina val och kan ge dig relevanta råd.
Svar på tråden snabbt svar om diabetes, tack