• Äldre 20 Oct 14:38
    21687 visningar
    30 svar
    30
    21687

    Kan man byta penicillin?

    Min son fick konstaterad halsfluss igår och började med Kåvepenin idag. En dos är tagen och han mår så ruskigt illa och säger han behöver kräkas. Ska han behöva må så här i 10 dagar eller kan man byta pcv?? Han är 6 år.

  • Svar på tråden Kan man byta penicillin?
  • Anonym (V)
    Äldre 20 Oct 14:50
    #1

    Jag blir sådan av kåvepenin och brukar få rådet att äta mycket yoghurt m.m. för att kåvepenin tydligen även slår ut bakterierna i magen och då kan pro-biotiska produkter hjälpa. Har hjälpt mig ibland, ibland inte. Jag har frågat om jag kan få byta men brukar få till svar att annat penicillin är ännu starkare och slår hårdare mot magen så det är inte värt det, enligt läkare. Så jag har kort och gott fått stå ut med kåvepenin.

    Men, då är jag också vuxen och förstår varför jag behöver lida av medicinen. Det gör ju kanske inte ett såpass ungt barn på samma sätt så det skadar ju inte att i alla fall fråga ifall ni kan få byta!

  • Anonym (S)
    Äldre 20 Oct 15:45
    #2

    Min tanke är att måste man verkligen ta antibiotika vid halsfluss? Det går ju över av sig själv och för mycket användande av antibiotika leder ju till resistenta bakterier. Ge honom alvedon och massa glass ist :)

  • Äldre 20 Oct 15:46
    #3

    Hmm, ok då får han helt enkelt stå ut skulle jag tro :( Jag får köpa hem proviva.


    Anonym (V) skrev 2016-10-20 14:50:25 följande:

    Jag blir sådan av kåvepenin och brukar få rådet att äta mycket yoghurt m.m. för att kåvepenin tydligen även slår ut bakterierna i magen och då kan pro-biotiska produkter hjälpa. Har hjälpt mig ibland, ibland inte. Jag har frågat om jag kan få byta men brukar få till svar att annat penicillin är ännu starkare och slår hårdare mot magen så det är inte värt det, enligt läkare. Så jag har kort och gott fått stå ut med kåvepenin.

    Men, då är jag också vuxen och förstår varför jag behöver lida av medicinen. Det gör ju kanske inte ett såpass ungt barn på samma sätt så det skadar ju inte att i alla fall fråga ifall ni kan få byta!


  • Fru Ve
    Äldre 20 Oct 16:12
    #4

    Ja Kåvepenin är ett "snällt" antibiotika så det hjälper inte att byta sort tyvärr. ....

  • Äldre 20 Oct 16:24
    #5

    Du kan absolut byta. Finns olika sorters penicillin man kan prova om han mår dåligt.

    Kontakta din vc så läkaren kan skriva ut en annan ab.

  • Äldre 20 Oct 16:26
    #6
    Fru Ve skrev 2016-10-20 16:12:55 följande:

    Ja Kåvepenin är ett "snällt" antibiotika så det hjälper inte att byta sort tyvärr. ....


    Så kan du väl inte säga, är ju väldigt individuellt hur man reagerar på olika läkemedel..
  • modsey
    Äldre 20 Oct 19:09
    #7
    Anonym (S) skrev 2016-10-20 15:45:14 följande:

    Min tanke är att måste man verkligen ta antibiotika vid halsfluss? Det går ju över av sig själv och för mycket användande av antibiotika leder ju till resistenta bakterier. Ge honom alvedon och massa glass ist :)


    ja det bör man göra om det är streptokocker, du vet alla blir inte bara lite sjuka av det....hör kan du läsa lite om varför man bör behandla i läkartidningen
    www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

    TS ge barnet yougurt eller proviva med snälla bakterier för magen, det är en rätt snällt antibiotikum mot andra ändå.
  • Äldre 20 Oct 22:46
    #8

    Tack för era svar! Jag tänker dock INTE laborera med att utesluta hans antibiotika som någon föreslog här ovan. Hans mandlar är så stora att de möts på mitten. Skulle de svälla ytterligare måste vi åka in akut för dä kommer han inte få tillräckligt med luft.

    Andra omgången fick han föe några timmar sedan och även Yoggi. Inte sagt något om illamående nu, peppar peppar. (Nu sover han dessutom...)

  • Anonym (.)
    Äldre 21 Oct 16:44
    #9
    Harvester skrev 2016-10-20 16:26:20 följande:
    Så kan du väl inte säga, är ju väldigt individuellt hur man reagerar på olika läkemedel..
    Klart man kan säga så, penicillin V är "snällt" mot tarmfloran i jämförelse med nästan alla andra antibiotikasorter. De allra flesta som reagerar mot kåvepenin kommer att reagera ännu värre på andra antibiotikum. Både cefadroxil och klindamycin har generellt en värre biverkningsbild.

    Man kan byta det men vi vet ju också att illamående oftast endast håller i de första dagarna.
    Anonym (S) skrev 2016-10-20 15:45:14 följande:

    Min tanke är att måste man verkligen ta antibiotika vid halsfluss? Det går ju över av sig själv och för mycket användande av antibiotika leder ju till resistenta bakterier. Ge honom alvedon och massa glass ist :)


    Ja, det måste man verkligen om det är utskrivet av en kompetent läkare i enlighet med centorkriterierna eller konstaterad streptokockinfektion med symtom.
  • Anne på Grönku­lla 1
    Äldre 22 Oct 15:30
    #10

    Man kan minska illamåendet av penicillin, genom att ta det tillsammans med mat. 

Svar på tråden Kan man byta penicillin?