• TeresB

    tips för att få barn att äta

    Hej, skulle taksamt ta emot tips på saker som funkat för er.
    Har en dotter på 8 mån ( vårt andra barn, sonen är 3,5) och hon har väldigt lite intresse av att äta riktiga mål. Hon äter några skedar med mat, yoghurt eller gröt men sen är det stopp. Hon ammar desto mer och går upp bra i vikt och längd. Men jag skulle gärna se att hon åt mer och ammade mindre. Vår pojk ammade ytterst lite i samma ålder och åt fulla mål mat  2 ggr per dag och ammande mera som mellis än som huvudföda.

    någon som löst detta problem eller ger det sig med tiden, bvc hade inte direkt några lösningar.

  • Svar på tråden tips för att få barn att äta
  • Gravitation

    Barn är olika, du kan inte jämföra så...

    Det kommer, när hon är redo. Vår dotter började äta ungefär en burk runt 11 månader, efter 1 år lite mer och sedan blev det mer och mer.
    Runt 1,5 åt hon jättebra. Ammade henne till hon var 23 månader. Aldrig några problem med vikt eller längd...de klarar sig bra på amning länge och ett par skedar mat.

  • Birgitta02
    hrewak skrev 2016-09-29 14:42:03 följande:
    Prova att amma mindre så att hon hinner bli mer hungrig till maten?
    Skulle säga samma.
  • Carambolan

    Prova att sluta skedmata och låt henne plocka och kladda själv. En åttamånaders kan absolut äta pastaskruvar, broccolibuketter, bananbitar och annat som kan vara roligt att experimentera med i både smak, färg och konsistens.

  • Birgitta02
    Carambolan skrev 2016-09-29 15:57:43 följande:
    Prova att sluta skedmata och låt henne plocka och kladda själv. En åttamånaders kan absolut äta pastaskruvar, broccolibuketter, bananbitar och annat som kan vara roligt att experimentera med i både smak, färg och konsistens.
    Sen är det en fördel om barnet är hungrigt. Istället för att amma runt lunch kan man servera plockmat istället. Burkmat också iofs, skedvis. Jag serverade min son gröt. Mer kom utanför än i munnen. Och sked använde han INTE. Skurade kök varje dag :). Och unge. Men han älskade att kladda och det är ju en så pass kort tid så det är ju inget problem om man är okey med en del merarbete i form av städning.
  • Gravitation

    Vi provade att amma mindre men inte åt hon mer för det. Så för alla funkar det inte. Men prova....

  • leexxii

    Läs på om BLW en underbar metod anser jag själv.

    Låt barnet själv få välja och styra. Låt henne amma om det är det hon vill barn under ett år klarar sej fint på det och servera den mat ni själva äter och låt henne upptäcka den :)

  • Liinaa91
    leexxii skrev 2016-09-29 19:17:47 följande:

    Läs på om BLW en underbar metod anser jag själv.

    Låt barnet själv få välja och styra. Låt henne amma om det är det hon vill barn under ett år klarar sej fint på det och servera den mat ni själva äter och låt henne upptäcka den :)


    Vad är blw?
  • Seven Costanza
    Carambolan skrev 2016-09-29 15:57:43 följande:

    Prova att sluta skedmata och låt henne plocka och kladda själv. En åttamånaders kan absolut äta pastaskruvar, broccolibuketter, bananbitar och annat som kan vara roligt att experimentera med i både smak, färg och konsistens.


    Gäller det även när de inte har några tänder? Min son är 8,5 månad och har inga tänder ( jag undrar ju förstås när de tänkt dyka upp) och han är inte längre intresserad av att bli matad, men verkar inte redo för plockmat ändå. Har provat både blomkål och banan tidigare och han bara hulkade och spottade ut. Enda som funkat är majskrokar men de löses ju bara upp i munnen och har ju ingen direkt näring.
  • TeresB

    Vi har testat att hon skall ära själv och det fungerar helt klart bättre så det är kanske mera tålamod som behövs????.

  • Seven Costanza
    TeresB skrev 2016-09-30 00:21:03 följande:

    Vi har testat att hon skall ära själv och det fungerar helt klart bättre så det är kanske mera tålamod som behövs????.


    Har hon tänder? Hur många isåfall? Vad har funkat för er att ge?
  • Carambolan
    Seven Costanza skrev 2016-09-30 00:06:31 följande:

    Gäller det även när de inte har några tänder? Min son är 8,5 månad och har inga tänder ( jag undrar ju förstås när de tänkt dyka upp) och han är inte längre intresserad av att bli matad, men verkar inte redo för plockmat ändå. Har provat både blomkål och banan tidigare och han bara hulkade och spottade ut. Enda som funkat är majskrokar men de löses ju bara upp i munnen och har ju ingen direkt näring.


    Ja absolut! Vi har gett våra tandlösa barn plockmat från start. Även utan tänder kan de mala bra med gommarna :) Man får förstås hålla sig till lättuggade saker, inte sega köttbitar. Det där hulkandet handlar om att hela processen "tugga och svälja" är något barn måste lära sig genom övning. I början är det svårt att få maten att hamna på rätt ställe i munnen. Det är däremot en övningsfråga, inte en åldersfråga, så det går lika bra att öva vid sex månader som vid ett år.
  • Seven Costanza
    Carambolan skrev 2016-09-30 06:40:50 följande:

    Ja absolut! Vi har gett våra tandlösa barn plockmat från start. Även utan tänder kan de mala bra med gommarna :) Man får förstås hålla sig till lättuggade saker, inte sega köttbitar. Det där hulkandet handlar om att hela processen "tugga och svälja" är något barn måste lära sig genom övning. I början är det svårt att få maten att hamna på rätt ställe i munnen. Det är däremot en övningsfråga, inte en åldersfråga, så det går lika bra att öva vid sex månader som vid ett år.


    Ok tack då ska jag prova igen, jag tyckte bara det var obehagligt när det verkade som att han skulle sätta i halsen och han själv verkade bli sur.
  • TeresB
    Seven Costanza skrev 2016-09-30 00:42:49 följande:

    Har hon tänder? Hur många isåfall? Vad har funkat för er att ge?


    Hon har 2 tänder nere o två på G uppe. Hon har fått små smörgåsbutR. Kokt ägg kokt makaron, morot o broccoli bl.a. Hon äter lite lite sen är det stopp.

    Och nu vaknade hon med vad jag tror är vattenkoppor. ????
  • Seven Costanza
    TeresB skrev 2016-09-30 12:12:31 följande:

    Hon har 2 tänder nere o två på G uppe. Hon har fått små smörgåsbutR. Kokt ägg kokt makaron, morot o broccoli bl.a. Hon äter lite lite sen är det stopp.

    Och nu vaknade hon med vad jag tror är vattenkoppor. ????


    Smörgåsbitat har gått ned här också liksom pasta. Ska prova ägg, tack!

    Hoppas hon kryar på sig!
Svar på tråden tips för att få barn att äta