• MorsaX2

    Misstänker att min son har högfungerande Autism.

    Jag har misstänkt detta i ett par år.

    Men vi ville först utesluta att det inte enbart hade med talet att göra. Så hörseltest och Logoped började vi med. Men nu vid 4 års ålder så förstår jag att det är något mer. BVC skickade remiss till barnpsykolog för utredning, då hon reagerade mycket vid sista besöket. Förskolepersonalen har reagerat.

    Jag kan punkt upp lite saker som anses avvikande.

    *Talet, är väldigt sen. Talar om sig själv i tredje person(säger ex. "Pojken fick ont", när han slår sig) svårt med hela meningar. Några få kan han. Sista tiden har han dock sagt meningar, men det låter som han har tagit dom från barnprogram eller från andra barn. Han har liksom en annan dialekt just med dom meningarna.

    *Mat, suck! Jag kan räkna på en hand vad han äter. Inget får blandas! Han smakar aldrig på något nytt. Svälter sig hellre. Smöret måste vara på en viss sida av brödet. Han älskar pizza med kebabsås på. Men om såsen kommer på burk bredvid istället för på, så går han iväg och vägrar titta på den även ifall jag häller på den efter.

    *Det sociala funkar inte alls. Klarar inte av lekar med turordning. Leker inte med andra barn. När han väl försöker så tycker andra barn han är jobbig. Han vet inte hur han ska bete sig socialt. Klarar inte av för stora barngrupper. Förskolan larmar om detta.

    *klarar inte av förändringar, kan få nästan som panikångest om vi åker och handlar innan vi åker till det stället han trodde. Jag måste vara tydlig med vad vi ska göra steg för steg. Det gäller allt. Han klarar inte av nyköpta kläder han aldrig haft på sig. Blir panikslagen när vi ska byta från keps till mössa. Men när man väl fått på han den så går det över, fast då är det likadant när man ska byta från mössan till kepsen.

    *är svår att få kontakt med ibland, som att han inte hör.

    Men det som talar emot är att han är en väldigt kramgo och kärleksfull kille som gillar närhet. Rätt känslig och ängslig. Det gör så ont i mig när jag märker att han mår dåligt över sitt beteende. Han bröt ihop på förskolan när han vart i konflikt med ett barn(som han bet!) och sa " kan inte prata!". Han är väldigt intelligent när det kommer till det räkna och tekniska saker. Han lärde sig det engelska alfabetet lång före ett ord på svenska.

    Hur är era barn som faktiskt har fått denna diagnosen?

  • Svar på tråden Misstänker att min son har högfungerande Autism.
  • lillehusetiskogen

    vi är just nu under utredning och min 6åring har med största sannolikhet högfungerande autism. Det du beskriver är mycket "värre" än vad min son har... 

    min son är 6 år, väldigt verbal, alltid varit. har problem med det sociala samspelet, blir ofta osams med andra barn och även vuxna. Han gillar inte beröring om det inte är på hans villkor. Förändringar tar hårt på honom men han är rätt så flexibel i övrigt. 

    Men, sen så är det ju så att barn inom autism spektra är unika. Ingen är den andra lik och alla delar behöver inte stämma in. Mitt barn fungerar tex väldigt bra i hemmamiljö, men inte så bra på förskolan/skolan. Det är till hans fördel att han kan fungera bra i vissa miljöer. 

  • MorsaX2

    Så är det med min son med. Hemma har jag inga direkta problem förutom maten. Gäller även hos sin farmor och farfar som han ofta är hos. Men när det är "för mycket" och på okända platser så blir det värre. Hans utbrott går ofta lätt över om man gör på rätt sätt och har tålamod.

    Sedan är det perioder.. Alla är vi ju olika även som personer generellt. Ska bli skönt att kunna få lite tips och råd på hur jag ska göra för att underlätta för honom. Känns som allt ska ta sådan tid och jag vill göra rätt innan.

  • Anonym (Hilda)
    MorsaX2 skrev 2016-10-12 12:24:22 följande:

    Jag har misstänkt detta i ett par år.

    Men vi ville först utesluta att det inte enbart hade med talet att göra. Så hörseltest och Logoped började vi med. Men nu vid 4 års ålder så förstår jag att det är något mer. BVC skickade remiss till barnpsykolog för utredning, då hon reagerade mycket vid sista besöket. Förskolepersonalen har reagerat.

    Jag kan punkt upp lite saker som anses avvikande.

    *Talet, är väldigt sen. Talar om sig själv i tredje person(säger ex. "Pojken fick ont", när han slår sig) svårt med hela meningar. Några få kan han. Sista tiden har han dock sagt meningar, men det låter som han har tagit dom från barnprogram eller från andra barn. Han har liksom en annan dialekt just med dom meningarna.

    *Mat, suck! Jag kan räkna på en hand vad han äter. Inget får blandas! Han smakar aldrig på något nytt. Svälter sig hellre. Smöret måste vara på en viss sida av brödet. Han älskar pizza med kebabsås på. Men om såsen kommer på burk bredvid istället för på, så går han iväg och vägrar titta på den även ifall jag häller på den efter.

    *Det sociala funkar inte alls. Klarar inte av lekar med turordning. Leker inte med andra barn. När han väl försöker så tycker andra barn han är jobbig. Han vet inte hur han ska bete sig socialt. Klarar inte av för stora barngrupper. Förskolan larmar om detta.

    *klarar inte av förändringar, kan få nästan som panikångest om vi åker och handlar innan vi åker till det stället han trodde. Jag måste vara tydlig med vad vi ska göra steg för steg. Det gäller allt. Han klarar inte av nyköpta kläder han aldrig haft på sig. Blir panikslagen när vi ska byta från keps till mössa. Men när man väl fått på han den så går det över, fast då är det likadant när man ska byta från mössan till kepsen.

