• Snögubbe

    Bjuda barnfamiljer på middag

    Jag är själv barnlös men ska bjuda över tre vänner med familj på middag. Barnen är 4, 2, 1,5 år (plus två bebisar, men där får föräldrarna ordna mat).
    Det vore skönt att bara behöva laga en rätt men finns det nåt som alla äter? Alltså både barn och vuxna. Funkar taco i den åldern? Eller quesedilla? Eller en gryta? Kan självklart ha fiskpinnar i frysen om det skulle krisa men det vore som sagt skönt att bara laga en middag ????
    Tips?

  • Svar på tråden Bjuda barnfamiljer på middag
  • Lia4

    Klart de kan äta det ni äter. Visserligen finns det föräldrar som tror att barn inte kan äta allt men då får dom väl ta med sig specialmat själva. Skulle aldrig laga någonting annat än det som bjuds. Våra fyra har alltid ätit det vi ätit. Så ta vad du vill ha :)!

  • Poledra

    Tror tacos funkar utmärkt! Det är bra med sån mat där man kan välja själv vad man vill ta (tycker mina barn iaf).

  • Duckan

    De flesta barn verkar gilla tacos, onödigt mycket meck med det dock om du ska laga annat åt de vuxna.
    Hemma hos oss har det alltid funkat med makaroner och Felix köttbullar till alla barn. (Yes, vi köper dessa äckliga färdiga köttbullar och har i frysen).
    Pizza brukar också kunna slinka ner.

  • Dixie

    Vi har aldrig gjort särskild mat till barnen, det räcker att göra en rätt tycker jag! Tacos låter ju som ett bra val, då kan alla välja de tillbehör de gillar!

  • Carambolan

    Mina barn har alltid ätit "vuxenmat". Skulle nog känna mig stött om någon stekte fiskpinnar åt oss på en bjudmiddag. Du kan ju undvika det mest kryddstarka, men att till exempel göra en hel laxsida i ugn tror jag går hem hos vilken familj som helst och kan piffas upp med roliga plockgrönsaker och röror som man kan välja själv.

  • Lia4
    Duckan skrev 2016-10-19 09:49:47 följande:

    De flesta barn verkar gilla tacos, onödigt mycket meck med det dock om du ska laga annat åt de vuxna.

    Hemma hos oss har det alltid funkat med makaroner och Felix köttbullar till alla barn. (Yes, vi köper dessa äckliga färdiga köttbullar och har i frysen).

    Pizza brukar också kunna slinka ner.


    Men varför ge barnen köttbullar istället för att låta dom äta det ni äter? Man ger ju barnen ett mathandikapp genom att göra så.
  • Duckan

    Jag sa inte att vi gör så vid middagsbjudningar? Jag sa att "det går alltid hem" till ts som vill göra så. Vilket är helt ok för mig det med. Ibland har vi låtit alla kusinbarnen äta före oss för att få en lugnare sittning senare. Ser inget fel i det heller.

  • Snögubbe
    Poledra skrev 2016-10-19 09:48:35 följande:

    Tror tacos funkar utmärkt! Det är bra med sån mat där man kan välja själv vad man vill ta (tycker mina barn iaf).


    Funkar det för alla åldrar? Tänker att det blir svårt för en 1,5 åring att äta tacos med chips och att det kommer bli väldigt kladdigt.
  • Snögubbe
    Duckan skrev 2016-10-19 09:49:47 följande:

    De flesta barn verkar gilla tacos, onödigt mycket meck med det dock om du ska laga annat åt de vuxna.
    Hemma hos oss har det alltid funkat med makaroner och Felix köttbullar till alla barn. (Yes, vi köper dessa äckliga färdiga köttbullar och har i frysen).
    Pizza brukar också kunna slinka ner.


    Pizza var bra! Men kanske lite svåradiministrerat till 6 vuxna 3 barn.
Svar på tråden Bjuda barnfamiljer på middag