• Anonym (Alla barn lika värda?­)
    Äldre 9 Oct 15:03
    17822 visningar
    97 svar
    +1
    97
    17822

    stor skillnad mellan fosterbarn och biologiska barn

    En familj i min bekantskapskrets har 2 fosterbarn (bor heltid) samt flera biologiska barn. Vad jag sett verkar det vara en bra familj som vill alla väl. Det som gör mig lite beklämd är att de biologiska barnen alltid bär dyra märkeskläder. Alltid har senaste telefonen, cykeln osv. Fosterbarnens kläder är alltid hela och rena men mamman köper dem på oftast på secondhand eller hittar dem på köp, byt och säljmarknader. Varför denna stora skillnad? Hon klipper fosterbarnen själv medan de biologiska barnen går till frissan... Jag tycker synd om barnen faktiskt. De måste ju känna av detta.

  • Svar på tråden stor skillnad mellan fosterbarn och biologiska barn
  • Anonym (Foste­rmamma­)
    Äldre 10 Oct 17:44
    #81
    Anonym (Norrland) skrev 2016-10-10 16:38:06 följande:

    Familjehem får oftast en helt otroligt låg omkostnad.

    Jag är familjehem själv, men diskuterat fram en skälig omkostnad för mina barn som bor.

    Men mitt första fam. barn jag hade, fick jag 2200:- i omkostnad för.

    Nu gör jag noll skillnad dock på mina fam barn och biologiska. Alla har fått likadana mobiler, har kläder från olika märken (beroende på vad de själva vill klä sig i), alla kommer få körkortet betalt, samma summa på julklappar osv..

    Men visst finns det de som gör skillnad (vilket man egentligen inte får göra)

    Barnen som fam placeras ska känna sig som en i familjen med allt vad det innebär.

    Skulle jag räkna på ören, så kostar mina fam barn långt mer än vad som utbetalas i omkostnad.

    Men jag gör det för att jag vill, och för att de finns i mitt hjärta.


    Oj, hur kommer det sig att du fick så oerhört lite? Nu har jag inte exakt koll på vad som är vad, men totalt får jag ca 10 000 kronor per barn.
  • Anonym (Famil­jehem)
    Äldre 10 Oct 20:48
    #82
    Anonym (Fostermamma) skrev 2016-10-10 17:44:19 följande:

    Oj, hur kommer det sig att du fick så oerhört lite? Nu har jag inte exakt koll på vad som är vad, men totalt får jag ca 10 000 kronor per barn.


    Oj?! Menar du att du får ca 10 000 i omkostnadsbidrag för varje barn? Låter i mina öron mycket och är definitivt inte vanligt. Det högsta jag haft är ca 6000 :- och få hade det barnet speciella behov som var kostsamma.
  • Anonym (Norrl­and)
    Äldre 11 Oct 15:48
    #83
    Anonym (Fostermamma) skrev 2016-10-10 17:44:19 följande:
    Oj, hur kommer det sig att du fick så oerhört lite? Nu har jag inte exakt koll på vad som är vad, men totalt får jag ca 10 000 kronor per barn.
    De sa att det var den summan som gällde, så jag hade inte så mycket att säga till om :)
  • Anonym (juli)
    Äldre 11 Oct 16:03
    #84
    Anonym (Norrland) skrev 2016-10-11 15:48:25 följande:

    De sa att det var den summan som gällde, så jag hade inte så mycket att säga till om :)


    Det finns förhandlingsutrymme. Precis som vid vilket annat jobb som helst.
  • Anonym (Alla barn lika värda?­) Trådstartaren
    Äldre 11 Oct 18:26
    #85

    Tack alla som lämnat synpunkter. Jag pratade med fostermamman igår kväll och jag är inte lika orolig längre.

  • Anonym (juli)
    Äldre 11 Oct 22:23
    #86
    Anonym (Alla barn lika värda?) skrev 2016-10-11 18:26:10 följande:

    Tack alla som lämnat synpunkter. Jag pratade med fostermamman igår kväll och jag är inte lika orolig längre.


