• 0N0

    Han anklagar mig för Umgänges Sabotage

    Hej alla på familjeliv.

    Jag har ingen fråga men vill höra era synpunkter och eventuella funderingar på en något som händer mig.Jag tror att alla kan relatera till detta på ett eller annat sätt. 

    Umgänge !

    Jag och mitt x har inte kommit överens om frågor som gäller barnen. Jag var väldigt aktiv när det gäller att barnen ska ha en fungerande relation till sin pappa. Att mina känslor inte ska spela någon roll. Jag är själv ett skilsmässabarn och velat att barnen ska ha en smidig övergång till växelvise boende. 

    Han avbokar umgänges dagar. Jag har varit orolig när de varit med honom för att han brukar narkotika. jag tror inte att han hade gjort det i deras närvaro. De dagar jag lämnat barnen hos hans mamma (där han har bott) har han legat och sovit. De dagar vi stämma träff är han försenad. list goes on. dagen jag fick nog var när han anklagade mig för att hålla barnen ifrån honom. Jag poängterade att det är viktigt att vi planerar. att han inte bara säger - På lördag kommer jag mellan 11-14.  Vi har planerat en weekend resa. 

    Jag bestämde mig för att ringa familjerätt och han accepterade. Vi gjorde upp ett schema. Han höll även inte detta och dök inte upp på fler samtal. Han ville inte skriva på blanketter och annat. Jag hade flera konversationer med honom tills han slutligen bytte nummer. 

    Jag har kontakt med hans familj men det verkar inte som att han lyssnar på de. Jag skrev ett brev till honom som jag postade, gav till hans familj. Inget svar på 2 månader. Jag kände att det var nödvändigt att koppla in rätten. Så att han inte ska tro att han komma hur han vill och utöva sin makt över oss. Han accepterade delgivningen men dök inte upp. Andra gången dök han inte heller upp och jag blev tilldelad ensam vårdnad. 

    Nu några år senare gick jag ett brev där det stod att jag utövat umgänges vägran. Jag ska acceptera umgänge. Det var så mycket lögner och de attackerade mig som mamma. Om jag får tillägga så brukade han slå mig och utövade psykisk misshandel. Jag anmälde aldrig honom.

    Jag fick två veckor efter en delgivning om att infinna mig på tingsrätten ang umgänge. 

    Han går inte med på samarbetssamtal. Han säger att han inte vill ha något med mig oh göra, 

    Kan man göra så? Vad anser rätten? kommer barnen inte känna av detta? de ska träffas hos socialförvaltningens barncenter. Är inte meningen att vi ska kunna sköta umgänget själva? Hur gör man det när han har en sådan inställning? Han har svikit barnet förr.

  • Svar på tråden Han anklagar mig för Umgänges Sabotage
  • Anonym (bibo)

    Jag kan absolut ingenting om det här, men känner att han måste ha bevis för sina anklagelser. Och det kan han ju inte ha om det inte skett. Inga nekande sms, mail mm. Det gamla som gjort att du har vårdnaden måste ju också finnas kvar. Var bara ärlig och säg att du försökt och att han inte velat. Är du med på att han ska ha umgänge igen så samarbeta. Visa att du vill och kan det och att detta ligger helt på honom.

    Jag tror att han kanske drar igång detta och antingen blir det bra, för han har ändrat sig och vill vara en del i barnens uppväxt eller så rinner det ut i sanden när du visar att du inte har något emot det.

    Är det bevakat umgänge han ska ha nu? Hur bor/lever han idag?

    Som sagt jag kan inget om sånt här. Aldrig varit med om det utan bara mkna tankar. Hoppas att det löser sig.

  • Påven Johanna II

    Började han knarka efter att ni fått barn? Annars kanske du borde haft en aning om att en narkoman sällan är särskilt pålitlig och att vara en bra och stabil pappa oftast inte är vad de sysselsätter sig med.

    Varför anmälde du inte misshandeln han utsatte dig för?

  • Anonym (bibo)
    Påven Johanna II skrev 2016-11-11 09:00:42 följande:

    Började han knarka efter att ni fått barn? Annars kanske du borde haft en aning om att en narkoman sällan är särskilt pålitlig och att vara en bra och stabil pappa oftast inte är vad de sysselsätter sig med.

