• Anonym (Milla)

    nattpersonal vården-lata?

    Hej, jag jobbar dag på ett äldreboende. Oftast har vi väldigt mycket att göra dagtid och har länge försökt att få natten att hjälpa till tex med städ, göra rent hjälpmedel, tvätta, fixa frukost osv men dessa vägrar. Däremot vill de gärna bli involverade i allt tex när dagpersonalen går ut, vill gå på våra apt osv. Tycker detta blivit ett stort problem där det blivit dag mot natt osv eftersom dessa inte hjälper till. Tänker att dessa har ju drygt 10 timmar på sig att jobba medan vårdtagarna sover men de tycks bara sitta och mysa, fika, läsa böcker mm en morgon hittade jag även en målarbok som natten suttit och ritat i. Hur är det på era arbetsplatser? Gör natten något? Tycker det är så tråkigt med dålig stämning samt att vi på dagen alltid får göra allting.

  • Svar på tråden nattpersonal vården-lata?
  • NKmamma
    Anonym (Milla) skrev 2016-10-02 01:11:06 följande:
    Hej, jag jobbar dag på ett äldreboende. Oftast har vi väldigt mycket att göra dagtid och har länge försökt att få natten att hjälpa till tex med städ, göra rent hjälpmedel, tvätta, fixa frukost osv men dessa vägrar. Däremot vill de gärna bli involverade i allt tex när dagpersonalen går ut, vill gå på våra apt osv. Tycker detta blivit ett stort problem där det blivit dag mot natt osv eftersom dessa inte hjälper till. Tänker att dessa har ju drygt 10 timmar på sig att jobba medan vårdtagarna sover men de tycks bara sitta och mysa, fika, läsa böcker mm en morgon hittade jag även en målarbok som natten suttit och ritat i. Hur är det på era arbetsplatser? Gör natten något? Tycker det är så tråkigt med dålig stämning samt att vi på dagen alltid får göra allting.
    Var ska dom städa tänker du?
    Vill så många boende ha frukost typ 6 eller 7 på morgonen?
    Varför söker du inte natt-tjänst?
  • Anonym (han den där)
    NKmamma skrev 2016-10-02 01:47:14 följande:
    Var ska dom städa tänker du?
    Vill så många boende ha frukost typ 6 eller 7 på morgonen?
    Varför söker du inte natt-tjänst?
    Medhåll. Utan att veta hur det ser ut på TS arbetsplats låter det som ganska typiskt dagpersonalsgnölande. Finns på alla ställen, sällan motiverat.
  • NKmamma
    Anonym (han den där) skrev 2016-10-02 02:07:52 följande:
    Medhåll. Utan att veta hur det ser ut på TS arbetsplats låter det som ganska typiskt dagpersonalsgnölande. Finns på alla ställen, sällan motiverat.
    Ja precis.
  • Anonym (Nattare)

    Låter som det typiska dagpersonal-gnället. Jag jobbar natt i vården men har ju visserligen städ, tvätt, bakning mm att sköta plus de boende och det kan bli väldigt körigt. Trots det ska dagpersonalen gnälla och försöka ösa över allt dom tycker är lite jobbigt på oss på natten. Vi på natten finns inte för att göra skitgörat utan finns för dom boende och gör så mycket mer än vad dom på dagen tror. Dessutom är det stor skillnad på att jobba 7-16 till att jobba 21-07, kroppen fungerar på ett helt annat sätt och det får man oxå lägga in i beräkningen. Varför nattpersonalen inte skulle vara välkomna på personalfester, apt och liknande fattar jag inte. Nattpersonal har det svårt som det är att få känna sig som en del i gruppen så det där låter som ren illvilja och avundsjuka från din sida. Men om nu natten har det så himla lätt och bara sitter på röven så sök nattjänst, garanterar att du inom några nätter kommer sitta och gnälla över hur trött du är och hur mycket du har att göra. Vi gör jobb som dagen inte ens tänker på utan bara tar för givet att det blir gjort.......

  • Anonym (nattpersonal)

    Har du någonsin jobbat natt så du ens vet hur det är eller hur vi har det? Själv har jag i alla fall jobbat både ock vet hur båda har det.

