• Äldre 7 Oct 07:43
    3595 visningar
    16 svar
    16
    3595

    Fler som har sorg över att inte kunna få fler än ett barn?

    Behöver lätta mitt hjärta??
    Har en son på 3,5 år som kom till via IVF som jag älskar över allt annat. Vi har försökt att få fler men det har inte gått och det kostar ju en slant.
    Jag försöker acceptera att det inte blir mer barn men det är svårt eftersom många runt omkring får fler. Normen är ju att ha iaf två barn och jag är lite blind över detta.
    Någon mer som är i samma situation eller bara har råd på hur jag kan släppa detta så sorgen inte tar över mitt liv.

  • Svar på tråden Fler som har sorg över att inte kunna få fler än ett barn?
  • Axe
    Äldre 7 Oct 08:02
    #1

    Hej! Finns det någon chans att du kan bli gravid utan IVF? För isf hade jag inte gett upp än.

    Mitt första barn tog 7 år att få till, (docl behövdes inte ivf utan bara hormonbehandlingar i 4 år) och trodde det skulle vara enda. Nu väntar jag nummer två som tog 3 månader!

    Så finns det en chans så hoppas och sluta inte försöka dom vanligt annars kan man få lån via IVF kliniker utan ränta.

  • Äldre 7 Oct 08:09
    #2

    Kolla med din chef, en del arbetsgivare (i alla fall inom kvinnodominanta yrken) brukar erbjuda "lån" för IVF, så får man bruttolöneavdrag för själva kostnaden sen. Detta erbjöd mitt arbete när jag arbetade inom handeln.

  • Äldre 7 Oct 09:06
    #3

    Kan ni adoptera ett syskon ? 


    I kinamockaskogen.....
  • Äldre 7 Oct 09:26
    #4

    Jag är i lika situation som dig.
    Vi har en dotter på 4 år och försökt fått syskon i ca 2 år, genom ivf och har även provat äggdonation men inget funkar !Gråter 
    Vi kan tyvärr inte göra fler behandlingar heller för precis som du säger kostar det mycket pengar!
    Såg att på ivf kliniken i falun kan man ta på avbetalning om det är ett alternativ för er?

    Jag börjar ju även få åldern emot mig och känner sån sorg över att inte kunna få ett till barn och ge min dotter ett syskon.

  • Äldre 7 Oct 10:25
    #5
    tant rosa skrev 2016-10-07 09:26:52 följande:

    Jag är i lika situation som dig.
    Vi har en dotter på 4 år och försökt fått syskon i ca 2 år, genom ivf och har även provat äggdonation men inget funkar !Gråter 
    Vi kan tyvärr inte göra fler behandlingar heller för precis som du säger kostar det mycket pengar!
    Såg att på ivf kliniken i falun kan man ta på avbetalning om det är ett alternativ för er?

    Jag börjar ju även få åldern emot mig och känner sån sorg över att inte kunna få ett till barn och ge min dotter ett syskon.


    Adoptera? 
    I kinamockaskogen.....
  • Äldre 7 Oct 11:15
    #6
    straw2008 skrev 2016-10-07 09:06:50 följande:

    Kan ni adoptera ett syskon ? 


    Tror adoption är minst lika dyrt....
  • Äldre 7 Oct 11:17
    #7

    Adoption är ännu dyrare än ivf och äggdonation

  • Äldre 7 Oct 13:13
    #8
    tant rosa skrev 2016-10-07 11:17:15 följande:

    Adoption är ännu dyrare än ivf och äggdonation


    Fast då får man ju garanterat ett barn ? 
    I kinamockaskogen.....
  • Äldre 7 Oct 20:50
    #9
    tant rosa skrev 2016-10-07 09:26:52 följande:

    Jag är i lika situation som dig.
    Vi har en dotter på 4 år och försökt fått syskon i ca 2 år, genom ivf och har även provat äggdonation men inget funkar !Gråter 
    Vi kan tyvärr inte göra fler behandlingar heller för precis som du säger kostar det mycket pengar!
    Såg att på ivf kliniken i falun kan man ta på avbetalning om det är ett alternativ för er?