    Det låter bra. Får man fråga vad hon sa?
  • Anonym (Herre­gud)
    Äldre 11 Oct 23:20
    #87

    Jag har gett mina barn ett sparande (måntaligt) sedan det föddes ca 500:- i månaden var.

    Vi har ett fosterbarn och med den ersättningen vi får för soc finns sparande inte alls med i budget.

    Det kanske inte är rättvist, men så ser det ut!

  • Anonym (Alla barn lika värda?­) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 09:26
    #88
    Anonym (juli) skrev 2016-10-11 22:23:07 följande:
    Det låter bra. Får man fråga vad hon sa?
    Hon förstod mina synpunkter och höll med i en del men förklarade att detta varit mer komplext än jag någonsin skulle kunna tänka mig. Många besked och beslut som dragit ut på tiden och en familj med flera olika personer med olika behov som ska fungera. Hon förklarade att fosterbarnen fortfarande höll på att landa i familjen fastän det gått så lång tid och ännu inte efterfrågat eller önskat något större materiellt sett. De är beredda på att den dagen säkert kommer och då hanterar de det efter de möjligheter som finns.
  • Äldre 12 Oct 10:12
    #89
    Anonym (Alla barn lika värda?) skrev 2016-10-12 09:26:13 följande:

    Hon förstod mina synpunkter och höll med i en del men förklarade att detta varit mer komplext än jag någonsin skulle kunna tänka mig. Många besked och beslut som dragit ut på tiden och en familj med flera olika personer med olika behov som ska fungera. Hon förklarade att fosterbarnen fortfarande höll på att landa i familjen fastän det gått så lång tid och ännu inte efterfrågat eller önskat något större materiellt sett. De är beredda på att den dagen säkert kommer och då hanterar de det efter de möjligheter som finns.


    Vill ge dig beröm för att du faktiskt frågade istället för att bara spekulera. De flesta går nog bara runt och tror illa om folk utan att de får chansen att luckra upp missförståndet.
  • Anonym (Alla barn lika värda?­) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 11:40
    #90
    Physalis skrev 2016-10-12 10:12:21 följande:
    Vill ge dig beröm för att du faktiskt frågade istället för att bara spekulera. De flesta går nog bara runt och tror illa om folk utan att de får chansen att luckra upp missförståndet.
    Tack. Ja. Det är nog det allra vanligaste. Vi drar våra slutsatser utifrån de intryck vi får.

    Och det är alltid svårt att ta upp känsliga saker med den det berör. Man vill inte såra någon eller hamna i konflikt. Och vem är jag att lägga mig i deras familj liksom?
  • ica
    Äldre 20 Oct 09:40
    #91
    Anonym (Alla barn lika värda?) skrev 2016-10-12 11:40:16 följande:
    Tack. Ja. Det är nog det allra vanligaste. Vi drar våra slutsatser utifrån de intryck vi får.

    Och det är alltid svårt att ta upp känsliga saker med den det berör. Man vill inte såra någon eller hamna i konflikt. Och vem är jag att lägga mig i deras familj liksom?
    Att fundera innebär inte att man lägger sig i. Det är först när man agerar.
  • Anonym (Wtf?)
    Äldre 20 Oct 10:55
    #92
    Anonym (Herregud) skrev 2016-10-11 23:20:50 följande:

    Jag har gett mina barn ett sparande (måntaligt) sedan det föddes ca 500:- i månaden var.

    Vi har ett fosterbarn och med den ersättningen vi får för soc finns sparande inte alls med i budget.

    Det kanske inte är rättvist, men så ser det ut!


    Hur kan ni inte ha råd? Bedömer du att din inkomst är viktigare?
  • Anonym (Norrl­and)
    Äldre 21 Oct 20:15
    #93
    +1
    Anonym (Wtf?) skrev 2016-10-20 10:55:38 följande:
    Hur kan ni inte ha råd? Bedömer du att din inkomst är viktigare?
    Driver du??
    Så klart man ser till sin egen inkomst och vad man gör med den..
    Eller lägger du ut pengar till behövande av din inkomst, säg 500-1000 kr i månaden? Arvodet vi fh får är lön, omkostnaden ska täcka barnens behov och just omkostnad..

