• SandraS23

    Min 9 månaders sover inte hela natten, vad ska jag göra?

    Min snart 9 månaders flicka vill inte somna om på natten. Jag har slutat amma sen 1 månad tillbaka och innan dess åt hon mellan 1-2 gånger per natt. Hur vänjer jag av henne vid detta nu att det inte blir någon mat mitt i natten? Har i en månads tid gett henne ersättning men känner att det inte är hållbart för hon "ska" ju klara sig utan mat nu. vaknar hon innan jag går och lägger mig runt 22 får hon en flaska välling. Tips och råd mottages gärna.

  • Svar på tråden Min 9 månaders sover inte hela natten, vad ska jag göra?
  • Fru Ve

    Är det viktigt för dig att hon inte ska äta på natten eller tänker du mer att det "ska" vara så? Mina barn har ätit på natten mycket längre än så. Jag tyckte det var enklast att ge dem så fick vi alla sova sen.

  • SandraS23

    Hur länge åt dina? När/Hur slutade dina? Nej egentligen vet jag inte om det är viktigt om hon äter eller ej eller om det just är att det ska inte vara så. Mitt första åt nog till hon var runt 8,9 månader men min andra slutade tidig och med 3.e nu är det ju snart 9 månader. Tror mycket att det är BVC som säger och tycker som påverkar kanske?

  • Athena86

    Min snart 10 månaders son äter en gång på natten, mellan 02.30 och 05.00. Får då ersättning!

    Går inte att få honom att somna om utan maten.

    Jag tror dem slutar äta på natten när dem är redo, att helt plötsligt sover dem hela nätter! Tror det bästa är att vänta ut, finns ju tydligen ett behov både av din dotter och min son att få det där nattmålet och det kommer ju inte vara förevigt : )

  • SandraS23
    Babyfeber skrev 2016-10-11 14:31:52 följande:

    Mina är 1,5 och äter fortfarande på natten


    Skönt att höra att jag inte är ensam om det. Enligt bvc så "ska" det inte vara så sa de till mig. Jag skapar mer problem om jag tar till ersättning eller välling så känner mig rätt kluven. Tack för stöd.
  • SandraS23
    Athena86 skrev 2016-10-11 20:55:23 följande:

    Min snart 10 månaders son äter en gång på natten, mellan 02.30 och 05.00. Får då ersättning!

    Går inte att få honom att somna om utan maten.

    Jag tror dem slutar äta på natten när dem är redo, att helt plötsligt sover dem hela nätter! Tror det bästa är att vänta ut, finns ju tydligen ett behov både av din dotter och min son att få det där nattmålet och det kommer ju inte vara förevigt : )


    Min lilla vaknar en gång innan jag lägger mig och sen en gång framåt 04 det är nog som du säger de behöver det men som jag kommenterade någon annan att enligt bvc "ska" det inte vara så utan jag skapade mig mer problem uttryckte hon det.
  • Babyfeber
    SandraS23 skrev 2016-10-12 06:31:03 följande:
    Skönt att höra att jag inte är ensam om det. Enligt bvc så "ska" det inte vara så sa de till mig. Jag skapar mer problem om jag tar till ersättning eller välling så känner mig rätt kluven. Tack för stöd.
    Strunta i vad BVC säger och fortsätt ge barnet mat :)
  • Litet My
    SandraS23 skrev 2016-10-12 06:31:03 följande:
    Skönt att höra att jag inte är ensam om det. Enligt bvc så "ska" det inte vara så sa de till mig. Jag skapar mer problem om jag tar till ersättning eller välling så känner mig rätt kluven. Tack för stöd.
    Strunt i BVC!! De är om man har otur inte riktigt kloka utan tillbaka på 50 talet någonstans. Fortsätt mata om hon sover gott av det,9 månaders är dessutom ofta mitt i sin separationsfas och vaknar ofta och blir oroliga av det.
  • Venne

    Min var också över året innan det funkade. Fanns inte en chans vid 9 månader. Håller med om att BVC inte alltid vet vad de snackar om. De ville att min dotter skulle ha barnpsykolog för att hon inte sov hela nätterna vid typ 3 månaders ålder. Idioti.

  • Galia

    Ta Bvc med en nypa salt. Det är en frivillig verksamhet och man behöver inte berätta allt. Om de frågar hur barnet sover så kan du ju bara svara att det går bra utan att gå in på detaljer. Barn är olika och du känner vad som passar er. Att ge mat en gång per natt kan du leva med låter det som

  • Physalis

    Strunta i BVC om du inte känner att hon är redo.

    Om du vill avänja så gjorde jag följande:

    Jag testade att erbjuda napp vid varje uppvak till min dotter när hon skulle avänjas. Antingen fungerade det direkt och hon somnade om, var hon fortfarande ledsen så matade jag. Efter kanske 4 dagar fungerade nappen varje uppvak.

  • SandraS23

    Tack alla för stöd och skönt att veta/höra att fler än jag tycker si sådär om BVC de tycker mer än de vet verkar det som emellanåt.

  • Fru Ve
    SandraS23 skrev 2016-10-11 14:30:06 följande:

    Hur länge åt dina? När/Hur slutade dina? Nej egentligen vet jag inte om det är viktigt om hon äter eller ej eller om det just är att det ska inte vara så. Mitt första åt nog till hon var runt 8,9 månader men min andra slutade tidig och med 3.e nu är det ju snart 9 månader. Tror mycket att det är BVC som säger och tycker som påverkar kanske?


    Mina har ätit jättelänge på natten, typ i 2 år var. Anledningen var att vi ansåg det enklare än att ta striden. Jag gjorde i ordning en termos på kvällen och sen vällingpulver färdigt i flaskan så jag kunde göra i ordning det på natten utan att ens gå upp. Hade också barnen i min säng för enkelhetens skull. Vi sov bra allihopa. Jag vet att barnen inte "behöver" äta på natten efter en viss ålder men det har aldrig känts viktigt för mig. När de blev större var det rätt lätt att avvänja dem vid det. Jag har aldrig frågat BVC om de anser det lämpligt eller ej för det är ju mina barn. Väntar tredje barnet nu och planerar göra likadant =)
Svar på tråden Min 9 månaders sover inte hela natten, vad ska jag göra?