• Äldre 22 Oct 17:07
    4709 visningar
    16 svar
    16
    4709

    Har jag verkligen skäl att göra abort?

    Har blivit oplanerat gravid. Har redan en dotter som inte fyllt året än och en stabil relation ( men som kanske knakat lite i fogarna sedan dottern kom). Vi har väl alltid tänkt oss två barn. Men kanske inte riktigt än... Men känns som att det inte riktigt är skäl nog för att göra en abort. Jag vet att alla skäl är giltiga skäl. Men känns liksom fel även om jag egentligen är för kvinnans rätt att besluta över sin kropp och sitt liv.

    Jag är dels rädd för hur min kropp ska orka. Känns liksom inte som att jag riktigt kommit tillbaka efter första barnet än. Hade också velat hinna landa ytterligare i att vara mamma till ett barn. Hade en väldigt jobbig första tid med dottern så är också rädd för att gå igen om en sån period snart igen. Det skulle dessutom komma väldigt olägligt strax innan flytt från liten trång lägenhet till hus (vilket känns som världens sämsta anledning). Men jag/vi kanske vill ha barn igen om så där något år. Känns liksom inte som att jag har tillräckligt starka skäl.

    Ibland känns det som att om vi får barnet så kommer det bli lite kämpigt men bra så småningom. Vi kommer älska det! Ibland känns det som att ett barn till kanske är vad som kommer göra att vår lilla familj inte orkar mer och bryter ihop. Vet inte vad jag ska göra!!! :(

  • Svar på tråden Har jag verkligen skäl att göra abort?
  • Äldre 22 Oct 17:15
    #1

    Hej! Jobbig situation och jag förstår att det är svåra tankar du har. Jag kan bara råda dig till att få hjälp med att reda ut tankarna. Sjukhus med kvinnohälsa brukar ha duktiga kuratorer som man kan prata med, både tillsammans med din partner och ensam. Jag har själv gjort det svåra valet att göra en abort och fick jättebra stöd på sjukhuset. Är nu gravid igen med ett planerat och efterlängtat barn.

    Finns det inte ett sjukhus i närheten så prova med vc. Och gillar du inte den första kuratorn så prova med en ny.

    Tror att det är bra att få hjälp att reda ut dina känslor innan du fattar ett sånt här stort beslut. Lycka till och stor kram!

  • Anonym (Tess)
    Äldre 22 Oct 17:23
    #2

    Jag fick veta att jag var gravid igen när vårat första barn var 11 månader,

    Hade precis blivit bättre från förlossningsdepression och återhämtat mig från förlossningen, även om de känslomässigt var mycket kvar

    Precis börjat må bra och finna mig i rollen som mamma, såg framemot en sommar med mitt barn!

    Men alltså oplanerat gravid, började kräkas mycket direkt och det var lite jobbigt mellan mig och pappan, vi ville flytta till större

    Orkade ingenting, såg bara hur jag hela sommaren skulle ligga i sängen och kräkas, inte kunna umgås med mitt barn som behövde mig.. ville bara inte föda ett till barn än! Senare ja, men inte nu, låt mig få må bra lite först..

    Mycket hit och dit, skrev för och nackdels lista, bokade in abort men bestämde mig inte innan

    Väl där så var de klart att abort var de bästa för mig, mitt redan födda barn och våran familj

    Var jobbigt fram tills de var gjort, sen några timmar efter så mådde jag bra igen, aldrig ångrat mig!

    Fick en helt underbar sommar och år med barnet och förhållandet med pappan blev starkare

    Vi flyttade också sen, mådde bra och nu är jag planerat gravid och ska föda om några månader, mycket bättre förutsättningar, även om de varit tufft med kräkningar och lite komplikationer, men första barnet är äldre och kan förstå och klara sig mer själv så har känts mycket bättre nu

    Så var/blev de iaf för mig!

  • Äldre 22 Oct 17:44
    #3

    Du behöver inte några fler skäl än att du inte vill. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Y)
    Äldre 22 Oct 18:35
    #4

    Ja. Vill du inte ha barnet är det tillräckligt skäl...