    Jag börjar ju även få åldern emot mig och känner sån sorg över att inte kunna få ett till barn och ge min dotter ett syskon.


    Hej????
    Skönt att inte vara ensam. Var dottern oxå svår att få?
    Om jag skall vara ärlig så trivs jac rätt bra med att ha ett barn men tänker mkt på sonen och att det hade varit kul med ett syskon för honom. Men jag börjar oxå bli till åren så jag gissar att det var därför det inte funkade med nummer två. Vi gjorde ju IVF med sonen och då la de tillbaka två befruktade ägg vid första försöket, ett blev kvar och blev våran underbara son???? Så när vi gjorde IVF försök igen var vi säkra på att det skulle funka, men första blev det inte ens insättning och andra blev insättning men fastnade inte????
  • Äldre 7 Oct 20:51
    #10
    Axe skrev 2016-10-07 08:02:22 följande:

    Hej! Finns det någon chans att du kan bli gravid utan IVF? För isf hade jag inte gett upp än.

    Mitt första barn tog 7 år att få till, (docl behövdes inte ivf utan bara hormonbehandlingar i 4 år) och trodde det skulle vara enda. Nu väntar jag nummer två som tog 3 månader!

    Så finns det en chans så hoppas och sluta inte försöka dom vanligt annars kan man få lån via IVF kliniker utan ränta.


    Vi har inga preventivmedel men eftersom sonen blev till genom IVF så är chanserna obefintliga. Så tyvärr, även om jag hoppas????
  • Äldre 7 Oct 20:53
    #11
    Linnis92 skrev 2016-10-07 08:09:54 följande:

    Kolla med din chef, en del arbetsgivare (i alla fall inom kvinnodominanta yrken) brukar erbjuda "lån" för IVF, så får man bruttolöneavdrag för själva kostnaden sen. Detta erbjöd mitt arbete när jag arbetade inom handeln.


    Jodå, jag har utnyttjat detta men det är så dyrt ändå tycker jag.
  • Äldre 7 Oct 20:54
    #12

    Var ledsen för några år sedan när jag förstod att vi inte kunde ge vår dotter ett syskon men idag har vi en harmonisk tjej och släppt tanken och vi har det bättre än nånsin hemma och vår dotter har massor av vänner och vi har ett söt katt som livar upp tillvaron

    Jag mår bättre än på länge

  • Äldre 7 Oct 20:55
    #13
    straw2008 skrev 2016-10-07 13:13:34 följande:
    Fast då får man ju garanterat ett barn ? 
    I kinamockaskogen.....
    Jag har hört att det är jättesvårt att adoptera nu förvriden och det är inte många länder som vill adoptera till Sverige. Dyrt är det oxå????
  • Äldre 7 Oct 20:56
    #14

    Alla ???? Är smileysar. Visste inte att dem inte funkade här.

  • Äldre 9 Oct 23:02
    #15
    korfu08 skrev 2016-10-07 20:54:54 följande:

    Var ledsen för några år sedan när jag förstod att vi inte kunde ge vår dotter ett syskon men idag har vi en harmonisk tjej och släppt tanken och vi har det bättre än nånsin hemma och vår dotter har massor av vänner och vi har ett söt katt som livar upp tillvaron

    Jag mår bättre än på länge


    Tack för att du skriver här! Uppskattar verkligen att du berättar hur du haft den och att du tagit dig igenom det. Det ger mig hopp inför framtiden. Vill ju såklart uppskatta det jag har oxå och inte förlora massa tid på att sörja ngt som inte kommer hända. Skall till psykolog nu i veckan och hoppas jag kan få ur mig lite där och få några bra råd. TACK<3
  • Äldre 10 Oct 06:11
    #16

    Humlebumsen det var så lite det tog tid att komma över men idag mår vi bra och dottern sörjer inte längre ett syskon. Hon har kompisar och är harmonisk och härlig tjej. Ingen av mina kompisar frågar om syskon.

    Lycka till Humlebumsen och skönt att mina ord kan va till hjälp för dig

Svar på tråden Fler som har sorg över att inte kunna få fler än ett barn?