    Det enda jag orkar säga för tillfället är att nattjobb innebär frihet under ansvar. Och att det sliter mer på kroppen än dagarbete.

    Du borde testa på nattarbete för att få en inblick i hur det är.

  • Anonym (Milla)
    NKmamma skrev 2016-10-02 01:47:14 följande:
    Var ska dom städa tänker du?
    Vill så många boende ha frukost typ 6 eller 7 på morgonen?
    Varför söker du inte natt-tjänst?
    Finns massor att städa, alla utrymmen i dagrummen, damma, torka golven, städa personaltoaletten, torka ur skåp och kylskåp, göra rent hjälpmedel osv. Finns massor att göra bara man vill. De är ju ändå där och har dessutom bra mycket mer betalt än vi på dagen. Tänk om vi satte oss 3 timmar och läste en bok tex?
  • Anonym (Milla)
    NKmamma skrev 2016-10-02 01:47:14 följande:
    Var ska dom städa tänker du?
    Vill så många boende ha frukost typ 6 eller 7 på morgonen?
    Varför söker du inte natt-tjänst?
    Man kan ändå laga gröt, fixa ägg ovh mackor, duka fram, skära frukt osv. Inte ett smack gör de.
  • Anonym (nattpersonal)
    Anonym (Milla) skrev 2016-10-02 03:24:47 följande:

    Finns massor att städa, alla utrymmen i dagrummen, damma, torka golven, städa personaltoaletten, torka ur skåp och kylskåp, göra rent hjälpmedel osv. Finns massor att göra bara man vill. De är ju ändå där och har dessutom bra mycket mer betalt än vi på dagen. Tänk om vi satte oss 3 timmar och läste en bok tex?


    Nattpersonalen är inte anställda som lokalvårdare eller kökspersonal för att hinna göra sånt som inte hinns på dagen. Vi är anställda för att vårda vårdgivaren och städa upp efter oss själva. Precis som ni ska göra Och givetvis bidra till det allmänna underhållet. Och givetvis kan vi hjälpa er dagpersonalen med era arbetsuppgifter. Men äter vårdtagarna inte på natten så ska vi inte heller laga mat. Skitar de inte ner under natten ska vi givetvis inte heller städa.

    Hinner ni inte med alla era arbetsuppgifter under dagtid så är ni för lite personal dagtid. Klaga hos chefen om det istället för att klaga på oss.

    Och tycker inte du ska uttala dig. Du har ju noll koll. Sällan alla vårdtagagarna sover hela natten. Händer faktiskt aldrig.

    Testa jobba natt innan du klagar.
  • Akua

    Jag sommarjobbade på det äldreboende några somrar. Både dag och natt. Upplevde aldrig denna dag-natt rivalitet. Det gör jag däremot nu som ssk på en vårdavdelning på sjukhus...dock inte ator rivalitet. Men det har nog inget med roller att göra...vet inte riktigt vad anledningen är heller.

    På äldreboendet när jag jobbare som vårdare nattetid hade vi hand om tvätten. Såklart tvättade dagpersonalen också. Men nattpersonalen tog mest ansvar. Tvätt från boende. Men det var det enda vi gjorde förutom att vårda patienter. Vi hade hand om bra många fler patienter/personer per person än vad dagen har så det var ibland omöjligt att hinna med ens tvätten och såklart var det ibland massor av dötid, precis som det är för dagpersonalen.

    Som ssk på sjukhus upplever jag inte nattpersonalen som lata, det är mer individ-åsikter om just vissa personer. Nattpersonalen har ju hand om fler patienter än vad vi har, men å andra sidan slipper de massor av annat arbete. Ibland har vi lämnat köket i en jävla röra, för stt vi inte hunnit med. Då stönar och stånkar nattpersonalen åt det när de kommer, det tycker jag är väldigt fult dock!!! Jag prioriterar ju patienter före en stor jävla hög med disk.

    Summa sumarum, nej nattpersonal är inte lata men vissa vill slippa dag-saker och det är väl inget fel med det. Jag vill ju å andra sidan inte ha hand om så många patienter som de har.

Svar på tråden nattpersonal vården-lata?