• Äldre 1 Oct 09:00
    3717 visningar
    3 svar
    3
    3717

    Partner med ADD-skilsmässa

    Hej,

    har varit tillsammans med min fru i 12 år nu. Men det var i samma veva som vi fick barn och frun tog hand om viktiga papper, som det inte stod rätt till.

    jag har sett henne som lat och bortskämd innan.

    Tog upp det med henne, och hon tog det ganska bra när jag nämnde om add. Vi gjorde några tester på nätet, och förstod att vi var tvungna att gå vidare med detta.

    Tiden har nu gått 1 år sedan vi fick komma igång med utredning. Tyvärr verkar detta först bli klart inom 1 år till någon gång.

    Och ärligt talat vet jag inte om jag klarar av att vänta såhär länge till. Vi har haft våra tidigare problem p.g.a hennes föräldrar, och detta med add blev som salt på såren i vårat förhållande och mina känslor till min fru.

    Vissa dagar känns bättre, medan fler dagar känns tungt och undrar hela tiden om man skulle bli lyckligare att skilja sig.

    Men bara tanken att om det skulle bli skilsmässa, gör mig tårögd p.g.a våran 3åriga dotter. Tycker så synd om henne om det skulle bli så.

    Sedan blir jag så arg och besviken på mig själv som inte sett detta med add innan vi skaffade barn. Kravet att skaffa barn med min fru var från min sida att vi skulle ha hus, bra ekonomi, en krocksäker bil och stabil tillvaro.

    Så jag var över 30 år när vi fick våran första dotter. Ändå blev det såhär fel känns det som, så man funderar på skilsmässa för sitt eget välmående skull.

    Ni som också har en partner i liknade situationer, hur gjorde ni för att få ett bra välmående?

    /Pappan

  • Svar på tråden Partner med ADD-skilsmässa
  • Äldre 1 Oct 09:16
    #1

    Får hon centralstimulerande framöver kan det mycket väl bli stor skillnad. Själv adhd, ocd, autistiska drag och mycket av det som stämmer på tourettes. Uppdagades först med barnen som båda har adhd och autism/autistiska drag. Båda vi vuxna utbrända. Det är tufft, men också mycket kärlek att hämta. Skiljsmässostatistiken är ju inte så lovande, men med rätt hjälp och mindset klarar man mycket.

    Se till att sätta upp ett fungerande system för saker som räkningar på autogiro osv. Tänk på att vara snälla mot varandra. Arg och krav är en låsning direkt.

  • Äldre 11 Oct 13:52
    #2

    Vad i hennes beteende är problemet? Alltså som beror på add:n och som gör det så svårt för dig.

    Jag har själv med all säkerhet add. Min man har dock adhd (samt troligen Asperger) och medan jag är "fungerande" så är han "ofungerande". Dvs jag gör/sköter ALLT trots mina problem.

    Jag som provat medicin kan säga att om den fungerar bra på henne och hon slipper de värsta biverkningarna så kan en helt ny partner komma fram. Alla mina "problem" försvinner med centralstimulerande, tyvärr så får jag en hel del biverkningar så det väger åt båda hållen.

  • Anonym (ADD och skilsm­ässa)
    Fri 30 Aug 2019 14:44
    #3

    Hur har det gått för er?

    Vi hade multipla diagnoser på sonen och sannolikt mamman (hon vägrar gå till vården) medan dottern och jag pappan var vanliga fungerande. Hemska tre år i onödigt stökig skilsmässa tills sonen nu nyligen fått diagnos och precis har börjat mediciner. 

    Jag känner att min gamla familj tar knäcken på mig. Jag hittade ny kärlek efter skilsmässan och är nu bonusfarsa i en helt fungerande familj... å så skönt.

    Men jag lider med min pojke, på sätt och vis med mitt ex med (hon har ett internt helvete som hon ju skapat duktigt själv) och framför allt lider jag och längtar efter min stackars flicka som är fast i den där soppan. Mamman isolerar sig med mina barn som lär sig otäck blockering av omvärlden, inklusive pappa och hans släkt...

Svar på tråden Partner med ADD-skilsmässa