    Varför anmälde du inte misshandeln han utsatte dig för?


    Så är det ju, men nu finns ju barnet här och då hjälper det inte ts att vara efterklok eller älta valen hon gjorde då. Nu måste hin fokusera på att det blir bra för barnet trots valet av pappa.

    Det är alltid synd att anmälningar inte görs vid misshandel. Nu finns inga bevis kvar så det blir svårt att ta upp det. Sen kan det ju vara bra för inblandade att veta vad som hänt. Men tyvärr verkar många kvinnor dra upp det oavsett om det är sant eller inte vilket är ännu mer tragiskt när de som verkligen varit med om det inte blir trodda. Många verkar ta till det för att göra det svårt för pappan att få umgänge/vårdnad läser man om.
  • Anonym (Verkligheten)

    Klart att han kan stämma dig. Det är inte du som ska bestämma umgänge utan ni. När ni inte kan komma överens så blir det domstolens sak att besluta om.

    Att han inte har kommit på de umgängen som du har bestämt kan bero på att de inte passar honom.

    Hur vill du att han har barnen och vad vill han?

  • Anonym (Verkligheten)

    Vad är det för blanketter som han inte skriver på? Vårdnaden kan förändras igen.

  • Påven Johanna II
    Anonym (bibo) skrev 2016-11-11 09:07:57 följande:
    Så är det ju, men nu finns ju barnet här och då hjälper det inte ts att vara efterklok eller älta valen hon gjorde då. Nu måste hin fokusera på att det blir bra för barnet trots valet av pappa.

    Det är alltid synd att anmälningar inte görs vid misshandel. Nu finns inga bevis kvar så det blir svårt att ta upp det. Sen kan det ju vara bra för inblandade att veta vad som hänt. Men tyvärr verkar många kvinnor dra upp det oavsett om det är sant eller inte vilket är ännu mer tragiskt när de som verkligen varit med om det inte blir trodda. Många verkar ta till det för att göra det svårt för pappan att få umgänge/vårdnad läser man om.
    Ja, så är det. Men jag blir ändå nyfiken särskilt med tanke på valet av formuleringar. Ts skriver att hon varit väldigt aktiv när det gäller att barnet ska ha en fungerande relation till sin pappa. Hon skriver också att hennes egna känslor inte ska spela roll. Först därefter nämner hon att han "brukar narkotika" och att han misshandlat henne både fysiskt och psykiskt.

    Själv skulle jag inte kämpa alls för att barnet skulle ha en relation till en sådan människa.

    Det du skriver om i slutet av ditt inlägg håller jag med om och fördömer hårt.

    Hoppas ts väljer klokare nästa gång det är aktuellt. Barn förtjänar bra föräldrar.
  • Anonym (bibo)
    Påven Johanna II skrev 2016-11-11 09:38:04 följande:

    Ja, så är det. Men jag blir ändå nyfiken särskilt med tanke på valet av formuleringar. Ts skriver att hon varit väldigt aktiv när det gäller att barnet ska ha en fungerande relation till sin pappa. Hon skriver också att hennes egna känslor inte ska spela roll. Först därefter nämner hon att han "brukar narkotika" och att han misshandlat henne både fysiskt och psykiskt.

    Själv skulle jag inte kämpa alls för att barnet skulle ha en relation till en sådan människa.

    Det du skriver om i slutet av ditt inlägg håller jag med om och fördömer hårt.

    Hoppas ts väljer klokare nästa gång det är aktuellt. Barn förtjänar bra föräldrar.


    Ja, det håller jag med dig om. Hade pappan till mina barn (om vi gick isär) brukat narkotika hade jag inte lyft ett finger för att förenkla umgänget. Gjort allt i min makt för att hålla barnet därifrån. Dessutom om jag blivit misshandlad hade jag varit extra omedgörlig. Svårt att veta när man inte varit i det, men så här vid sidan av så hade det varit självklart.
  • Anonym (Verkligheten)

    Vad är det för makt han utövar? Varför har du problem med att han sover när du lämnar barnen? Det är väl du som har beatämt tiderna?

Svar på tråden Han anklagar mig för Umgänges Sabotage