• eja091

    Tjat om syskon

    Jag och min sambo fick barn för snart ett halvår sen.. vi hade det väldigt jobbigt i början pga förlossningsdepression. Och vi känner nog att vi vill nog bara ha ett barn. Det gick inte ens 2 veckor efter förlossningen så börjar folk o tjata om unge nummer 2! Speciellt sambons kompis, han säger att vi måste skaffa en till, det är ju själviskt av er annars. Jag vet inte hur många man säger nae det blir inga fler till. Seriöst, hur f*n får man folk att sluta o lägga sig i och tycka ditt och datt?!

  • Svar på tråden Tjat om syskon
  • elinlinnea

    Känner igen mig i det du skriver. Fruktansvärt irriterande när folk ska lägga sig i. Vi hann knappt komma hem med vår son innan frågorna om nästa kom på tal.

  • eja091
    elinlinnea skrev 2016-10-13 22:48:08 följande:

    Känner igen mig i det du skriver. Fruktansvärt irriterande när folk ska lägga sig i. Vi hann knappt komma hem med vår son innan frågorna om nästa kom på tal.


    Ja man kan ju tycka att folk borde bekymra sig om sina egna liv istället för andras..
  • elinlinnea
    eja091 skrev 2016-10-13 22:59:52 följande:

    Ja man kan ju tycka att folk borde bekymra sig om sina egna liv istället för andras..


    Kan inte förstå intresset..har aldrig själv känt behovet av att tjata fram ett syskon ur någon. Haha.

    Ännu värre är det när personer som inte har barn ska berätta att "man ska inte göra så" "när jag blir förälder kommer jag inte...."
  • eja091
    elinlinnea skrev 2016-10-13 23:03:01 följande:

    Kan inte förstå intresset..har aldrig själv känt behovet av att tjata fram ett syskon ur någon. Haha.

    Ännu värre är det när personer som inte har barn ska berätta att "man ska inte göra så" "när jag blir förälder kommer jag inte...."


    Ne verkligen inte jag heller, självklart får folk fråga om det blir syskon. Men de ska acceptera svaret sen och gå vidare. .. Mmm verkligen! Det riktigt kryper i mig när sambons kompis där håller på, han har väldigt mkt o säga till om om uppfostran osv.
  • Linnis92

    Förstår precis. Jag och sambon har sagt att det inte kommer bli några fler barn. Vi har en flicka gemensamt och så har han en son sedan tidigare vars mamma gått bort när sonen var spädbarn så jag ser sonen som min egen. Men folk kan inte fatta. "Du kommer ångra dig! Du är så ung" visst jag är ung - 24 - men min sambo är 34 och han känner att han "börjar bli för gammal" och det måste ju respekteras. Sen har vi ju faktiskt TVÅ barn, men bara för att jag inte burit den första så är det som att han inte räknas. "Jamen, ska du bara ha ett barn då?" Nej, jag har två! Blir så jävla less på folk.

  • Scoops

    Ush... har aldrig förstått när folk säger att det är "egoistiskt" att inte skaffa syskon till sitt barn. Precis som att ett barn inte kan ha andra jämngamla nära relationer liksom, typ kusiner eller bästa vänner osv. VARFÖR ska det vara så jäkla viktigt med syskon? (Förstå mig inte fel, det är jättefint och värdefullt att ha syskon, men varför måste man tvinga fram det om föräldrarna bara inte vill eller orkar med fler barn?)

    Förr i världen skaffade man ju många barn av många anledningar: typ brist på preventivmedel och att hälften ändå dog. Men idag behöver man väl ändå inte?

  • Toppitoppen129

    Nästa gång nån kommer med en sån kommentar, ta på dig din allvarligaste min, titta personen rakt i ögonen och säg: "Tack så jättemycket för din input, jag ska veeeerkligen låta dina åsikter bestämma över mitt liv och min familj". Personen ifråga brukar då bli sur och hävda att denna bara vill "hjälpa till". Det är då ett ypperligt tillfälle att påpeka att du inte lägger sig i dennes förehavande och du uppskattar att få göra dina beslut själv. Funkar jättebra för det mesta ;). Min syrra har en förmåga att lägga sig i, för ja hon bryr sig, men det innebär inte att jag vill ha hennes "tips" på hur jag träffar kärleken i mitt liv eller hur många barn jag ska skaffa mig. Till slut körde jag ovanstående på henne och då verkade poletten äntligen trilla ner.

  • korfu08

    Det är idiotiskt med folk som frågar när man ska skaffa nr 2 man kanske bara får ett barn och man kanske bara vill ha ett barn vi har hört mycket kommentarer under åren som avtagit nu när dottern är stor och vi har bara ett barn av olika anledningar

  • Physalis

    Det bästa är nog att inte ta diskutionen eller avslöja ens tankar om ämnet.

    Svara med icke-svar typ

    "Jaha säger du det?"

    "Ok då vet jag vad du tycker om saken.."

    "vilken suuperintressant åsikt, det ska jag fundera över någon dag."

    "Ook..."

    "Jaha?"

    "vilken tur att jag bestämmer sånt själv"

    "Mhm.."

    "Vet du vad? Jag känner en riktigt jobbig typ som alltid ska lägga sig i och försöka styra mina livsval, har du något tips om hur man kan hantera det?"

    Eller om man vill vara lite extra barnslig "ok, intresseklubben antecknar.."

    Om någon var sådär jobbig hade jag sagt ifrån på skarpen tillslut, vem orkar höra på någons oombedda tyckanden om ens liv hela tiden?

  • korfu08

    Varför ens fråga andra om sånt ? Tycker det är fräckt. Sånt frågar man inte folk om. Det måste finnas annat att PRATA om

Svar på tråden Tjat om syskon