  • Äldre 22 Oct 20:51
    #7

    Tack för era svar. Särskilt till CarinElisabeth och Tess. Ni fick mig att känna mig lite mindre ensam och förvirrad. Har nog mycket funderande och pratande att göra för att komma fram till vad jag verkligen känner. Vet ju så klart att jag har laglig rätt. Det här handlar med om det emotionella. Vet inte om jag skulle kalla det bekvämlighetsskäl som Moränan gör. Utan frågan är mer om vi blir en familj där alla kan må bra.

  • Anonym (Kille­)
    Äldre 22 Oct 23:40
    #16

    Vi hade lite liknande läge. Vi valde att inte göra abort o fick en dotter. Våra barn föddes med 18 månader mellan dem. Ja, det var tre rätt kämpiga år efter det, där vi dessutom var dumma nog att renovera på huset mycket själva.

    Det är skitjobbigt med 2 blöjbarn samtidigt. Och att sätta på två små barn vinteroveraller själv kan vara en prövning.

    Nu är de jättetighta och leker bra ihop eftersom det inte är så stor åldersskillnad. Vi ångrar oss verkligen inte, men det var ingn enkel resa (men der är det väl aldig med barn antar jag?).

    Vi har en god vän, som satt i precis din situation. Precis nyanställd var hon också . Hon valde att göra abort. Det redde ut sin med killen för hennes del o de är gifta nu, men varje jul (barnet skulle ha fötts i juletider) så blir hon nedstämd och gråter mycket, för barnet som aldrig blev.

    Självklart har du all rätt att göra abort. Jag vet inte hur vanligt det är med mycket negativa tankar efter en abort, antar att de flesta skakar av sig händelsen?. Du kanske kan prata med någon inom sjukvården?

    Jag tror att det är bra om du inte drar för mycket på beslutet. När du blir gravid sätts massa hormoner igång som kanske möjligtvis försämrar ditt omdöme i frågan.

  • Äldre 23 Oct 00:07
    #18

    Gick precis in för att skriva ett inlägg, men du har typ skrivit det åt mig! Står i förmodligen samma sits (tror att jag är gravid)

    Dotter på åtta månader och resan hit har inte varit lätt (förlossningsdepression, men en smidig graviditet), halvknakigt förhållande som kändes mycket starkare innan graviditeten.

    Vi vill också ha två barn, men absolut inte nu. Men tänk ifall det det är ens enda chans, ifall man alltid ska behöva tänka på barnet som inte kom till världen. För att det inte passade just nu? (När passar det egentligen över huvud taget?)

    Men samtidigt så är det så viktigt att vara starka ihop och må bra, för allas bästa. För det lilla embryot spelar det ju ingen roll, mer hur du/ni reagerar på ert beslut.

    Hoppas att du blir klokare.. Be om hjälp. Det ska jag göra ifall jag får ett plus imorgon.

  • Anonym (L)
    Äldre 23 Oct 02:42
    #39

    Snälla Anonym (moränan) och Anonym (tänk till), kan ni inte bara konstatera att ni inte kommer överens och släppa diskussionen, för ts skull?

    En mild och ödmjuk vädjan... Snälla?

  • Anonym (Bm)
    Äldre 23 Oct 09:35
    #48

    Först och främst vill jag bara skriva till anonym (moränen) att du kunde ha framfört din åsikt på ett betydligt bättre sätt än du gjorde. Det är trots allt känsliga rummet. Klarar man inte av att diskutera på ett moget sätt så kan man avstå att diskutera alls. Syftar nu på ditt första inlägg.

    Till ts. Bara du kan avgöra vad som är rätt. Vet att det inte är lätt men tänk efter noga och gör inget förhastat. Tala med en kurator tillsammans med din partner. Ibland blir inte livet precis som man tänkt sig, men det kan bli otroligt bra ändå.

    Om du ändå känner motstånd till att fortsätta denna graviditeten så är det självklart din fulla rätt att göra abort. Det är din kropp. Jag hoppas att allt blir bra i slutänden och att ni båda känner er tillfreds med ert beslut.

