• Linda2barnsmamma

    Ska sluta med p-sprutan. Hur gick det för er?

    Hej. Jag är helt ny här inne. Vet inte om jag valt rätt kategori eller så men jag testar .

    Nu är det så att min man och jag planerar att skaffa ett syskon till våra 2 flickor. Ska egentligen ta p-sprutan i november men har bestämt att vi ej ska ta den. Nu till min undran...

    Jag har haft sprutan (depo provera) innan båda flickorna , och båda gångerna jag slutat med sprutan så har det tagit 3 månader ca innan ja blivit gravid. Med andra ord så har jag blivit gravid snabbt båda gångerna efter sprutan. Så tror ni det går lika fort denna gång eller kan det vara helt motsatsen?

    Det blev långt men jag är så nyfiken på vad ni tror :)

  • Svar på tråden Ska sluta med p-sprutan. Hur gick det för er?
  • Wallstenskan

    Heeeej!
    Vilket sammanträffande. Jag startade precis en tråd där jag önskar få fler som kan följas åt efter att ha slutat med p-spruta och jagar plus på stickan.
    Vill också ha en "trea".
    Kanske skall avsluta min tråd och så kan vi pratas vid i din istället?

    Har tagit spruta i 5år men nu slutat.
    Den senaste tog slut i min kropp den 10September och nu den senaste veckan har hormonerna i kroppen löpt amok!
    Tog faktiskt ett gravtest i söndags, men icke!
    Är väl bara ovan vid kroppens alla signaler, har verkligen vart helt *död* med sprutan.

    Sååååååå härligt att höra att du de andra ggr blivit gravid så pass fort efter du slutat med sprutan.
    Du menar då 3mån efter att den senaste sprutan tagit slut i din kropp eller?

  • Linda2barnsmamma

    Hej. Ja så roooligt :) jag har bara haft den 1 år nu , innan p stav 3 år. Men alltid haft sprutan förr , innan båda barnen.

    Ja 3 månader från att den gått ur kroppen. (Som jag insåg att ja va gravid) . Men då va ja ju i vecka 9. Så borde blivit gravid första månaden då då? Haha inte tänkt på de innan... så va de med båda barnen.

    Så ska bli intressant o se hur de blir denna gång... :)

    Ja va roligt att ni ska börja Bebis verkstad nu då. Ja ja e livrädd för hur min kropp kommer reagera ... haha

    Men väldigt kul om man kan följas åt o stötta varandra i alla tankar och funderingar o ALLA symptom man kommer få sen ;)

  • Wallstenskan

    Oj!! Hoppas att jag har lika tur som du haft.
    Vill ha plus NU!

    Kommer du ihåg ifall du hann få någon mens innan du blev gravid?

    Min kropp visar alla möjliga symptom, löper helt amok!
    Men det är väl så när hormonera får leka rövare igen efter att ha legat i dvala så länge.

    Hur gamla är era barn?
    Vårt blir en "sladdis" kan man nog kalla det (om vi nu plussar).
    Har en dotter på 6år och en son som fyller 5år i Januari, det är bara 1½år på pricken mellan dem.
    Så nu blir det ju (förhoppningsvis) 5,5-6år mellan 2:an och 3:an.

  • Linda2barnsmamma

    Haha nja de tror ja inte ja hade. Ja hade magsjuka vet ja med andra så trodde ja va dålig i 2 månader .. ;) men ingen mens va ja kan minnas nån av gångerna... ja har alltid känt av ägglossning o mensvärk trots att ja har haft p sprutan... men min spruta går ut i nov. Så ett litet tag kvar innan vi kan påbörja.. tror de blir start i dec.. men blire innan så e de välkommet ;)

    Kroppen är märklig ;) vi har två flickor. Den yngsta fyller 5 idag och den äldsta blir 7 i februari. Så en sladdis här oxå.. vi själva är 26 o 27. Hur gamla är ni ? :) vart bor ni ?

  • Wallstenskan

    Åh härligt att vi har så lika barn i ålder! Glad

    Vi bor utanför Göteborg i Kungsbacka, ni då?

    Jag mår sjukt illa idag, har verkligen typ mensvärk eller nåt!
    Kommer ju knappt ihåg hur det känns.

    Fyller 33år den 9december så det hade vart såååå underbart att kunna plussa innan dess.
    Min man är lika gammal.

  • Linda2barnsmamma

    Ja visst är det. Sånna energiätare ;)

    Vi bor i norrköping. :)

    Ojdå.. kanske är nått på g nu då.. 4 veckor sen den fick ur typ va ? Lite tidigt en men vi håller tummarna .

    Ja vet bara att ja troligtvis får symptom som foglossning. . Hade en djävulsk foglossning redan från. 11 med sista. Så kommer väl med råge denna gång.. haha.