    *är svår att få kontakt med ibland, som att han inte hör.

    Men det som talar emot är att han är en väldigt kramgo och kärleksfull kille som gillar närhet. Rätt känslig och ängslig. Det gör så ont i mig när jag märker att han mår dåligt över sitt beteende. Han bröt ihop på förskolan när han vart i konflikt med ett barn(som han bet!) och sa " kan inte prata!". Han är väldigt intelligent när det kommer till det räkna och tekniska saker. Han lärde sig det engelska alfabetet lång före ett ord på svenska.

    Hur är era barn som faktiskt har fått denna diagnosen?


    Min son som är något lite äldre än din har autism och problem med samma typer av saker som din. Han är också väldigt teknisk mysig och kramgo och kärleksfull när han är i balans. Gå inte på myten att det är ett motsatsförhållande mellan att vara kärleksfull och att ha autism. Man kan ha problem med det också men det hör inte till autismkriterierna. Vi som föräldrar har ett jätteansvar i att lära dem att hantera och tolka sina känslor istället för att bli rädda för dem (då de blir överväldigande) och undertrycka alla känslor eller uttrycka dem fel.
  • Litet My

    Sådär ganska exakt var min son också förutom med maten, han fick "Autismliknande tillstånd" vid 3,5 år. Varför tycker du att det talat emot att han är kramig och go? Det är inget med Autism som säger att man inte skulle kunna vara det.

  • Pisu

    Min son är snart 6 år och vi fick veta att han har autism och ADHD när han var 3,5 år. Vi har kämpat mycket med honom och hans största problem är ljudkänsligheten. Den skapar mycket problem för honom och för oss, men vi kämpar på. Homeopatin har hjälpt honom mycket på den fronten. Annars är han mycket go och kärleksfull. Han gillar att pussas och kramas och han bara ÄLSKAR människor. Det bästa han vet är att få besök eller hälsa på folk. Om han fick bestämma skulle han samla alla människor hemma hos oss och aldrig släppa iväg någon :))) 
    Jag skulle vilja rekomendera en bok till er som har autistiska barn, eftersom den kan hjälpa en mycket, att förstå sig på dessa barn eftersom den är skriven av en som har levt med Asberger i hela sitt liv:
    www.arcwestcentral.org/pdfs/Congratulations!%20Your%20Child%20is%20Strange.book%20about%20autism%20by%20person%20w%20autism.pdf

    Den är så bra! Jag hoppas att ni får nytta av denna bok.

  • Anonym (Barnskötare)

    Jobbar på fskola men även jobbat som personlig assistent och stött på många olika typer av barn och olika "grader" av autism.

    Upplever nog alla som kramgoa men även där i olika grader.

    Detta låter som ett barn inom "Autism spektrat"

    Och vad bra att Bvc och förskola har reagerat. Ju tidigare man får stöttning och medel för att göra ena barns omgivning mer hanterbar, desto bättre.

    Vi har resurs på min arbetsplats till de barn som visar samma beteende som din son. De har hjälpt dom att utvecklas enormt.

    Stå på er om ni känner att det inte står rätt till!

  • MammaMagdaa

    Oj.. låter nästan som min dotter som är 4, blir 5 i september. Kanske lite duktigare med talet. Har även jag startat en tråd om det.

    Vi ska påbörja en basutredning som psykologen kallade det i maj..
    ingen aning om vad det innebär..

  • Anonym (Elisabeth)

    Jag har en flicka med asperger, vet inte hur lika det är "högfungerande autism", men både är ju inom autismspektrum i alla fall.

    Det jag vill säga som några andra också sagt är att man inte behöver ha svårt med fysisk närhet för att man har autism. Inte heller att han är ängslig, känslig eller intelligent är något "konstigt" för en person med autism.

    Hos mitt barn upotäcktes det mycket senare än hos ditt men det hon framför allt har svårt kring är:

    Automatiseringen - att göra saker bara för att man ska

    Förändringar - inte i detaljer med att exakta rutiner ska följas utan mer att byta från en altivitet till en annan eller om det inte blir som hon tänkt sig, tex vikarie i skolan

    Läsa det sociala spelet (se det som inte sägs) och förstå/acceptera sociala konsekvenser

    Är mycket ljudkänslig och har svårt att sortera bort intryck och blir mycket trött av att vistas i miljöer med mycket intryck.

    Mitt barn var väldigt tidig med talet och hade tidigt en utvecklad språklig förmåga. Hon har väldigt lätt att lära sig nya teoreriska saker (som språk, matte mm), hon är mycket kreativ och praktiskt duktig (teckning, slöjd, lista ut tekniska lösningar), tycker mycket om sociala sammanhang om det är personer hon känner, har aldrig haft problem med beröring (kramgo i ditt barns ålder). Hon hade mycket kompisar som liten -till 10-årsåldern ungefär (övergången från leka till hänga). Hon hade aldrig problem med turordning eller att samsas med andra barn.

    Personer inom autismspannet kan vara ganska olika individuellt. Jag rekommenderar utredning, oss har det hjälpt mycket.

  • Anonym (Mona)

    Min son med autism är kramgo, känslig och ängslig. Oroar sig både för sig själv och andra och bryr sig om andra fast han inte alltid förstår hur man ska utrycka det eller bete sig. Det motsätter inte alls autism.

    Min son har också alla andra beteenden du beskriver ;)

Svar på tråden Misstänker att min son har högfungerande Autism.