• Domesticgoddess

    "Besvärliga" gäster

    Jag är i stort behov av inspiration till en kommande middagsbjudning. Utav fyra gäster är en vegetarian (äter inte fisk/skaldjur heller) och en laktosintolerant, resterande två och jag själv äter allt.

    Vad tusan kan jag bjuda på? Det enda jag kan komma på är tapas el meze men är egentligen sugen på att göra en mer traditionell trerätters.

    Jag älskar att laga mat så tidsåtgång (och kostnad) är mindre viktigt. Alla förslag mottages tacksamt :)

  • Svar på tråden "Besvärliga" gäster
  • Kvinna68

    Bra bas är en god sallad. Tex ruccola, spenatbladx körsbärstomater, svarta bönor i en liten skål bredvid.
    Gärna tamari på bordet , pumpakärnor, sesamfrön.....

  • Kvinna68

    Rostbiff funkar förde flesta
    Potatissallad (fransk?)
    Kokta kalla potatisar , olja, vinäger? kapris, (senap?)

  • Virvlande89

    Att använda laktosfria produkter i all mat är ju inga större problem. Sen finns det ju några alternativ att välja mellan: antingen är all mat vegetarisk, eller så gör du separat mat till vegetarianen. Du kan göra förrätt och kanske efterrätt vegetariska för alla, men ha alternativ till huvudrätten.

    Förslag på vegmat:

    Rödbetsbiffar, servera med ugnsrostade rotfrukter och en kryddig vegyoghurtsås.

    Veg. Pannacotta med agar agar eller gelesocker multi (innehåller pektin istället för gelatin och är superenkelt att använda) och havre/soya/mandelmjölk.

    Spenat/broccoli/tomatsoppa (finns ju massor av soppor som funkar)

    Linsgryta/soppa/biffar

    Veg. Lasagne med pasta utan ägg, tunnskivad zucchini eller bönpasta (kan fyllas med spenat, broccoli, en god tomatsås med bönor eller linser osv)

    Om du ska använda dig av så kallade köttsubstitut bör du tänka på att de flesta quornprodukter innehåller ägg, men det finns de utan. De behöver ofta kryddas mer än kött och filéer och bitar tjänar oftast på att få ligga i en marinad i några timmar. Detta gäller i min mening iaf quorn, soya och tofu. Har inte testat de nya oumpf-produkterna och är osäker på vad det egentligen är. :P men vet att det uppskattas av många vegetarianer.

    Det var det jag kom på nu iaf. Hoppas att du kommer på något bra. :)

  • Dixie
    Virvlande89 skrev 2016-10-19 08:03:19 följande:

    Att

    Förslag på vegmat:

    Rödbetsbiffar, servera med ugnsrostade rotfrukter och en kryddig vegyoghurtsås.

    Veg. Lasagne med pasta utan ägg, tunnskivad zucchini eller bönpasta (kan fyllas med spenat, broccoli, en god tomatsås med bönor eller linser osv)

    Om du ska använda dig av så kallade köttsubstitut bör du tänka på att de flesta quornprodukter innehåller ägg, men det finns de utan. De behöver ofta kryddas mer än kött och filéer och bitar tjänar oftast på att få ligga i en marinad i några timmar. Detta gäller i min mening iaf quorn, soya och tofu. Har inte testat de nya oumpf-produkterna och är osäker på vad det egentligen är. :P men vet att det uppskattas av många vegetarianer.

    Det var det jag kom på nu iaf. Hoppas att du kommer på något bra. :)


    Gästerna var vegiterianer, så då äter man väl mjölkprodukter/ägg?!
  • Virvlande89
    Dixie skrev 2016-10-19 08:38:51 följande:

    Gästerna var vegiterianer, så då äter man väl mjölkprodukter/ägg?!


    Det beror på, alla vegetarianer är inte ovo-lakto-vegetarianer (äter ägg och mjölkprodukter), även om det är väldigt vanligt. Det bästa är ju att fråga gästen vad som är okej. :) jag förutsatte bara att han/hon kanske inte åt det och gav förslag därefter. Behöver inte anpassningarna göras är det lätt att använda det man brukar istället (typ vanlig yoghurt).
  • MammaBella

    Förrätt:

    Ceasarsallad:
    Romansallad, tärnat stekt sidfläsk, hemgjorda krutonger på surdegsbröd hemgjord ceasardressing (utan sardeller) parmesanost och klyftade romanticatomater.
     Vegalt. Avokado istället för sidfläsk

    Varmrätt:
    Getostfylld baconlindad kyckling med rostade rödbetor och palsternacka, rostade pinjenötter kall vitlökssås (gjord på laktosfri crème fraiche) och ruccolasallad 

     Vegalt: Getostgratinerad portabellosvamp
    Till laktosintollerant: Kolla om personen tål getost (har förstått att vissa klarar av det) annars fyll kycklingen med Valio Eila laktosfri creme cheese vitlök 23%

    Efterrätt:
    Tarte tatin på päron med hemgjord kardemummaglass (gör på laktosfri grädde)

    Hade någon bjudit mig på detta hade jag blivit lycklig :)

Svar på tråden "Besvärliga" gäster