• Äldre 30 Sep 00:04
    7045 visningar
    12 svar
    12
    7045

    sälja/donera bröstmjölk äldre än 3 månader?

    Min fru producerar mycket mer bröstmjölk än vad vår dotter klarar att äta.

    Men vad ska man göra med mjölken? dottern är nu mer än 3 månader så BB vill inte längre köpa mjölken.

    det känns ju synd att slänga mjölken, vi har fryst in mjölken hittills men nu börjar frysen bli full.

    finns det något etablerat nätverk eller sätt att komma i kontakt med sådana som inte har egen mjölk?

  • Svar på tråden sälja/donera bröstmjölk äldre än 3 månader?
  • Äldre 30 Sep 00:08
    #1

    Frysen är full?
    Har ni liten frys eller..
     Släng av med era rester går det inte att sälja så bort med det..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 30 Sep 00:25
    #2
    Frontline skrev 2016-09-30 00:08:59 följande:

    Frysen är full?
    Har ni liten frys eller..
     Släng av med era rester går det inte att sälja så bort med det..


    nej vi har ju inte det, eller ja vi har det, därför vi köpt en frysbox modell större, men den är nu till mer än hälften fylld med bröstmjölk, minst 40 liter har vi nu.

    jo det blir väl till att slänga antar jag, vilket slöseri :(
  • Äldre 30 Sep 12:25
    #3

    Shit 40 liter?? Pumpar hon mycket eller? Tips är att sluta pumpa, kroppen producerar mjölk efter behov, ju mer ni pumpar desto mer kommer kroppen producera..

  • Äldre 30 Sep 13:05
    #4

    Ja, sluta pumpa så slutar det överproduceras!

    Kroppen är ju så bra att den producerar så mycket som behövs (i de flesta fall). Det blir jättebesvärligt att sluta amma så småningom om det inte trappas ner.

  • Äldre 30 Sep 20:49
    #5

    Det fanns ett Hippt cafe i London som gjorde glass av bröstmjölk. Använda i matlagning, tex pannkakor?

  • Äldre 1 Oct 20:43
    #6

    Oj hur mår hon om hon pumpar ut så mycket förmycket?

    Jag blev helt vimmelkantig av "normal" amning.

    På den faktiska frågan har jag tyvärr inget svar.

  • Äldre 2 Oct 07:43
    #7

    De som inte har mjölk använder ersättning vilket är helt likvärdigt med bröstmjölk, så jag tror marknaden för bröstmjölk utanför sjukhusen är extremt liten om inte obefintlig. Din fru måste sluta pumpa så att produktionen går ner. Klart det är bra att ha lite extra hemma i frysen men det behöver ju inte gå till överdrift :)

  • Äldre 2 Oct 12:44
    #8

    De som inte har egen mjölk använder ersättning, så jag tror nog att marknaden är extremt liten, utanför sjukhusen då. Varför pumpa så mycket och varför frysa in allt? Verkar jättekonstigt.

  • Äldre 14 Oct 11:36
    #9

    har inte loggat in på ett tag, vi gav upp att försöka hitta någon som behövde/vill ha, så vi har slängt en del, använt en del till ansikte, i förrgår fyllde vi en badbalja och badade dottern i bröstmjölk och därefter duschade vi båda i den.

    ja det låter sjukt, men bröstmjölk är visst väldigt bra för huden, som ett serum.
    skulle vara bra mot acne och vi fick mycket lenare hud, typ babylen och dottern som redan hade babylen hud tog den till en ny nivå av lenhet :)


    Physalis skrev 2016-10-01 20:43:55 följande:

    Oj hur mår hon om hon pumpar ut så mycket förmycket?

    Jag blev helt vimmelkantig av "normal" amning.

    På den faktiska frågan har jag tyvärr inget svar.


    ja man måste verkligen sköta kosten, dricka mycket (står alltid en tillbringare med vatten framme) vitamin tillskott+omega3. min fru går upp klockan 4 och lagar mat och matlåda (hon går i skola på förmiddagen och kommer hem vid 14)
    Sommar15 skrev 2016-10-02 07:43:02 följande:

    De som inte har mjölk använder ersättning vilket är helt likvärdigt med bröstmjölk, så jag tror marknaden för bröstmjölk utanför sjukhusen är extremt liten om inte obefintlig. Din fru måste sluta pumpa så att produktionen går ner. Klart det är bra att ha lite extra hemma i frysen men det behöver ju inte gå till överdrift :)



    jo visst använder dom ersättning, men den är inte på långa vägar lika bra som riktig bröstmjölk.
    märkligt att det finns stor marknad i dom flesta länder utom Sverige för bröstmjölk.
    här ses det som "äckligt" och "perverst" med någon annans mjölk, och istället proppar man i sina barn med någon syntetisk skit från en fabrik, inte sällan från tillverkare som även tillverkar bekämpningsmedel, det är sjukt om något :)
  • Äldre 14 Oct 13:19
    #10
    AAke skrev 2016-10-14 11:36:21 följande:

    har inte loggat in på ett tag, vi gav upp att försöka hitta någon som behövde/vill ha, så vi har slängt en del, använt en del till ansikte, i förrgår fyllde vi en badbalja och badade dottern i bröstmjölk och därefter duschade vi båda i den.

    ja det låter sjukt, men bröstmjölk är visst väldigt bra för huden, som ett serum.

    skulle vara bra mot acne och vi fick mycket lenare hud, typ babylen och dottern som redan hade babylen hud tog den till en ny nivå av lenhet :)

    ja man måste verkligen sköta kosten, dricka mycket (står alltid en tillbringare med vatten framme) vitamin tillskott+omega3. min fru går upp klockan 4 och lagar mat och matlåda (hon går i skola på förmiddagen och kommer hem vid 14)jo visst använder dom ersättning, men den är inte på långa vägar lika bra som riktig bröstmjölk.

    märkligt att det finns stor marknad i dom flesta länder utom Sverige för bröstmjölk.

    här ses det som "äckligt" och "perverst" med någon annans mjölk, och istället proppar man i sina barn med någon syntetisk skit från en fabrik, inte sällan från tillverkare som även tillverkar bekämpningsmedel, det är sjukt om något :)


    Dagens ersättning är precis lika bra som bröstmjölk. Den som säger något annat är oinsatt i hur det fungerar. Jag hade i alla fall inte velat ha någon annans mjölk som jag inte vet vad den innehåller, och måste hålla exakt rätt temperatur för att inte bli dålig med obruten kylkedja och allt möjligt krångel, jämfört med ersättning som jag kan köpa smidigt överallt som jag vet innehåller allt mitt barn behöver.

    Men bra att ni hittat användningsområden för er överblivna mjölk!
  • Äldre 14 Oct 20:11
    #11

    Råder till att gå med i bröstmjölksdonation på fb. Jag själv håller just nu på att pumpa ut mjölk till en mamma nere i gbg som fått tillbaka sin cancer. Bröstmjölk är bevisat bra för cancerpatienter. Fick kontakt med henne via den gruppen. Där finns även mammor som söker mjölk till prematurer eller sina barn pga av andra orsaker.

    Släng absolut inte.

Svar på tråden sälja/donera bröstmjölk äldre än 3 månader?