  • Livetsgång

    Jag hänger på här :)

    Har använt sammanlagt 3 st P-sprutor mellan Augusti 2015 t.o.m 11 Maj 2016 och därefter inga fler. 
    Hade P-stav innan dess, men hade ett helsike med just staven och blödde konstant i flera månader i samband med min Gastric bypass viktnedgång så därför fick jag min spruta och blödningarna slutade direkt dagen efter
    (Staven togs ut samtidigt som jag fick sprutan) :)

    Men nu är ju Sprutan helt ut ur spelet också.
    Den slutade ha sin verkan i Augusti 2016 och redan nu har jag fått min mens :O

    Är nu inne på 3:e dagen men mensen och har innan i veckan haft lite bruna flytningar innan den kom igång.

    Innan dess d.v.s förra helgen så bestämde sig jag och min sambo att påbörja vår barnverkstad och det va han som frågade om vi vill skapa familj :O Så vi har ju haft rätt roligt i sängen :) Redan två dagar efter allt roande i sänghalmen så började mina rosa/bruna flytningar och nu har min mens startat. Vad detta har för samband vet jag inte men känns som han på nått vis fick igång den här kroppen haha har både mensvärk och mens och magen den bara bubblar. Har även om jag tror det är rätt plats haft små stickande känsla vid båda äggstockarna efter roliga stunderna förra helgen.

    Både min och sambons sida är rätt fertila av oss.

    Har heller aldrig haft några biverkningar under eller efter min P-spruta utan har alltid mått bra och mår bra :)

    Så nu kan man ju bara hoppas :) Har läst så mycket negativt och tycker verkligen synd om de som fått vänta oändligt länge på sin mens :(

    Jag kan nog bara vara en av de lyckliga kanske där kroppen kommit igång på knappt 3 månader.

  • Linda2barnsmamma

    Hej. Välkommen :)

    Ja de låter verkligen som din kropp kommit igång. Ja blev ju gravid båda gångerna utan att min ägglossning eller mens kommit igår.. så de där är så individuellt.

    Hade oxå p stav i 3 år innan jag började åter med p-sprutan. Har tagit den 4 gånger och denna gång gå den ur kroppen i nov. Sen får vi se om ja har "tur" denna gång oxå eller Om ja får vänta nu. :(

    Men kul att vi blir fler här inne och kan följas åt o bolla lite tankar med varandra :)

  • Livetsgång
    Linda2barnsmamma skrev 2016-10-15 09:14:13 följande:

    Hej. Välkommen :)

    Ja de låter verkligen som din kropp kommit igång. Ja blev ju gravid båda gångerna utan att min ägglossning eller mens kommit igår.. så de där är så individuellt.

    Hade oxå p stav i 3 år innan jag började åter med p-sprutan. Har tagit den 4 gånger och denna gång gå den ur kroppen i nov. Sen får vi se om ja har "tur" denna gång oxå eller Om ja får vänta nu. :(

    Men kul att vi blir fler här inne och kan följas åt o bolla lite tankar med varandra :)


    Ja men ändå rätt kul att den kom igång efter att jag och sambon hade kul i sängen haha :) Men vem vet den kanske varit igång innan dess med men att jag ej då märkt av ÄL. brukar inte märka av ÄL nämligen.

    Jag har ju även lyckats bli gravid för många år sedan då jag även hade en enorm övervikt + mini-piller cerazette på detta men valet föll dock på en abort pga privata angelägenheter vecka 11 in i graviditet. Men har även haft 2 MF också trots preventivmedel och inte märkt av graviditet i sig förens en barnmorska kontrollerat att jag fick MF då på den tiden pga att jag fick enorma blödningar med klumpar och blev livrädd, kan ju bero på att jag fortfarande hade skydd och levde ett mer festligare liv.  Idag dricker jag ingen alkohol alls :)

    Äter även Apiforce, Folsyra och Rosenrot nu med :)

    Jag hoppas att jag är den som har turen med sig nu trots jag  läst allt negativt men jag hoppas inte för mycket heller iomed kroppen kan ju spela spratt om man letar efter alla former av symptom :P
  • Linda2barnsmamma

    Haha ja de e sant ;) kanske är meningen nu att det är er tur .. vissa känner ju inte av ägglossning som du skriver , men ja har känt av den under hela perioden med sprutan.. jättekonstigt då den ska "försvinna"..

    Ja var oxå med om en graviditet med cerazette när jag var bara 15 år gammal. Blev tyvärr en abort i v12 (då jag insåg att ja va gravid) , men jag insåg även att det inte skulle bli så bra när barn får barn.

    Men idag har ja två flickor , och med dom slutade jag med p-sprutan och blev gravid bara 1 1/2 månad efter den gått ur kroppen båda gångerna .. trodde ja va magsjuk i 2 månader då alla sagt att det skulle ta sån lång tid efter att kunna bli gravid...

    Men de finns dom som är väldigt fertila tydligen och det ska man va tacksam över , dock samtidigt lider jag verkligen med dom som försöker gång på gång utan framgång.. :(

    Har ni barn sen innan ? Hur gamla är ni? Om ja får fråga

Svar på tråden Ska sluta med p-sprutan. Hur gick det för er?