• Äldre 22 Oct 19:04
    24914 visningar
    20 svar
    20
    24914

    Blodsockerdiet 8 veckor (Michael Mosley)

    Igår hos Skavlan berättade Michael Mosley om sin senaste bok Blodsockerkoll. Jag som redan har testat allt för att gå ner i vikt blev väldigt nyfiken. Boken finns ännu bara på engelska men kommer ut i december på svenska. Jag köpte boken igår som e-bok och har hunnit läsa en del.

    Konceptet går ut på att man ska:
    1. Äta medelhavskost
    2. Bli mer aktiv
    3. Stresshantering

    Jag börjar 8 veckors programmet på måndag. Man ska äta 800 kcal per dag och går i genomsnitt ner 14 kg på dessa veckor. Mosleys berättelser om vad diabetes och dess konsekvenser skrämmer mig. Jag äter mycket mycket socker och har inte kunnat sluta. I en helt isolerad värld skulle det nog gå lätt, men det yttre krav i synnerlighet under småbarnsåren har jag inte klarat av att hantera stressen och understimulansen på annat sätt än att lugna mig med socker. Jag tycker nästan inte ens att det är gott längre, det är bara ett beteende. Nu vill jag göra något nytt, något annorlunda för att få kontroll. Jag vill ha mitt liv tillbaka. Om jag har räknat rätt kommer jag bli klar den 18 december. Idag väger jag 92 kg och kommer alltså komma under 80-strecket. Det kommer bli alldeles underbart. Mosley rekommenderar att man kämpar i grupp, så om någon annan vill vara med skriva i tråden skulle det vara trevligt.

  • Svar på tråden Blodsockerdiet 8 veckor (Michael Mosley)
  • Äldre 22 Oct 19:07
    #1

    Jag ser att jag har formulerat mig konstigt och missat något ord men det får gå bra :)

  • Äldre 22 Oct 19:16
    #2

    Hur kommer ett dagschema för matintag se ut om man bara äter 800kcal? Jag har några kilon att bli av med. Har dock inte hört talas om den här dieten?

  • Anonym (T)
    Äldre 22 Oct 19:32
    #3
    -1 +1

    800 kalorier är alldeles för lite för kroppen att klara sig på dagligen i 8 veckor. Det kommer leda till att ämnesomsättningen ställs om och kroppen går in i svält läge och istället går du upp i vikt. I början kommer du rasa ja, men i slutändan går du upp för kroppen tar allt den kan och lägger näringen i fettdepåerna och tar av de för att inte du ska svälta ihjäl. Det rekommenderas inte att äta under 1200 kalorier dagligen för kvinnor.

    Skulle rekommendera dig att gå till en dietist där du får ditt basala kaloribehov uträknat och kanske ett portionschema du kan följa som ligger på ett visst underskott per dag för att du ska gå ner i vikt. Det är aldrig bra att gå ner i vikt för mycket för snabbt heller. Risken sen när du äter normalt igen är att du går upp allt du gått ner plus 10 kg minst till. Rekommenderad viktnedgång per vecka är 0.5 till 1 kg.

  • Äldre 23 Oct 11:10
    #4

    Här finns en hemsida med mer information:

    thebloodsugardiet.com/

  • Anonym (Smali­sen)
    Äldre 23 Oct 11:37
    #5
    Anonym (T) skrev 2016-10-22 19:32:25 följande:

    800 kalorier är alldeles för lite för kroppen att klara sig på dagligen i 8 veckor. Det kommer leda till att ämnesomsättningen ställs om och kroppen går in i svält läge och istället går du upp i vikt. I början kommer du rasa ja, men i slutändan går du upp för kroppen tar allt den kan och lägger näringen i fettdepåerna och tar av de för att inte du ska svälta ihjäl. Det rekommenderas inte att äta under 1200 kalorier dagligen för kvinnor.

    Skulle rekommendera dig att gå till en dietist där du får ditt basala kaloribehov uträknat och kanske ett portionschema du kan följa som ligger på ett visst underskott per dag för att du ska gå ner i vikt. Det är aldrig bra att gå ner i vikt för mycket för snabbt heller. Risken sen när du äter normalt igen är att du går upp allt du gått ner plus 10 kg minst till. Rekommenderad viktnedgång per vecka är 0.5 till 1 kg.