  • Anonym (Morän­an)
    Äldre 23 Oct 10:04
    #50
    Anonym (Bm) skrev 2016-10-23 09:35:09 följande:
    Först och främst vill jag bara skriva till anonym (moränen) att du kunde ha framfört din åsikt på ett betydligt bättre sätt än du gjorde. Det är trots allt känsliga rummet. Klarar man inte av att diskutera på ett moget sätt så kan man avstå att diskutera alls. Syftar nu på ditt första inlägg.

    Till ts. Bara du kan avgöra vad som är rätt. Vet att det inte är lätt men tänk efter noga och gör inget förhastat. Tala med en kurator tillsammans med din partner. Ibland blir inte livet precis som man tänkt sig, men det kan bli otroligt bra ändå.

    Om du ändå känner motstånd till att fortsätta denna graviditeten så är det självklart din fulla rätt att göra abort. Det är din kropp. Jag hoppas att allt blir bra i slutänden och att ni båda känner er tillfreds med ert beslut.
    Det kunde jag kanske gjort, men tanken var att ruska om lite i ts tankar. Det var därför jag valde att uttrycka mej lite burdust. Jag ville inte få ts att inte göra abort om hon nu kommit fram till att det är det hon vill göra, utan att få henne att tänka till om det mest handlade om ren bekvämlighet.  Det fanns några saker i ts som gjorde att jag trodde att den faktorn spelade in.  Det var därför jag inte körde den puttinuttiga varianten eller tinget däremellan.

    Jag får väl be om ursäkt till ts om hon tog illa upp, men i svaret hon skrev senare får jag inte riktigt den uppfattningen.
  • Äldre 23 Oct 10:48
    #52

    OBSERVERA! Detta är känsliga rummet. Bemöt varandra med respekt och med fokus på TS fråga. Debatter är inte tillåtna!


    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Äldre 23 Oct 10:57
    #53

    Tack för alla era svar! Känns särskilt bra att höra tankar från personer dom varit i liknande situation oavsett hur de har valt! Känner lite mindre skuld över att ens tänka tanken på abort. Har pratat med min man en del igår kväll också. Kändes lite lättare efter att ha luftat lite här.

    Moränan: Man får gärna ta upp åsikter emot att fatta beslut om abort eftersom jag nu ställde frågan. Men jag tycker egentligen också att det var att ta i att säga att man "kräks på" någon som fattar ett visst beslut. Men jag orkade inte ta den debatten. Men visst kan det vara nyttigt att fråga sig om det "bara" handlar om bekvämlighet. Som BM skriver så kan det bli bra även om det inte blir som man har tänkt sig.

    Innan trodde jag nog själv aldrig att jag ens skulle överväga ett sånt beslut i denna situation. Att det inte är läge än. Hade nog också tänkt att det är någon slags bekvämlighet. Men när jag tänker på hur vi alla har mått under en längre tid så tycker jag faktiskt inte riktigt att det är så...

  • Anonym (tänk till)
    Äldre 23 Oct 11:37
    #14
    Moderator skrev 2016-10-23 10:48:34 följande:

    OBSERVERA! Detta är känsliga rummet. Bemöt varandra med respekt och med fokus på TS fråga. Debatter är inte tillåtna!


    Ser att du förmodligen städat upp, men tror du råkade ta bort ett inlägg av misstag, skrev ett långt svar till TS med råd som nu är borta, finns det möjlighet att ta tillbaka det? 
  • Anonym (Morän­an)
    Äldre 23 Oct 11:46
    #15
    TinaLovisa skrev 2016-10-23 10:57:08 följande:
    Tack för alla era svar! Känns särskilt bra att höra tankar från personer dom varit i liknande situation oavsett hur de har valt! Känner lite mindre skuld över att ens tänka tanken på abort. Har pratat med min man en del igår kväll också. Kändes lite lättare efter att ha luftat lite här.

