• Nätarbetare

    Fröken skakar hnd med alla, smittfara?

    När barnen går in skakar hon hand med alla och jag kan tänka mig smittfara den vägen. Visst är det så?

  • Svar på tråden Fröken skakar hnd med alla, smittfara?
  • ica
    Nätarbetare skrev 2016-10-06 02:56:53 följande:

    När barnen går in skakar hon hand med alla och jag kan tänka mig smittfara den vägen. Visst är det så?


    Visst kan det vara så. Men tänk så fint att hon hälsar på alla enskilt. Att alla blir sedda. Det är ju bland det viktigaste vi ger barn. Och de smittar nog varandra hur som helst.
  • Farfallos
    Nätarbetare skrev 2016-10-06 02:56:53 följande:
    När barnen går in skakar hon hand med alla och jag kan tänka mig smittfara den vägen. Visst är det så?
    Den här tråden röjer kanske på en stor tragik. Dels ett barn som blir förmanat att vara försiktig med att ta i hand. Dels en förälder som totalt saknar förmåga till rationellt tänkande. För hur stort är problemet med att ta fröken i hand?

    Tänk att alla elever på skolan tar fröken i hand på morgonen, Tänk därefter att en av de fem sista eleverna i varje klass (som hälsade på sin fröken på morgonen) tar i dörrhandtaget till matsalen eller någon annan dörr som alla passerar. Inse då att det inte bara är en klassuppsättning bakterier som barnen får kontakt med, utan med 400 kanske. Lägg därtill deras föräldrar och småsyskon som går på dagis och deras kompisar, och du har tusentals händers bakterier i din hand.

    Om det hade funnits fog för den oro som TS ger uttryck för så hade vi alla varit sjuka för jämnan, för bland de tusentals händer som vi dagligen har indirekt kontakt med finns det massor av sjuka människor. Men det funkar helt uppenbart inte så eftersom de flesta av oss är friska. Så lugna ner dig TS! Ta en kaffe istället
  • Farfallos
    Trippelmamma76 skrev 2016-10-06 08:20:06 följande:
    Tja, jag har varit med om läkare som förklarat att de bara säger hej (och inte hälsar i hand) just för smittspridningen...
    ...och? Faktum kvarstår - tar alla elever på skolan i ett och samma dörrhandtag så är risken för smitta mångdubbelt större. Ändå är det uppenbart inget stort problem. Det är naturligtvis inget fel i att tvätta händerna innan man äter och efter toabesök (då dessa åtgärder har avgörande betydelse) men, om man undviker att ta i hand och sedan obekymrat tar i ett dörrhandtag och inte förstår att man agerar konstigt så har man stora problem med förståndet.
  • Monkii
    Trippelmamma76 skrev 2016-10-06 08:20:06 följande:

    Tja, jag har varit med om läkare som förklarat att de bara säger hej (och inte hälsar i hand) just för smittspridningen...


    Om man sitter en hel dag i ett klassrum blir man troligtvis smittad ändå, inte lika stor risk att bli smittad av en person som man bara hälsar snabbt på och pratar i någon minut..
  • jjeessiicahh

    Vi skakade alltid hand med fröken som liten och jag var aldrig sjuk! Lite bakterier är bra och stärker imunförsvaret!

  • H123456

    Blir väl lika mycket bakterier när man tar på dörrhandtag, mer till och med eftersom man inte brukar gå runt och torka av handtag var dag, medan människor oftast tvättar händerna regelbundet.

    Dessutom är det inte alltid dåligt att utsättas för lite bakterier då och då, förutsatt att det inte går någon allvarlig smitta på skolan.

  • palmskan
    Trippelmamma76 skrev 2016-10-06 08:20:06 följande:

    Tja, jag har varit med om läkare som förklarat att de bara säger hej (och inte hälsar i hand) just för smittspridningen...


    Ja... för de arbetar på sjukhus och behöver ha lite andra rutiner..
  • monkees
    Nätarbetare skrev 2016-10-06 02:56:53 följande:

    När barnen går in skakar hon hand med alla och jag kan tänka mig smittfara den vägen. Visst är det så?


    Jag tycker det låter jättekonstigt faktiskt och snarare formellt och stelt än som ett varmt välkommen. Man kan väl lägga en varm hand på varje elevs axel lika gärna och säga med hög röst "GOMORRON ALLA BARN"!?
Svar på tråden Fröken skakar hnd med alla, smittfara?