    Kroppen ställer väl bara in sig på svältläge om den inte får mat tillräckligt ofta. Tanken är väl att man ska äta 5-6 gånger om dagen men få kalorier, eller? Jag har nästan alltid slarvat med maten vad gäller kalorier och hur ofta man ska äta och jag har alltid varit smal. Alla kroppar är unika. Alla måste hitta sitt sätt hålla sig hälsosam, glada och pigga. Jag tror inte att man kan sig att den ena dieten är bättre eller sämre än den andra. Förtydligande, jag menar inte ananas-, sallads-, pulver-dieter eller liknande. Jag menar blandad och balanserad kost som äts på olika sätt.
  • MiasMa­mma
    Äldre 23 Oct 11:42
    #6
    mmmmn skrev 2016-10-22 19:04:34 följande:

    Igår hos Skavlan berättade Michael Mosley om sin senaste bok Blodsockerkoll. Jag som redan har testat allt för att gå ner i vikt blev väldigt nyfiken. Boken finns ännu bara på engelska men kommer ut i december på svenska. Jag köpte boken igår som e-bok och har hunnit läsa en del.

    Konceptet går ut på att man ska:
    1. Äta medelhavskost
    2. Bli mer aktiv
    3. Stresshantering

    Jag börjar 8 veckors programmet på måndag. Man ska äta 800 kcal per dag och går i genomsnitt ner 14 kg på dessa veckor. Mosleys berättelser om vad diabetes och dess konsekvenser skrämmer mig. Jag äter mycket mycket socker och har inte kunnat sluta. I en helt isolerad värld skulle det nog gå lätt, men det yttre krav i synnerlighet under småbarnsåren har jag inte klarat av att hantera stressen och understimulansen på annat sätt än att lugna mig med socker. Jag tycker nästan inte ens att det är gott längre, det är bara ett beteende. Nu vill jag göra något nytt, något annorlunda för att få kontroll. Jag vill ha mitt liv tillbaka. Om jag har räknat rätt kommer jag bli klar den 18 december. Idag väger jag 92 kg och kommer alltså komma under 80-strecket. Det kommer bli alldeles underbart. Mosley rekommenderar att man kämpar i grupp, så om någon annan vill vara med skriva i tråden skulle det vara trevligt.


    Hur ska du klara dig på 800 kcal dagligen IRL?
  • Anonym (Smali­sen)
    Äldre 23 Oct 12:44
    #7
    MiasMamma skrev 2016-10-23 11:42:26 följande:

    Hur ska du klara dig på 800 kcal dagligen IRL?


    Det är väl inga problem att klara sig på 800 kcal dagligen i 8 veckor IRL om man inte arbetar som typ skogshuggare eller liknande!?
  • MiasMa­mma
    Äldre 24 Oct 12:35
    #8
    Anonym (Smalisen) skrev 2016-10-23 12:44:34 följande:
    Det är väl inga problem att klara sig på 800 kcal dagligen i 8 veckor IRL om man inte arbetar som typ skogshuggare eller liknande!?
    Nådå
  • Anonym (var socker­beroen­de)
    Äldre 25 Oct 07:06
    #9

    Har inte läst på om just den dieten men kände igen mig så mycket i det du skrev om socker.
    Har små barn och för att klara av sömnbristen och orka hålla igång så åt jag väldigt mycket godis, kroppen riktigt skrek efter det.
    Det jag testade istället var LCHF och det har fungerat klockrent för mig.
    För första gången i mitt liv är jag kvitt sockersuget!
    Det är inte helt fel att ha gått ner 25kg heller (började i våras).
    Det bästa är att jag slipper svälta mig själv och gå o vara sugen på saker som är "förbjudna". Själv känner jag att jag äter det jag VILL äta, jag vill inte äta socker eller kolhydrater längre, får inte ut något av det.
    Nu låter det som att jag vill att alla ska köra LCHF, så är det inte.
    Jag tycker att vi måste alla välja den metod som fungerar bäst, alla är vi olika därför fungerar inte samma sak på alla.
    Ville bara dela med mig av det som fungerat bra för mig.

  • MiasMa­mma
    Äldre 25 Oct 10:58
    #10
    +1
    Anonym (Smalisen) skrev 2016-10-23 12:44:34 följande:
    Det är väl inga problem att klara sig på 800 kcal dagligen i 8 veckor IRL om man inte arbetar som typ skogshuggare eller liknande!?
    Du kommer inte ens att klara dig 2 dagar i rad. Nej, Michael Mosleys diet innebär inte att du ska leva på 800 kalorier/dag. Läs om läs rätt.
  • Äldre 6 Dec 09:29
    #11
    -2

    En människokropp kan inte bli beroende av socker som tur är...

  • 718
    Äldre 8 Dec 13:03
    #12

    @MiasMamma, "Läs om läs rätt".

    Vad innebär blodsockerdieten då? Jag har också läst att det skulle innebära 800 kcal/dag...?