    Moränan: Man får gärna ta upp åsikter emot att fatta beslut om abort eftersom jag nu ställde frågan. Men jag tycker egentligen också att det var att ta i att säga att man "kräks på" någon som fattar ett visst beslut. Men jag orkade inte ta den debatten. Men visst kan det vara nyttigt att fråga sig om det "bara" handlar om bekvämlighet. Som BM skriver så kan det bli bra även om det inte blir som man har tänkt sig.

    Innan trodde jag nog själv aldrig att jag ens skulle överväga ett sånt beslut i denna situation. Att det inte är läge än. Hade nog också tänkt att det är någon slags bekvämlighet. Men när jag tänker på hur vi alla har mått under en längre tid så tycker jag faktiskt inte riktigt att det är så...
    Jo du har rätt i att det var lite hårda ord jag använde i mitt första svar till dej. Jag bad i ett tidigare inlägg om ursäkt och hoppas du godtar den. Tanken var inte att på något sätt få dej att må dåligt av det utan mer som en liten spark (av uppvaknande sorten) som fick det att tänka till om skälet att det inte passade av bekvämlighet var det som vägde tyngst. Även om det är det så har du naturligtvis rätt att göra abort om du vill.

    Anledningen till att jag skrev som jag gjorde i min sista mening är att jag själv har väninnor som gjort abort efter ONS där dom varit fullt medvetna om att dom inte har skydd, men chansat för att man kan ju alltid göra abort om det skulle bli något och sen gjort det. Det var  inte menat mot dej personligen  utan mer allmänt och hörde egentligen inte alls till din frågeställning,   så förlåt igen  för det.
  • Anonym (L)
    Äldre 23 Oct 17:31
    #15
    Anonym (Moränan) skrev 2016-10-23 11:46:19 följande:

    Jo du har rätt i att det var lite hårda ord jag använde i mitt första svar till dej. Jag bad i ett tidigare inlägg om ursäkt och hoppas du godtar den. Tanken var inte att på något sätt få dej att må dåligt av det utan mer som en liten spark (av uppvaknande sorten) som fick det att tänka till om skälet att det inte passade av bekvämlighet var det som vägde tyngst. Även om det är det så har du naturligtvis rätt att göra abort om du vill.

    Anledningen till att jag skrev som jag gjorde i min sista mening är att jag själv har väninnor som gjort abort efter ONS där dom varit fullt medvetna om att dom inte har skydd, men chansat för att man kan ju alltid göra abort om det skulle bli något och sen gjort det. Det var  inte menat mot dej personligen  utan mer allmänt och hörde egentligen inte alls till din frågeställning,   så förlåt igen  för det.


    Mycket fint
  • Äldre 23 Oct 22:14
    #16
    Anonym (tänk till) skrev 2016-10-23 11:37:47 följande:

    Ser att du förmodligen städat upp, men tror du råkade ta bort ett inlägg av misstag, skrev ett långt svar till TS med råd som nu är borta, finns det möjlighet att ta tillbaka det? 


    Jag har läst ditt svar även om det är borta nu. Tack för det! Det var mycket tankar som jag tog till mig av där.
    Anonym (Moränan) skrev 2016-10-23 11:46:19 följande:

    Jo du har rätt i att det var lite hårda ord jag använde i mitt första svar till dej. Jag bad i ett tidigare inlägg om ursäkt och hoppas du godtar den. Tanken var inte att på något sätt få dej att må dåligt av det utan mer som en liten spark (av uppvaknande sorten) som fick det att tänka till om skälet att det inte passade av bekvämlighet var det som vägde tyngst. Även om det är det så har du naturligtvis rätt att göra abort om du vill.

    Anledningen till att jag skrev som jag gjorde i min sista mening är att jag själv har väninnor som gjort abort efter ONS där dom varit fullt medvetna om att dom inte har skydd, men chansat för att man kan ju alltid göra abort om det skulle bli något och sen gjort det. Det var  inte menat mot dej personligen  utan mer allmänt och hörde egentligen inte alls till din frågeställning,   så förlåt igen  för det.


    Ursäkten är godtagen! :) Vi har alla våra anledningar att känna och tänka som vi gör.
Svar på tråden Har jag verkligen skäl att göra abort?