• Anonym (babyf­ever)
    Äldre 6 Oct 13:19
    15727 visningar
    39 svar
    39
    15727

    Ångrar vasektomin!

    Hej

    För ungefär ett år sedan så gjorde min man en vasektomi. Nu har förhållandena ändrats drastiskt och vi vill inget hellre än att få ett tredje barn! Jag har läst att man kan operera "tillbaka". Någon som gjort det, var gör man det och framförallt vad kostar det?

    Jättetacksam för svar!

  • Svar på tråden Ångrar vasektomin!
  • Anonym (ffff)
    Äldre 6 Oct 13:27
    #1

    Jag tror inte ni behöver betala själva för det.  Tala med vårdcentralen så de skickar remiss till sjukhuset.

  • Anonym (uu)
    Äldre 6 Oct 13:27
    #2

    varför börjar ni inte med att kontakta stället där han genomförde den? Måste ge er mkt bättre svar än härinne

  • Anonym (babyf­ever) Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 13:31
    #3
    Anonym (ffff) skrev 2016-10-06 13:27:26 följande:
    Jag tror inte ni behöver betala själva för det.  Tala med vårdcentralen så de skickar remiss till sjukhuset.
    Anonym (uu) skrev 2016-10-06 13:27:51 följande:
    varför börjar ni inte med att kontakta stället där han genomförde den? Måste ge er mkt bättre svar än härinne
    Vi har pratat med läkaren som gjorde det och här betalar landstinget inte operationen och de gör den inte heller. Han visste inte vart man skulle vända sig så därför frågar jag här.

  • Anonym (lollo­)
    Äldre 6 Oct 13:38
    #4

    Kontakta sophiahemmet i Stockholm, tror att det gör det där. Som jag förstått det så är det 50-60% chans att en sådan op fungerar. Annars kan ni ju alltid göra IVF (utan att reversera vasektomin eftersom man tar spermier direkt från testikeln) men då krävs ju hormonbehandlingar hos kvinnan. Om det skulle kunna vara något så bör närmsta ivf-klinik kunna svara på frågor.

  • Anonym (babyf­ever) Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 13:54
    #5
    Anonym (lollo) skrev 2016-10-06 13:38:57 följande:
    Kontakta sophiahemmet i Stockholm, tror att det gör det där. Som jag förstått det så är det 50-60% chans att en sådan op fungerar. Annars kan ni ju alltid göra IVF (utan att reversera vasektomin eftersom man tar spermier direkt från testikeln) men då krävs ju hormonbehandlingar hos kvinnan. Om det skulle kunna vara något så bör närmsta ivf-klinik kunna svara på frågor.
    Ivf orkar vi inte krabba med.... då får det hellre vara faktiskt och så är det för dyrt. Så det finns ingen klinik i södra Sverige som gör detta?
  • Anonym (lollo­)
    Äldre 6 Oct 13:59
    #6
    Anonym (babyfever) skrev 2016-10-06 13:54:48 följande:
    Ivf orkar vi inte krabba med.... då får det hellre vara faktiskt och så är det för dyrt. Så det finns ingen klinik i södra Sverige som gör detta?
    Det vet jag inte, ni får ringa runt/googla.
  • Anonym (babyf­ever) Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 14:28
    #7
    Anonym (lollo) skrev 2016-10-06 13:59:44 följande:
    Det vet jag inte, ni får ringa runt/googla.
    Har försökt. Det finns verkligen sjukt lite information om detta. En konstnadsuppgift har jag inte kunnat hitta någonstans.
  • Anonym (Sälla­n)
    Äldre 6 Oct 14:30
    #8

    Det är ovanligt att det görs för det är sällan det ger resultat. IVF är oftast enda vägen.

  • Anonym (babyf­ever) Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 15:03
    #9
    Anonym (Sällan) skrev 2016-10-06 14:30:18 följande:
    Det är ovanligt att det görs för det är sällan det ger resultat. IVF är oftast enda vägen.
    50-60 % låter ju ändå rätt bra?
  • Anonym (ivf)
    Äldre 6 Oct 15:31
    #10

    Min man är vasektomerad och när vi kontaktade privat ivf-klinik så berättade de att de enbart rekommenderar ivf. Att försöka genomföra operationen blir ofta misslyckat. Man måste vänta något år innan man kan säga säkert om det lyckats eller ej, men även om det gått bra att skapa förbindelse igen är det ofta så att spermierna är skadade då kroppen ett tag efter vasektomi börjar producera antikroppar mot dem. Det slutar ofta med ivf även efter "fungerande" operation.
    Oavsett vilket så brukar inte landstingen betala för något av detta. Vi betalade privat för ivf vilket kostade ca 40 000 kr och tog ett par månader innan jag var gravid.

Svar på tråden Ångrar vasektomin!