  • Äldre 11 Dec 17:06
    #13

    Hej!

    Är nyfiken på hur det gått för dig?

    Hur känner du dig?

    Har du gått ner något? Hoppas det...håller tummarna för dig, håll ut!

    Varma hälsningar

    Lucia

  • Äldre 19 Jan 11:13
    #14

    Hej hej,
    jag har också läst om den, hittade 1veckas meny förslag. Tänkte testa. Jag har gått upp i vikt till en oönskebar siffra :( kläderna passar inte längre. Väger idag 68kg utan riktig muskel massa, är typ 150 lång, Jag känner att jag mår inte bra utav så som jag är nu, är också rädd för hög blodsocker (hade det tidigare en kort period). Vill vara fit och ha en nyttig lagom kost. Jag hittade hans recept för 1 vecka, följde du boken? hur var den? Va tycker du?

    Med vänliga hälsningar
    summerjam (kvinna).

  • Sussie­sa
    Äldre 19 Jan 11:50
    #15

    Minst 1200 kcal måste kroppen ha enbart för att dra runt alla organ, så 800 per dag är inte hälsosamt alls!

  • Sussie­sa
    Äldre 19 Jan 11:52
    #16
    718 skrev 2016-12-08 13:03:29 följande:

    @MiasMamma, "Läs om läs rätt".

    Vad innebär blodsockerdieten då? Jag har också läst att det skulle innebära 800 kcal/dag...?


    Floji skrev 2016-12-06 09:29:56 följande:

    En människokropp kan inte bli beroende av socker som tur är...



    Dummaste jag hört på länge, klart socker är starkt beroendeframkallat???? GRRRRRRR!!!!

  • Äldre 19 Jan 11:53
    #17
    +1

    Nästan lite motsägelsefullt att säga att man har testat allt för att gå ner i vikt samtidigt som man säger att man inte kan sluta med socker.......

  • Äldre 16 Feb 12:00
    #18

    Hur gick det?

  • Anonym (Trams­)
    Äldre 16 Feb 14:27
    #19

    www.tyngre.se/artiklar/sockerberoende-sant-eller-hittepaa/

    En mycket intressant artikel om "sockerberoende".
    Tror inte ett dugg på det. Detta trots att jag varit en riktig godisråtta, pendlat upp och ner i vikt, mått risigt som sjutton under många år. Men sockerberoende var jag inte, att sluta var enkelt när jag väl fått en tillräckligt klar målbild. Jag anser att är motivationen tillräckligt stor och målet inte alltför långt borta (är det ett långsiktigt mål måste man ha delmål!) eller alltför orealistiskt så kan alla sluta äta socker. Det svåra är att ha kunskapen om vilken kost man ska äta för att slippa sug. Den är säkert olika för alla.

    Här är en intressant artikel om just socker och effekterna på hjärnan och varför man inte kan kalla det ett beroende.

    www.tyngre.se/artiklar/sockerberoende-sant-eller-hittepaa/

  • Äldre 7 Mar 10:38
    #20
    Anonym (T) skrev 2016-10-22 19:32:25 följande:

    800 kalorier är alldeles för lite för kroppen att klara sig på dagligen i 8 veckor. Det kommer leda till att ämnesomsättningen ställs om och kroppen går in i svält läge och istället går du upp i vikt. I början kommer du rasa ja, men i slutändan går du upp för kroppen tar allt den kan och lägger näringen i fettdepåerna och tar av de för att inte du ska svälta ihjäl. Det rekommenderas inte att äta under 1200 kalorier dagligen för kvinnor.

    Skulle rekommendera dig att gå till en dietist där du får ditt basala kaloribehov uträknat och kanske ett portionschema du kan följa som ligger på ett visst underskott per dag för att du ska gå ner i vikt. Det är aldrig bra att gå ner i vikt för mycket för snabbt heller. Risken sen när du äter normalt igen är att du går upp allt du gått ner plus 10 kg minst till. Rekommenderad viktnedgång per vecka är 0.5 till 1 kg.


    Nej, man går inte upp i vikt av att äta 800 kcal under flera veckor. Det är oftast de som äter VLCD och sen börjar äta normalt som då går upp. Det stämmer att kroppen drar ner på förbränningen och "stänger av" funktioner som inte är så viktiga, typ fettförbränning. Kroppen behöver dock fortfarande energi för att hålla organen igång, och det energibehovet minskar inte. Man går ner saktare eller slutar gå ner i vikt, men man går aldrig upp i vikt av att äta 800 kcal, om man inte är en näbbmus eller nåt.
Svar på tråden Blodsockerdiet 8 veckor (Michael Mosley)