• blue raul

    Affektanfall/ Breathholding spell

    (Visste inte var jag skullelägga tråden, är ju ingen sjukdom..)

    Jag har ett barn på snart 3 år som fick sitt första affektanfall när hon var 2,5 år. Hon har haft 3 anfall på 4 månader. Inte så ofta alltså.

    Jag undrar om det finns någon annan med barn här som började få anfall såhär sent och som har det sällan??

    Allt info jag hittar är om barn som får det när dom är några månader bara. Och ofta flera anfall i veckan.

    Kan dom komma att bli värre/komma oftare? Ofta går dom ju över i 3-4 års ålder och hon har precis börjat få..?

    Är så glad att det bara händer någon gång ibland..

    Hon får anfall när hon gjort sig illa. Krampar då och svimmar.

  • Svar på tråden Affektanfall/ Breathholding spell
  • Mamma76

    Hej. Nyare forskning visar att breath-holding spell oftast kommer för barn som har trakeomalaci eller bronkomalaci. Om hon har astma-symptom dessutom så kan det hända att hon är feldiagnosticerad och inte har astma men malaci.

    Om hon har astmasymptom som blir värre och värre, så kan hon ha en vascular ring runt trakea som ger trakeomalaci.

    Vår son har trakeobronkomalaci och har stora problem med breath-holding spells.

    Vår erfarenhet är att anfallena hänger ihop med trotsåldern och hur bra han mår för övrigt. Nu är han nästan tre år och anfallen har slutat för att han har lärt sig hur han ska stoppa dom själv. Tidigare hade han anfall nästan varje dag.

Svar på tråden Affektanfall/ Breathholding spell