• Anonym (Så ledsen­)
    Äldre 21 Oct 08:35
    1399 visningar
    4 svar
    4
    1399

    Gravid trots spiral, dilemma!

    Jag satte i maj in en hormonspiral då varken jag eller sambon ville ha fler barn, iallafall inte under de närmsta åren, då vi redan har 3 st varv den yngsta nu är 14 månader.

    Mensen fortsatte som vanligt för mig men lite sparsammare och öpphörde helt för några veckor sedan. Jag visste ju om att många slutar blöda efter ett tag med spiral så jag kände mig lättad att vara en av dem.

    Några veckor efter att mensen upphört började jag känna att något var "fel i kroppen" och började googla på symtomen (ex illamående och extrem trötthet) utan vettiga svar, jag var ju skyddad så gravid kunde jag ju inte vara trots att jag kände mig så!

    Till slut började jag ändå förstå att jag måste kolla allt på Mvc och gick dit i förrgår. Barnmorskan konstaterade snabbt att jag var gravid samt att hon inte kunde hitta spiralen trots flitigt grävande.

    Jag skickades till gynmittagningen direkt och fick då se ett litet foster med tickande hjärta och allt. Jag var i vecka 7.

    Nu mår jag riktigt dåligt över att behöva fatta ett beslut som jag trodde jag var skyddad från. Jag tycker att alla har rätt att bestämma över sina liv gällande abort men jag känner det som om jag mördar mitt barn :(

    Jag har precis börjat studera igen och känner att det vore fel att belasta mig själv med ytterligare ett barn just nu. Allt skulle skjutas upp liksom. Det skulle ju även kännas fel att få ett till barn när jag känner mig tillräckligt stressad med de tre som jag redan har judt nu.

    Hur ska jag göra? Är jag självisk?

    Någon med liknande erfarenhet eller tips?

    Mår så jävla dåligt över att behöva göra detta val och vet faktiskt inte hur jag ska göra :(

  • Svar på tråden Gravid trots spiral, dilemma!
  • Stårsc­han
    Äldre 21 Oct 08:44
    #1

    Jag blev gravid trots kopparspiral för några år sedan, och gjorde abort. För mig var beslutet inte särskilt svårt. Anledningen till att jag använder preventivmedel är ju just för att jag vet att jag inte vill ha fler barn. Det räcker gott med de barn jag redan har och älskar. Småbarnsåren med dem var över, och man kunde börja göra andra saker tillsammans som familj, när barnen blivit större. Att börja om med en ny bebis skulle vara som att hoppa tillbaka till ruta ett med blöjor och nattvaka och vattkoppor och inskolningar och allt som man får med på köpet. Jag vet vad det innebär att sätta barn till världen,  och det gjorde på ett sätt beslutet lättare, även om man önskar att man aldrig behöver hamna i den situationen. Sen anser jag att ett tidigt foster ännu bara är en del av min egen kropp, och den är min att förfoga över. Att påstå att ett embryo har samma människovärde som ett framfött och medvetet barn har jag alltid tyckt verkar befängt.

  • Äldre 21 Oct 08:55
    #2
    Stårschan skrev 2016-10-21 08:44:31 följande:
    Jag blev gravid trots kopparspiral för några år sedan, och gjorde abort. För mig var beslutet inte särskilt svårt. Anledningen till att jag använder preventivmedel är ju just för att jag vet att jag inte vill ha fler barn. Det räcker gott med de barn jag redan har och älskar. Småbarnsåren med dem var över, och man kunde börja göra andra saker tillsammans som familj, när barnen blivit större. Att börja om med en ny bebis skulle vara som att hoppa tillbaka till ruta ett med blöjor och nattvaka och vattkoppor och inskolningar och allt som man får med på köpet. Jag vet vad det innebär att sätta barn till världen,  och det gjorde på ett sätt beslutet lättare, även om man önskar att man aldrig behöver hamna i den situationen. Sen anser jag att ett tidigt foster ännu bara är en del av min egen kropp, och den är min att förfoga över. Att påstå att ett embryo har samma människovärde som ett framfött och medvetet barn har jag alltid tyckt verkar befängt.
    Väldigt bra inlägg!
  • Äldre 21 Oct 09:30
    #3

    Ha inte skuldkänslor. Du vill inte, mår inte bra av detta, det räcker som anledning.

  • Anonym (Så ledsen­) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 10:00
    #4

    Tack för era snabba svar!

    Det blir förmodligen en abort och det kommer att vara mitt tuffaste beslut någonsin! Det känns ändå skönt att få höra era inställningar :)

Svar på tråden Gravid trots spiral, dilemma!