• Äldre 10 Oct 20:52
    6425 visningar
    8 svar
    8
    6425

    RS idag?

    Hej!

    Ny här på familjeliv. Behöver lite råd, har diverse funderingar.

    Ni om har barn som drabbades av RS-viruset som bebisar, hur ser det ut för era barn idag?

    Min son fick RS när han var drygt 2 mån.

    Sonen är snart 4 år, och då det går förkylningar drabbas han lätt av hosta/ blir rosslig väldigt lätt etc. (Han har "astmamask" med diverse mediciner att ta till vid behov.)

    Min fråga, ni som har barn som fick RS som bebisar, blir de lättare sjuka nu när de är något år äldre? Och hur yttrar det sig isf?

    Tacksam för svar.
  • Svar på tråden RS idag?
  • Äldre 10 Oct 22:36
    #1

    Min son fick RS när han var 4 månader och drabbades efter det av kraftig förkylningsastma. Under de första 1,5 åren efter RS-viruset fick vi åka in till sjukhuset ett flertal gånger och vi hade även andningsmask och olika mediciner hemma. Han brukade vara förkyld med andningspåverkan och hosta ca 4 ggr/år. I takt med att han blev äldre blev besvären av förkylningsastman allt mindre och nu när han är 9 är det två år sedan vi behövde medicinera honom sist men vi kan fortfarande få ventoline utskrivet vid behov. Nu mera har han en till två förkylningar per år.

  • Äldre 10 Oct 23:15
    #2

    Tack för svar!

    Sonen får just andningspåverkan vid förkylningstider. Rosslig, snuvig.  Håller jag honom hemma så fort symptomen visar sig räcker en till två vabdagar. Har jag inte sonen hemma när jag märker av symptomen, så blir hans andningspåverkan bara sämre. Vabben blir längre...

    Har en chef som tycker att mina barn är stora (6 års, och sonen med RS, snart 4 år. ) Ja, de är stora, men hon sa idag att de inte ska borde bli sjuka längre.

    Har typ inga vabdagar med dottern, men sonen åker ju på förkylningar.

    Vad ska jag göra?  

  • Caramb­olan
    Äldre 10 Oct 23:20
    #3

    Det finns väl inte så mycket du kan göra, annat än att se till att barnets andra förälder tar hälften av vabben. Låter klokt som du redan gör att mota förkylningar med tidig vila istället för att barnet sliter ut sig och blir jättesjukt, så har vi också gjort med våra barn.

  • Äldre 10 Oct 23:39
    #4

    För mig naturligt att låta sonen bli frisk så fort som möjligt. Tänker på mina barns välbefinnande först och främst. Trist med kollegor och chef som klagar på vab.. Som om jag tycker om att se mina barn sjuka...

  • Äldre 11 Oct 09:58
    #5

    När min son blev förkyld låg hosta och andningspåverkan kvar i flera veckor. Det räckte ofta med att han blev lite snuvig för att förkylningsastman skulle komma. Han var naturligt vis hemma de dagar han hade feber och allmäntillståndet var påverkat men i övrigt var han på förskolan och de gav honom hans medicin där.

  • Äldre 11 Oct 21:05
    #6

    Vår dotter fick RS viruset när hon var 5 månader. Vi låg inne på Drottning Silvias i 7 dagar. Hon var riktigt dålig.

    Första förkylningen efter detta blev jätte jobbig och satte sig på andningen. Vi fick söka akut och hon fick inhalationer. Andra och tredje förkylningen samma sak. Då fick vi diagnosen förkylningsastma.

    Idag är dottern 2 år och varje förkylning är väldigt påfrestande för henne och långvarig!

  • Äldre 11 Oct 21:20
    #7

    Min dotter fick RS-virus när hon var åtta veckor. Vi var inlagda på barnsjukhuset med adrenalin och syrgas i fyra dagar. Nu är hon en pigg och frisk tjej som snart fyller sex år. När hon var liten var hon kanske lite oftare sjuk än vad hennes storasyster var vid samma ålder, men nu är hon sällan sjuk. Hade ca fem vabdagar för henne förra året.

  • Äldre 13 Oct 21:02
    #8

    Tack för alla svar!

Svar på tråden RS idag?