• Gargamella

    Nekad vab för son med Aspergers och ADHD

    Sonen är 9 år och har Aspergers och ADHD. Hans skolgång är komplicerad. Skolan är det värsta i hela hans liv (hans egna ord). Han har ä en lite svårt att komma till ro och somna. Detta medför att han imellanåt blir slutkörd/utmattad och behöver någon dag för att återhämta sig. Ofta kan han han då vara med pappa på jobbet (vilket han gillar). Skolan säger inget negativt om detta, tvärtom, det funkar ju ännu sämre om sonen är för trött...

    En sådan här dag uppstod för en tid sedan, och då kunde han inte vara med pappa. Så jag tog en vab-dag. Tyvärr var jag för ärlig (?) Och skrev att sonen behövde återhämtning. Fick ett papper hem från försäkringskassan att jag inte kunde vabba för det.

    Har någon varit i liknande situation?! Vad ska man göra då? Om vi skulle pressa honom skulle han ju bli helt sönderstressad och allt bli ännu värre. Han har det redan mkt jobbigare i sitt liv än vad en 9åring skulle behöva ha....

  • Svar på tråden Nekad vab för son med Aspergers och ADHD
  • Studentpappa

    Hur ska försäkringskassan veta det? Dom vet väl inte att han har en diagnos utifrån din vab-anmälan? Det dom ser (antar jag) är en mamma som vill vabba för ett trött barn och det är givetvis inte ok.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Gargamella

    Det vet de eftersom vi har extradagar just för att hans diagnos som är kopplad till LSS. Vi har ju tex skickat in hans papper från utredningen.

  • Gargamella

    Men okey, jag vänder mig ngn annanstans. Trodde det var ett forum för vårdnadshavare till barn med npf, där man kunde få diskutera med andra i liknande situation.

  • IsDimma
    Gargamella skrev 2016-10-22 20:14:26 följande:

    Men okey, jag vänder mig ngn annanstans. Trodde det var ett forum för vårdnadshavare till barn med npf, där man kunde få diskutera med andra i liknande situation.


    Iaf för oss som surfar i appen så ser man inte var tråden ligger någonstans. Det kan väl vara en liten förklaring kanske...
  • Studentpappa
    Gargamella skrev 2016-10-22 20:01:06 följande:

    Det vet de eftersom vi har extradagar just för att hans diagnos som är kopplad till LSS. Vi har ju tex skickat in hans papper från utredningen.


    Det står det ju inget om i ts så hur ska man veta det? Från mobilen syns inte var tråden ligger. Men beslut går ju att överklaga hos fk, jag fick avslag på vab för att jag inte hade något jobb eller om det var att dom menade att jag inte hade barn. Minns inte nu men det var oavsett fel så jag skrev och "överklagade" och det ändrades. Då jag har både jobb och barn, så det kan ju vara så enkelt som att dom gjort fel.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Holma

    Vab är vård av sjukt barn , ditt barn var inte sjukt o då får man ingen ersättning . Helt rätt av FK .

  • Leopi

    Förlåt, men ni som svarar här? har ni själva barn med  NPF problem? Om inte, akta er för hur ni uttrycker er, det är otroligt kämpigt att vara förälder ändå.

    Till TS: jag tycker du ska kontakta er läkare till sonen och förklara ert läge. Vet även att det finns någonstans på fk där man ansöker om speciella skäl. Detta ska er läkare hjälpa er med att skicka in intyg om! Alltså ersättning för inkomstbortfall pga av din sons problem. Där kan man även ansöka om annat som ger större kostnader än för "normalbarnet". Hoppas det löser sig för er! <3

  • fantasy06

    Hade jag varit som dig hade jag anmält vab o fyllt i dör man ska skriva anledning övrigt. Måste man fylla i mer där sen? Eller hade jag valt förkylning eller feber bara. Ibland ska man inte vara så brutalt ärlig :)

    Alt göra som någon ovan skrev, prata med läkaren.

Svar på tråden Nekad vab för son med Aspergers och ADHD