    Folk som du ska bara vara tysta om ni inte själva gör det vi gör.
    Ni har slltid en åsikt, men gör sällan något för andra själva!!
  • Anonym (Alla barn lika värda?­) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 20:44
    #94
    Anonym (Wtf?) skrev 2016-10-20 10:55:38 följande:
    Hur kan ni inte ha råd? Bedömer du att din inkomst är viktigare?
    Att ta emot ett barn och göra det bästa möjliga utifrån hur situationen ser ut räcker.
  • Anonym (Famil­jehem)
    Äldre 22 Oct 13:17
    #95
    Anonym (Norrland) skrev 2016-10-21 20:15:53 följande:

    Driver du??

    Så klart man ser till sin egen inkomst och vad man gör med den..

    Eller lägger du ut pengar till behövande av din inkomst, säg 500-1000 kr i månaden? Arvodet vi fh får är lön, omkostnaden ska täcka barnens behov och just omkostnad..

    Folk som du ska bara vara tysta om ni inte själva gör det vi gör.

    Ni har slltid en åsikt, men gör sällan något för andra själva!!


    Bästa inlägget på länge. Mycket märkligt när människor hoppar på oss och kritiserar oss för så gott som allt. Det vi gör, eller inte gör, borde göra och inte minst hur vi gör! Och dessutom så är vi giriga människor som håvar in kulor på löpande band hur enkelt som helst. Men mest förvånande är att dessa människor som kan och vet precis hur allt ska vara inte själva lyfter ett enda finger för att göra NÅGOT själva.

    Men kritisera dem som försöker och faktiskt gör något är inga problem.
  • Anonym (Norrl­and)
    Äldre 22 Oct 20:54
    #96
    Anonym (Familjehem) skrev 2016-10-22 13:17:22 följande:
    Bästa inlägget på länge. Mycket märkligt när människor hoppar på oss och kritiserar oss för så gott som allt. Det vi gör, eller inte gör, borde göra och inte minst hur vi gör! Och dessutom så är vi giriga människor som håvar in kulor på löpande band hur enkelt som helst. Men mest förvånande är att dessa människor som kan och vet precis hur allt ska vara inte själva lyfter ett enda finger för att göra NÅGOT själva.

    Men kritisera dem som försöker och faktiskt gör något är inga problem.
    Jo det är knappt så man vågar säga till folk vad man gör...
    Jag lägger en bra större peng på mina xtra barn, än vad jag har i omkostnad. Samma summor på kläder, födelsedagar, julklappar, aktiviteter mm, MEN det räcker sällan då alla har åsikter om att man som du säger, gör det för pengarna.. Jag blir sååååå rik på det här. Not! :)
  • Anonym (Alla barn lika värda?­) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 15:59
    #97
    Anonym (Norrland) skrev 2016-10-22 20:54:05 följande:
    Jo det är knappt så man vågar säga till folk vad man gör...
    Jag lägger en bra större peng på mina xtra barn, än vad jag har i omkostnad. Samma summor på kläder, födelsedagar, julklappar, aktiviteter mm, MEN det räcker sällan då alla har åsikter om att man som du säger, gör det för pengarna.. Jag blir sååååå rik på det här. Not! :)
    Det är så ledsamt att ni som gör denna insats ska behöva brottas med folks åsikter såhär. Jag känner själv att jag fått mycket större förståelse för situationen dels av att jag pratade med mamman och dels av flera inlägg och reflektioner här.

    För egen del var det nog lite så att jag tyckte synd om barnen för det de råkat ut för och så hakade jag upp mig på den materiella orättvisan. Det var mer komplext än så.
Svar på tråden stor skillnad mellan fosterbarn och biologiska barn